شناسهٔ خبر: 66666889 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

افزایش ۲ برابری فروش نمایشگاه کتاب نسبت به سال گذشته/ غرفه یک ناشر به دلیل تخلف بسته شد

سخنگوی ‌نمایشگاه کتاب با بیان اینکه امسال ۵ ناشر کودک و نوجوان آثار خود را در محضر رهبری عرضه کردند، به تشریح دلایل بسته شدن پنل کاربری برخی ناشران در بخش مجازی نمایشگاه پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ علی رمضانی سخنگوی‌ نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نشست خبری ۲۵ اردیبهشت گفت: روز گذشته نمایشگاه کتاب میزبان رهبر معظم انقلاب بودند و ایشان در زمانی بیش از ۳ ساعت درباره آثار با غرفه‌داران گفت‌وگو کردند. وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب به توزیع محصولات و رساندن اخبار چنین آثاری تأکید داشتند، افزود: آثار بیشتری امسال به نظر رهبر معظم انقلاب رسید و در یکی از غرفه‌ها فرمودند که یک عمر باید گذاشت این کتاب‌ها را خواند.رمضانی با اشاره به موضوع شمارگان آثار و میزان فروش ناشران که مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفت، تصریح کرد: برخی از آثار چاپ‌های متعددی داشتند که نظر رهبر انقلاب را به خود جلب کرد. همچنین موضوع کودک و نوجوان و فرصت دیده شدن این آثار بود که پنج ناشر آثار خود را در محضر رهبری عرضه کردند.

سخنگوی‌ نمایشگاه کتاب به میزبانی از رییس سازمان بازرسی کل کشور، سخنگوی‌ هیأت دولت، معاون رییس جمهور در بنیاد شهید و‌سفیر ونزوئلا اشاره کرد و بیان اینکه نمایشگاه کتاب تا ساعاتی دیگر میزبان شهردار تهران خواهد بود که از مجموعه ناشران بازدید می‌کند، ادامه داد: شهرداری ارکان اصلی برپایی نمایشگاه است که هم در خدمات شهری و هم در موضوعات شهری با ما همراه هستند.

رمضانی با اشاره به اینکه در سوال ششمین روز نمایشگاه از مردم پرسیده شد که «تنوع موضوعی کتاب‌های ارائه شده در نمایشگاه تا چه حد رضایت بخش بود؟»، گفت:  ۳۱ درصد خیلی زیاد، ۴۰ درصد زیاد، ۱۴ درصد متوسط، ۷ درصد کم و ۸ درصد خیلی کم نسبت به تنوع کتاب‌ها رضایت داشتند.

قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به ۳ درخواست مردمی، تصریح کرد: افزایش پراکندگی استندهای جستجوی کتاب، اضافه شدن میز کتاب‌های پیشنهادی رهبر و در نظر گرفتن ماشین برقی برای جابجایی در حیاط از مطالبات مردم در روز گذشته بود که ستاد برگزاری برای رفع مشکلات علاوه بر بازنگری چینش استندهای جستجوی کتاب، به روز بودن اطلاعات جستجوگرهای کتاب را بررسی کرد.

وی با بیان اینکه مردم آب و هوای اردیبهشتی، بازتاب خوب رسانه‌ای نمایشگاه و نظرسنجی از مردم و اعلام نتیجه روزانه آن را از نقاط قوت نمایشگاه عنوان کردند، گفت: همچنین به روز نبودن استندهای جستجو برای کتاب‌های چاپ شده در نمایشگاه، کم بودن مدت برگزاری نمایشگاه و تنوع پایین کتاب‌های ناشران خارجی و محدود بودن به برخی از زبان‌ها را به عنوان نقاط ضعف برشمردند.رمضانی با اشاره به نمره ۷۲ به نمایشگاه کتاب در بخش حضوری و نمره ۷۸ در بخش غیرحضوری، خاطر نشان کرد: امروز ۳۸ نشست با ۷۷ نفر در سراهای نمایشگاه برگزار می‌شود که امیدواریم مورد توجه مردم قرار گیرد.

سخنگوی‌ نمایشگاه کتاب با بیان اینکه هیات رسیدگی به تخلفات ناشران ۴ رأی روز گذشته صادر کرد، گفت: ۲ ناشر تعطیلی موقت و یک‌ ناشر هم به دلیل عرضه کتاب مغایر با ضوابط نشر و فعالیت غیرنشری و تخفیف نامتعارف تعطیل شد. همچنین یک ناشر محکوم‌به کاهش متراژ در سال آینده شد.

وی با اشاره به اینکه ثبت‌نام بن اعتباری دانشجویان و طلاب همچنان ادامه دارد، گفت: تا ظهر امروز برای ۱۲۹ هزار دانشجو و ۱۱۷ هزار نفر از طلاب برای دریافت بن ثبت‌نام کردند که از آن‌ها می‌خواهیم که استفاده از آن را به روزهای پایانی موکول نکنند.

رمضانی با بیان اینکه تا امروز ۵۹ هزار بسته توسط پست به دست مردم رسیده است، گفت: نمایشگاه تا پایان روز ششم در بخش حضوری ۲۰۱ میلیارد تومان فروش را تجربه کرده که ۱۳۲ میلیارد تومان از درگاه رسمی و ۶۹ هزار از درگاه غیررسمی بوده است.سخنگوی‌ نمایشگاه کتاب با اشاره به اینکه بخش مجازی ۸۲ میلیارد تومان فروش را تجربه کرده است، افزود: ۵۶ میلیارد تومان برای ناشران و ۲۶ میلیارد تومان برای کتابفروشان در نمایشگاه اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه مجموعاً تا روز ششم نمایشگاه ۲۸۳ میلیارد تومان فروش داشتیم،  گفت: نمایشگاه در این بازه زمانی ۱۴۴ میلیارد تومان را تجربه کرده که حدود ۲ برابر فروش به لحاظ ریالی را نسبت به سال گذشته داریم که بیش از متوسط درصد افزایش قیمت است.

رمضانی با اشاره به اینکه تا پایان شب گذشته ۴۵۵ نسخه کتاب در قالب ۲۷۰ هزار بسته ساماندهی شده است، تصریح کرد: ۳۶۰ کتابفروشی در نمایشگاه شرکت کردند که بر اساس ضوابط اگر بسته ارسال نشده به حدی برسد، پنل موقت بسته می‌شود تا ارسال انجام شود.

البته تاکنون پنل ناشری به طور کلی بسته نشده است.سخنگوی‌ نمایشگاه کتاب با بیان اینکه جشن خودکفایی در کاغذ ایرانی آموزش و پروش در آذر سال گذشته بود، تصریح کرد: در این مراسم اعلام ‌شد‌ که کتب درسی با کاغذ ایرانی منتشر شده است. در سال جاری بیش از ۳ هزار تن کاغذ در کارخانه چوب مازندران در اختیار موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران قرار گرفت. امیدواریم که با ارتقای کارخانه زاگرس و مازندران به خودکفایی کاغذ در بخش نشر برسیم.

نظر شما