شناسهٔ خبر: 66663884 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

یک کارشناس حوزه ترافیک مطرح کرد؛

«شهرآفتاب» برای برگزاری نمایشگاه کتاب مناسب نیست

یک کارشناس حوزه ترافیک برگزاری نمایشگاه در مرکز شهر را موضوعی معمول در سطح دنیا عنوان و درباره محل برگزاری کتاب تهران بیان کرد: شهرآفتاب به لحاظ دسترسی برای برگزاری نمایشگاه کتاب مکان مطلوبی نیست.

صاحب‌خبر -

مهدی حسن‌زاده، کارشناس‌ارشد راه و ترابری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به اهمیت اطلاع‌رسانی مناسب و تشویق مردم برای استفاده از مترو برای بازدید از نمایشگاه کتاب تاکید کرد و گفت: در جوار مصلی دو ایستگاه مترو خط ۱ و یک ایستگاه مترو خط ۳ وجود دارد؛ همچنین از لحاظ جغرافیایی و احاطه با شبکه بزرگراهی می‌توان گفت که مصلی موقعیت مکانی خوبی دارد و از این جهت مکان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب از منظر شهروندان است؛ اما متاسفانه تردد بیشتر شهروندان به محل مصلی توسط خودروهای شخصی است که توصیه می‌کنم آنها را به تردد هرچه بیشتر با وسایل حمل و نقل عمومی و مترو تشویق کنید.

وی افزود: استفاده هرچه بیشتر شهروندان برای بازدید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از وسایل حمل و نقل عمومی نظیر مترو، اتوبوس، تاکسی و دوچرخه می‌تواند کمک شایانی به کاهش بار ترافیکی در دوران برگزاری نمایشگاه داشته باشد. حتی شهروندانی که نزدیک به مصلی هستند می‌توانند پیاده به نمایشگاه بیایند، هر چقدر استفاده شهروندان از خودروی شخصی بیشتر باشد به بار ترافیکی خیابان‌های اطراف مصلی اضافه می‌شود، که با تدابیر پلیس راهور و همکاری شهروندان و توسعه زیرساخت‌های مصلی و برنامه‌ریزی در از استفاده بهینه از آن‌ها می‌توان ترافیک را تا حدود قابل توجهی مدیریت کرد و کاهش داد.

این کارشناس ترافیک افزایش ظرفیت ۵ هزار پارکینگ به ظرفیت پارکینگ‌های مصلی برای بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب را اقدامی مناسب ارزیابی کرد و افزود: می‌توان با تمهیدات مناسب نظیر افزایش و مدیریت دسترسی به پارکینگ‌ها و برنامه‌ریزی برای سفر همچنین پرهیز از توقف‌های بیجا به کاهش بار ترافیکی کمک کرد و این‌طور نباشد که شهروندان در مقصد به جست‌وجو و انتخاب درب ورودی و یا شناسایی آن برای پارک خودرو بپردازند، چرا که هر توقف اضافه به بار ترافیکی می‌افزاید. بنابراین مهم است که شهروندان برای بازدید از نمایشگاه برنامه سفر داشته باشند.

حسن‌زاده ادامه داد: موقعیت مکانی شهرآفتاب برای شهروندان جاافتاده نیست و با وجود آنکه خط مترو در آنجا دایر است، می‌دانیم که از لحاظ زمان‌بندی چندان پایدار نیست و تا نقطه نهایی سفر فاصله بسیاری دارد، بنابراین تمایل بیشتر شهروندان به شهرآفتاب کماکان تردد با خودرو شخصی است. مصلی از نظر دسترسی بر موقعیت نمایشگاه شهر آفتاب و همچنین محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران ارجحیت دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مقایسه امکانات مصلی با مجموعه نمایشگاه بین‌المللی تهران پرداخت و گفت: زیرساخت‌های نمایشگاه بین‌المللی تهران در مقایسه با مصلی بسیار محدودتر است حتی درباره پارکینگ و محدودیت بسیار کم آن شاهد هستیم با برگزاری نمایشگاه‌های کوچک در این مجموعه ترافیک‌های سنگینی به وجود می‌آید و صف چند کیلومتری وسایل نقلیه در اطراف آنجا شکل می‌گیرد که نارضایتی بسیاری را در بر دارد.

حسن‌زاده درباره با برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در دیگر کشورهای جهان عنوان کرد: نمایشگاه‌های متعدد در شهرهای بزرگ دنیا لزوماً در حومه شهرها برگزار نمی‌شود و در مکان‌هایی که این نمایشگاه‌ها ایجاد می‌شوند دسترسی‌های بسیار خوب حمل و نقل همگانی و پارکینگ وجود دارد به‌طوری که عمدتاً جابجایی‌ها با حداقل نارضایتی انجام می‌شود، زیرا در مراکز شهرها دسترسی به حمل و نقل عمومی سهل‌تر است و این برای مردم جذابیت دارد و خود به خود به کاهش بار ترافیک کمک می‌کند. برای برگزاری نمایشگاه در مصلی تا حدودی می‌توان ترافیک را مدیریت کرد و با ابتکار عمل و برنامه‌ریزی در تردد و یا محدودیت در زمان حمل و نقل بار خارج از زمان اوج ترافیک، تردد خودروها را مدیریت کرد.

وی اضافه کرد: راهکارهای مناسبی برای کاهش تراکم خودروها در مصلی می‌توان به کار گرفت از جمله سلسله اقداماتی نظیر عملکرد قوی و برنامه پلیس و کنترل مناسب تردد خودروها در مسیرهای اطراف مصلی در زمان برگزاری نمایشگاه، مکانیزه شدن ورود و خروج به پارکینگ که موجب تسهیل تردد می‌شود، راهنمایی‌های مناسب در محل پارکینگ‌ها، دسترسی مناسب و متعدد از معابر مختلف به پارکینگ از درب‌های مختلف خیابان‌های قنبرزاده و عباس‌آباد به علاوه نصب تابلوهای هدایت مسیر برای تردد خودروها به ورودی‌ها از جمله اقدام‌های مهم و اثرگذار بر مدیریت ترافیک مرتبط با برگزاری نمایشگاه کتاب تهران است.

این کارشناس ترافیک، اطلاع‌رسانی مناسب به شهروندان برای تنظیم تردد به نمایشگاه را مهم دانست و افزود: شهروندان با همکاری و برنامه‌ریزی می‌توانند ورود و خروج خود را خارج از ساعات اوج ترافیک برنامه‌ریزی کنند و حتی المقدور از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، که تا زمان برگزاری نمایشگاه می‌توان بر روی این موضوع مهم اطلاع‌رسانی کافی انجام داد. با دعوت به استفاده از حمل و نقل عمومی و در اختیار قرار دادن نقشه‌های دسترسی به پارکینگ‌های نمایشگاه و درهای متعدد آن به شهروندان می‌توان آن‌ها را در تردد سهل و کم ترافیک کمک کرد.

به گزارش ایبنا؛ سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به دو شکل حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

نظر شما