شناسهٔ خبر: 66675477 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: طبنا | لینک خبر

رکورد شکنی

قائم‌مقام و سخنگوی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ثبت رکورد دو برابری فروش کتاب در نمایشگاه، نسبت به دوره مشابه سال قبل طی شش روز نخست برپایی نمایشگاه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ‌وهنر خبرگزاری سلامت(طبنا)علی رمضانی اظهار کرد: هفتمین روز از برگزاری نمایشگاه را پشت سر می‌گذاریم، ناشران چشم به راه هستند تا مخاطبان بیشتری را در نمایشگاه دیدار کنند و ارتباطات خود را تا نمایشگاه سال آینده با مخاطبان خود حفظ کنند.

وی به دیدار مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب اشاره کرد و افزود: روز گذشته نمایشگاه کتاب تهران میزبان رهبر معظم انقلاب بود و ایشان به خانه خودشان سر زدند. بازدید رهبری نزدیک به سه ساعت به طول انجامید و درباره برخی از آثار با غرفه‌داران گفت‌وگو کردند.

سخنگوی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تصریح کرد: رهبری با حضور در نمایشگاه کتاب در مورد الزامات حوزه کتاب با مسئولان صحبت کردند و رهنمودهای خود را فرمودند، همچنین در حوزه توزیع محصول نیز سخن گفتند و سال جاری از آثار بیشتری بازدید کردند و در یک غرفه نیز گفتند که اینجا یک عمر باید وقت گذاشت تا همه این رمان‌ها را بخوانیم. ایشان در مورد وظایف دستگاه‌های اطلاع‌رسانی به‌ویژه صداوسیما نیز صحبت فرمودند و این وظیفه را بسیار خطیر دانستند.

رمضانی ادامه داد: مقام معظم رهبری در رابطه با شمارگان نشر از ناشران سوال‌هایی پرسیدند، ایشان به آثار کودکان و نوجوانان نیز توجه داشتند و از حدود ۱۰ غرفه بخش کودک و نوجوان بازدید کردند و این نقطه شروع خوبی برای توجه بیشتر به نشر کودک است. جا دارد که از جانب مجموعه نمایشگاه کتاب و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از لطف رهبر معظم انقلاب در بازدید از نمایشگاه کتاب قدردانی کنیم.

شهردار تهران امروز از نمایشگاه بازدید می‌کند

سخنگوی نمایشگاه کتاب به‌حضور مقام‌های مختلف از دستگاه‌های دولتی در نمایشگاه کتاب اشاره کرد و افزود: امروز نمایشگاه میزبان مسئولان بسیاری بود، از جمله رئیس سازمان بازرسی کل کشور، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، سخنگوی دولت و سفیر ونزوئلا که تا این ساعت از نمایشگاه بازدید کردند، شهردار تهران نیز ساعاتی دیگر از نمایشگاه کتاب بازدید می‌کند که البته شهرداری تهران از ارکان مهم نمایشگاه کتاب تهران است.

نمره نظرسنجی

وی در مورد نظرسنجی انجام شده با پرسش «تنوع موضوعی کتاب‌های ارائه شده در نمایشگاه تا چه حد رضایت بخش بود؟» اعلام کرد: ۷۱ درصد مردم تنوع موضوعی را مناسب دانستند، ۱۴ درصد متوسط، ۷ درصد کم و ۸ درصد این رضایت را خیلی کم اعلام کردند، در مجموع ۷۱ درصد تنوع موضوعی کتاب‌های نمایشگاه را خیلی زیاد و زیاد دانستند. مردم در این نظرسنجی سه نقطه قوت را برای روز ششم برگزاری نمایشگاه کتاب عنوان کردند، از جمله «آب و هوای اردیبهشتی»، «بازتاب خوب رسانه‌ای نمایشگاه» و «نظرسنجی از مردم و اعلام نتیجه روزانه آن» که مورد توجه آن‌ها قرار گرفته است.

رمضانی در همین رابطه ادامه داد: مردم در مورد نقاط ضعف «به‌روز نبودن استندهای جست‌وجو برای کتاب‌های چاپ شده در نمایشگاه»، «کم بودن مدت برگزاری نمایشگاه» و «تنوع پایین کتاب‌های ناشران خارجی و محدود بودن به برخی از زبان‌ها» را عنوان کردند، آن‌ها خواستار «افزایش پراکندگی استندهای جست‌وجوی کتاب»، «اضافه شدن میز کتاب‌های پیشنهادی رهبری» و «در نظر گرفتن ماشین برقی برای جابه‌جایی در حیاط» شدند.

سخنگوی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: اقدامات ستاد برگزاری برای رفع مشکلات در روز ششم برگزاری شامل «بازنگری چینش استندهای جست‌وجوی کتاب»، «امکان‌سنجی استقرار ماشین‌های برقی» و «بررسی به‌روز بودن اطلاعات جست‌وجوگرهای کتاب» بود. در نظرسنجی حضوری مردم نمره ۷۲ از ۱۰۰ را به نمایشگاه دادند و در نظرسنجی مجازی هم نمایشگاه موفق شده نمره ۷۸ از ۱۰۰ را کسب کند.

سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ثبت‌نام ۱۳۹ هزار نفر از دانشجویان و طلاب برای دریافت بن کتاب خبر داد و افزود: ثبت نام هنوز باز است و می‌توانند برای دریافت بن اقدام کنند.

فروش ۲۸۳ میلیاردی کتاب در شش روز نمایشگاه کتاب

رمضانی آمار فروش نمایشگاه را این‌طور اعلام کرد: در نمایشگاه کتاب در شش روز ۲۸۳ میلیارد تومان کتاب فروخته شد که از این میزان ۲۰۱ میلیارد تومان در بخش حضوری و ۸۲ میلیارد آن در بخش مجازی ثبت شد، در بخش حضوری ۱۳۲ میلیارد تومان از مبادی رسمی فروخته شد و ۶۹ میلیارد تومان فروش هم از مبادی غیررسمی همچون پرداخت به شکل کارت به کارت انجام شد. در بخش مجازی نمایشگاه کتاب هم ناشران موفق به فروش ۵۶ میلیارد تومانی کتاب شدند و کتاب‌فروشان در شش روز به فروش ۲۶ میلیارد تومانی رسیدند.

نمایشگاه کتاب دو برابر بیشتر از پارسال فروش داشت

سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به آمار فروش نمایشگاه کتاب در مدت زمان مشابه در دوره سی‌وچهارم اشاره کرد و گفت: نمایشگاه کتاب در سال گذشته در شش روز نخست از برپایی خود ۱۴۴ میلیارد تومان فروش داشت و سال جاری به فروش نزدیک به دو برابری رسیده است که این میزان، با احتساب متوسط درصد افزایش قیمت است و برابر با رشد ۹۷ درصدی است.

رمضانی ادامه داد: در شش روز نخست برگزاری نمایشگاه کتاب، بخش مجازی موفق به فروش ۴۵۵ هزار نسخه از نوزدهم تا بیست‌وچهارم اردیبهشت شد که این تعداد کتاب در قالب ۲۷۰ هزار بسته ساماندهی شدند، از ناشران می‌خواهیم هر چه زودتر بسته‌های مردم را ارسال کنند. تا امروز نیز ۵۹ هزار بسته توسط شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ارسال شد.

سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: امروز سه‌شنبه بیست‌وپنجم اردیبهشت ۳۸ نشست تخصصی در هفت سرای نمایشگاه برگزار می‌شود، همچنین از نشان جشنواره ملی و بین‌المللی کودک و نوجوان نیز ظهر امروز با حضور معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد رونمایی شد. نشست هم‌اندیشی در حوزه قیمت‌گذاری کتاب نیز در سالن کوشک نمایشگاه کتاب برگزار شد.

رمضانی با اعلام اینکه در هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران در روز ششم برگزاری نمایشگاه چهار رأی صادر شد، افزود: برای دو ناشر تعطیلی موقت صادر شد، یک مورد هم تعطیلی دائمی غرفه به دلیل ارائه تخفیف نامتعارف و فعالیت‌های غیرنشری داشتیم، همچنین یک ناشر هم به کاهش ۵۰ درصدی غرفه در سال آینده محکوم شد.

نظر شما