شناسهٔ خبر: 66604944 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

میزان موالید در ۷ سال گذشته ۳۳ درصد کاهش یافته است

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس گفت: تعداد تولد‌ها از سال ۱۳۹۴ یعنی در ۷ سال گذشته روند کاهشی داشته است، اما امسال میزان موالید در برخی استان‌ها افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

نرخ موالید در ۷ سال گذشته ۳۳ درصد کاهش یافته است

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، دومین جشنواره دانش‌آموزی و نخستین جشنواره دانشجویی «ایران جوان بمان» با معرفی ۴۰ برگزیده در بخش‌های مختلف عکس، نقاشی، فیلم کوتاه، پادکست و سخنرانی پایان یافت.

شرکت کنندگان برای این جشنواره ۳۰ هزار اثر به دبیرخانه ارسال کرده بودند.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس در آیین اختتامیه این جشنواره با بیان این‌که باید از هم اکنون تدبیر ویژه برای افزایش موالید در خانواده‌ها شود، گفت: میزان باروری سال گذشته نسبت به ۷ سال قبل آن ۲۰ درصد و موالید نیز در این مدت کاهش داشته است.

امیرحسین بانکی‌پور کاهش ۳۳ درصدی موالید در ۷ سال گذشته را مورد اشاره قرار داد و افزود: در حالی که تعداد تولد‌ها در سال ۱۳۹۴ یک‌میلیون و ۵۸۰ هزار بود، سال قبل با کاهش ۵۴۰ هزار تولد به یک‌میلیون و ۴۰ هزار نفر رسید.

وی کاهش موالید و باروری را بسیار خطرناک خواند و اظهار کرد: با این روند در آینده نزدیک در سیاه چاله پیری جمعیت قرار می‌گیریم که این بزرگ‌ترین ابربحران تاریخ ایران زمین محسوب می‌شود.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس با بیان این‌که پس از ۷ سال که نرخ باروری در کشور کاهشی شد، با اقدامات انجام شده در راستای حمایت از جوانی جمعیت، امسال نرخ باروری در برخی استان‌ها افزایش یافته است، اضافه کرد: در سال ۱۴۰۳ در ۱۴ استان از جمله بوشهر نرخ باروری افزایشی شده است.

وی اظهار کرد: اقدام فرهنگی و مهم استان بوشهر در برگزاری جشنواره دانش‌آموزی و نخستین جشنواره دانشجویی "ایران جوان بمان" درخور قدردانی است و می‌تواند در افزایش نرخ باروری بسیار اثرگذار باشد.

بانکی‌پور بیان کرد: کشور ما ۵ سال دیگر وقت دارد تا نرخ باروری را بالا ببرد و اگر این نرخ به ۲.۵ درصد برسد از این وضعیت پیری جمعیت نجات پیدا می‌کنیم.

وی با اشاره به ارائه تسهیلات تشویقی برای فرزندآوری و افزایش باروری در کشور، گفت: واگذاری زمین، خودرو و پرداخت وام از جمله تسهیلات در این حوزه است ولی این نوع فعالیت کار اساسی نیست بلکه کار مهم فرهنگ‌سازی است.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس با بیان این‌که ارائه تسهیلات در این عرصه کار اولیه محسوب می‌شود، اضافه کرد: اصل این حرکت این است که فرهنگ‌سازی شود، بهورزان و مراقبان سلامت که جبهه مهم این عرصه و دانش‌آموزان جبهه اصلی فرهنگ‌سازی محسوب می‌شوند، باید حرکت خود را شتابان کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر هم با اشاره به این‌که امسال برای دومین سال جشنواره دانش‌آموزی ایران جوان بمان در بوشهر برگزار شد، گفت: در کنار این جشنواره، نخستین جشنواره دانشجویی نیز به این مجموعه افزوده شد.

دکتر حسن ملکی‌زاده با قدردانی از حمایت استاندار و دستگاه‌های اجرایی در اجرای طرح‌های قانون جوانی جمعیت، بیان کرد: در کنار ارتقا زیرساخت‌های درمانی، فعالیت فرهنگی در جامعه برای افزایش فرزندآوری نیز یک ضرورت است که دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند در فرهنگ‌سازی این مهم اثرگذار باشند.

وی اظهار کرد: دانش‌آموزان سفیران جوانی جمعیت در جامعه و در فرهنگ‌سازی قانون جوانی جمعیت بسیار اثرگذار هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تغییر نگرش جامعه با فرهنگ‌سازی در عرصه فرزندآوری را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها با همکاری دانش‌آموزان و دانشجویان می‌تواند نقش اثرگذاری در فرهنگ‌سازی و افزایش نرخ باروری در جامعه داشته باشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر هم گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۱۲ درصد دانش‌آموزان استان بوشهر در این جشنواره مشارکت کردند که دانش‌آموزان سه شهرستان جم، تنگستان و کنگان بیشترین همکاری را در ارسال آثار داشتند.

دکتر قاسم برجویی‌فرد ایجاد درس جمعیت و پیری جمعیت به ویژه در مقطع متوسطه را یک ضرورت دانست و تأکید کرد: مشکلات پیری جمعیت باید جزء محتوای درسی دانش‌آموزان قرار گرفته شود.

وی از برگزاری اختتامیه جشنواره دانش‌آموزی و دانشجویی "ایران جوان بمان" در ۱۰ شهرستان استان بوشهر خبر داد و افزود: آثار برگزیده در هر شهرستان در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از افزایشی شدن نرخ موالید در استان خبر داد و گفت: پس از ۷ سال که آمار تولد در استان بوشهر کاهشی بود سال گذشته افزایشی شد و ۱۰۳ نوزاد پارسال بیشتر از سال ماقبل آن متولد شدند.

برجویی‌فرد اضافه کرد: طی سال گذشته در استان بوشهر تولد ۱۳ هزار و ۶۳۶ نوزاد ثبت شد که نسبت به سال قبل آن ۱۰۳ نوزاد بیشتر است.

در این جشنواره از برگزیدگان جشنواره دانش‌آموزی و دانشجویی "ایران جوان بمان" در بوشهر در رشته‌های نقاشی دیجیتال، پادکست، سرود، اشعار بهداشتی، فیلم کوتاه تجلیل شد.

در بخش استانی ۶۷ اثر و شهرستانی ۱۰۰ اثر برتر شناخته و تجلیل شدند.

جشنواره ایران جوان بمان با همکاری آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه علمیه، استانداری و با محوریت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر برگزار شد.

 

<div id="video-display-embed-code_11101134"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4231040/11101134?width=620&height=350"></script></div>

نظر شما