شناسهٔ خبر: 66663311 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

تلاقی علوم پزشکی با علوم انسانی در سومین همایش سلامت، حکمت و حکمرانی 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: در همایش سلامت؛ حکمت و حکمرانی انتظار داریم با نزدیک کردن افکار و اندیشه های حکمرانان با حکیمان، شرایطی را فراهم بکنیم که آنچه در اندیشه ما به عنوان یک نظام سلامت مطلوب شکل گرفته در عمل هم توسط سیاست‌گذاران و مجریان حکمرانی سلامت اجرا شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، علیرضا خوشدل؛ رئیس سومین همایش ملی و بین المللی سلامت؛ حکمت و حکمرانی و رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در نشست خبری سومین همایش ملی و بین المللی سلامت؛ حکمت و حکمرانی که ظهر سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه در ساختمان ستادی این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: همایش سلامت، حکمت، حکمرانی برای اولین بار در مجموعه همایش های حکمت و حکمرانی دانشگاه آزاد اسلامی که سومین دوره آن برگزار میشود به موضوع این سلسله همایش ها اضافه شده است و دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران به عنوان میزبان این دوره از همایش خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

سومین همایش سلامت، حکمت و حکمرانی در بیمارستان فرهیختگان برگزار می‌شود/ یکم اردیبهشت؛ آخرین مهلت ارسال مقالات

وی با بیان اینکه این همایش در سطح بین المللی برگزار می‌شود و اساتید داخلی و خارجی در این دوره از همایش مشارکت دارند، ادامه داد: نقش حکمت در سلامت پیشینه بسیار قدیمی به قدمت پزشکی ایران دارد و تلاش داریم تا ابعاد مختلف حکمت را در حوزه سلامت مورد بررسی قرار دهیم و آن را به دامنه حکمرانی نیز نزدیک کنیم.

گردهمایی «حکمرانان و حکیمان» در بیمارستان فرهیختگان

خوشدل خاطرنشان کرد: حکمت وقتی از حوزه بینش، منش و کنش مورد بررسی قرار میگیرد میتواند اخلاق و علم را به عمل نافع متصل کند بنابراین اگر هدف حکمت، علم نافع باشد در این همایش ما انتظار داریم با نزدیک کردن افکار و اندیشه های حکمرانان با حکیمان عملا شرایطی را فراهم بکنیم که آنچه در اندیشه ما به عنوان یک نظام سلامت مطلوب شکل بگیرد در عمل هم توسط سیاستگذاران و مجریان حکمرانی سلامت اجرا شود بنابراین دانشگاه به عنوان یک حلقه اندیشه ای از حلقه های علم و فناوری کشور دارد نقش خود را برای کاهش فاصله بین حکمرانان و حکمت ورزان ایفا میکند و این فاصله عملا با گفت و گو، نشست و بررسی دقیق مسائل شکل میگیرد به همین دلیل هم پنل های تخصصی را برای این همایش پیش بینی کرده ایم و به مجموعه ای از سخنرانی هایی که ممکن است در هنگام شنیدن بسیار جذاب باشد اما امکان انطباق با مسائل سلامت کشور را نداشته باشد، اکتفا نکرده ایم.

برگزاری ۶ پنل تخصصی، یک پنل دانشجویی و یک پنل بین المللی

وی افزود: در ۶ پنل تخصصی، یک پنل دانشجویی و یک پنل بین المللی؛ مسائل تخصصی مرتبط حوزه حکمت و سلامت و همچنین سلامت و حکمرانی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

خوشدل با اشاره به انتشار مقاله خود در یک مجله خارجی با عنوان تاریخ پزشکی ایران هم خاطرنشان کرد: در پزشکی باستانی ایران سیمرغ را با عنوان نماد درمانگری میشناسند به این معنی که سیمرغ که مظهر خرد است اساس درمان را خرد و اندیشه میداند نه آن اقداماتی که ما در محیط بالینی انجام میدهیم پس یک طبابت ۳۶۰ درجه "حکمت محور" باید در برنامه سلامت ما دیده شود.

وی اضافه کرد: اگر پزشکی بخواهد بیماری را درمان بکند باید خردورزانه به او نگاه کند و همه ابعاد سلامت را درنظر بگیرد که این متاسفانه با آنچه که در جامعه پزشکی ما در حال رخ دادن است منافات دارد. وقتی پزشکی را به شاخه های فوق تخصصی تقسیم کردیم آن نگاه کل نگر را از بین بردیم بنابراین بین فوق تخصصی کار کردن و کل نگری در سلامت باید یک تعادلی به وجود بیاید که طبیعتا از عهده دانشگاه برمی آید و این دانشگاه ها هستند که باید آموزش دهند. از آموزش و تربیت پزشکان آینده گرفته تا گفت و گو و دیالوگ پزشکان و حکمرانان فعلی که اینها باید به سمت سلامت همه جانبه پیش برود. مدل ارائه خدمات ما در بیمارستانها نیز باید به سمت ارائه خدمات سلامت بیمارمحور حرکت کند.

خوشدل خاطرنشان کرد: در حاشیه این همایش، رویداد صدرا هم برای پیوستگی علم پزشکی و دانش سلامت با صنایع برگزار میشود و شرکت ها و صنایع برای جذب دانشجویان خلاق و به کارگیری آنها و توسعه و حمایت از فعالیت‌های دانش بنیان قدم برمیدارند. این دومین رویداد صدرا است که دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران برگزار میکند و سومین رویداد صدرا هم در پاییز ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

رئیس سومین همایش ملی و بین المللی سلامت؛ حکمت و حکمرانی در بخش پرسش و پاسخ این نشست نیز اظهار کرد: نسل امروز نسل مطالبه گر و حکمرانی سلامت نیز یک موضوع اجتماعی است و به سبب همین مطالبه گری که سلامت حق همه است باید هر کدام از این نسل در ارتقای سلامت کشور قدم بردارند و اگر سلامت جسمانی کافی و تغذیه مناسب در نسل امروز مشاهده نمیشود باید توسط نسل نو اصلاح شود.

وی در خصوص خروجی این همایش‌ها نیز خاطرنشان کرد: دانشگاه خانه اندیشه و مأمن اندیشه است. معنای دقیق حکمت، علم نافع و توام با عمل است. صرف دانش منجر به ارتقای سلامت نیست بلکه اندیشه همراه با عمل میتواند سلامت را ارتقا ببخشد. در همایش ما تلاش داریم یک دیالوگ مناسب بین حاکمان و حکیمان رخ دهد و پر کردن فضای خالی بین حکمرانان و حکیمان قابل انجام است.

حضور ۲۵ شرکت در دومین رویداد صدرا/ دیالکتیک صنعت، دانشگاه و حکمرانی در دومین رویداد صدرا

خوشدل با اشاره به برگزاری دومین رویداد صدرا دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران هم افزود: ۲۵شرکت محصولات خود را ارایه خواهند داد و در این رویداد برای اولین بار گفت و گو بین سه ضلع صنعت، دانشجو و خکمرانان شکل خواهد گرفت که امیدواریم باعث رویه جدید در رویدادهای صدرا شود.

وی در خصوص موج مهاجرت‌ها نیز گفت: بیش از ۲۰ مدیر وزارت بهداشت و نظام پزشکی و ۱۵ استاد فرهنگستان علوم پزشکی در این همایش حضور خواهند داشت که زمینه خوبی برای گفت و گو در زمینه مهاجرت است هرچند مهاجرت مسئله‌ای پیچیده و یک تصمیم شخصی است اما آنچه که در همایش بحث خواهد شد؛ نحوه مدیریت استفاده از نیروی انسانی است که با هزینه مردم آموزش دیده و باید برای ارتقای سلامت گام بردارد.

ضرورت اجتماعی شدن نظام سلامت/تمام دستگاه ها باید پیوست سلامت داشته باشند

خلیل علی محمدزاده دبیر علمی همایش نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: پیام سلسله همایش‌های سالیانه علوم حکمت و حکمرانی و از جمله همایش ما این است که دانشگاه ها، همه وزارتخانه ها و مراکز مرتبط در راستای حکمی سازی علوم تلاش کنند. حکمی سازی سلامت در یک حکمرانی خوب کار ماست. اگر علم حکمی سازی شود چه اتفاقی انتظار داریم رخ دهد؟ از جمله اینکه مدیریت، مبتنی بر علم، عقل و فهم شود، مبتنی بر کارایی و اثربخشی شود که مجموع اینها بهره‌وری می‌شود همچنین مدیریت به سلامت پوشش همگانی دهد یعنی عدالت در سلامت محقق شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر حکمی‌سازی سلامت در یک حکمرانی خوب شکل بگیرد چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ مدیریتی که قانون در آن حاکمیت دارد شکل میگیرد و خدمات ارتقا پیدا می‌کند، گلوگاه های فساد و سوءمدیریت کنترل می‌شود و در نهایت پاسخگویی در برابر شهروندان شکل میگیرد. در این بین تعارض منافع هم باید مدیریت شود چراکه مدیریت صحیح تعارض منافع به سالم‌سازی سیستم و انجام درست فرآیندها کمک می‌کند.

علی محمدزاده افزود: در یک حکمرانی درست ما باید به اجتماعی شدن نظام سلامت برسیم همکاری مردم و به ویژه دانشگاه ها موضوع اصلی است ما باید بتوانیم نظام سلامت پایدار و تاب آور را رقم بزنیم.

وی با اشاره به دوران همه‌گیری کرونا نیز تصریح کرد: در این ایام برخی کشورها با وجود اقدامات دولتی خوب و هزینه فراوان اما چون نظام سلامت اجتماعی نداشتند هم مرگ و میر آنها بالا بود و هم خدمات دهی آنها مشکل پیدا کرد در مقابل کشورهایی بودند که در آنها دولت ها و ملتها مشارکت و توانمندی ملی بالا بود و همچنین نظام سلامت اجتماعی هم به نسبت بالا بود بنابراین آمار بستری‌ها و مرگ و میرها هم کاهش داشت.

علی محمدزاده بیان کرد: در همان اوائل شیوع کرونا مقام معظم رهبری فرمودند:" این بیماری آزمون دولت ها و ملت ها است" و این یعنی همان نظام سلامت اجتماعی که از آن سخن میگوییم.

وی در رابطه با حکمت نیز تصریح کرد: حکمت واژه قرآنی، ایرانی و اسلامی است. معرفت تنها گوشه ای از حکمت است. امام علی(ع) هم در این خصوص میفرمایند:" حکمت گمشده مومن است ". حکمت کمال عقلانی و ایمانی بشر است.

دبیر علمی همایش با تاکید بر اینکه تفسیر واحد در مورد حکمت نداریم و معانی گوناگون است، ادامه داد: حکمت با علم و عقل و اخلاق و عمل خوب مرتبط است که در همایش ما به این مسئله می‌پردازیم. در حکمی‌سازی سلامت باید به همه ابعاد سلامت توجه کنیم. وقتی قرار است طب حکمت بنیان شود با طب جسمانی صرف سلامت تضمین نمیشود بلکه طب روحانی هم باید به میان بیاید.

وی اضافه کرد: سلامت ورای مراقبت های سلامت است و فقط مربوط به حوزه وزارت بهداشت نمیشود بلکه حوزه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... را نیز دربر میگیرد به همین دلیل میگوییم تمام دستگاه ها باید پیوست سلامت داشته باشند و سلامت محور باشند.

علی محمدزاده با تاکید بر اینکه در سیاست گذاری عمومی به بحث سلامت به عنوان اساسی ترین رکن باید توجه شود و سلامت نقش درجه اول است، افزود: در این همایش ۳ روزه، شنبه ۲۹ اردیبهشت در بیمارستان فرهیختگان مبانی نظری بررسی خواهد شد و دو روز دیگر همایش(یکشنبه ۳۰ و دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه) بر پایه این پیش همایش برگزار میشود.

بررسی ارتباط علوم پزشکی با علوم انسانی در سومین همایش سلامت، حکمت و حکمرانی

وی خاطرنشان کرد: از جمله اهداف همایش ارتباط علوم پزشکی با علوم انسانی است. برای رسیدن به همه ابعاد سلامت، پزشک ما باید با جامعه شناسی، اخلاق، حکمت، فلسفه و... ارتباط داشته باشد. در گذشته طبیب را حکیم میگفتند به این علت چون علوم دیگر را ترکیب و در راستای منافع مردم حرکت میکرد و فقط دغدغه طبابت را نداشت.

دبیر علمی همایش ادامه داد: یکشنبه ۳۰ و دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه، ۶ پنل تخصصی برگزار خواهد شد ضمن اینکه آیین افتتاحیه ۸تا ۱۰ صبح روز یکشنبه برگزار میشود و در مجموع ۳۵ سخنرانی در ۳۵ موضوع گوناگون و ۴ محور ایراد خواهد شد.

تأیید ۴۰ مقاله فارسی و انگلیسی/ تعداد مقالات سه برابر می‌شود

وی ضمن تشکر از همکاری فرهنگستان علوم پزشکی جهموری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: ۴۰ مقاله فارسی و انگلیسی برای چاپ چکیده در کتابچه همایش تا کنون منتخب شده است اما با توجه به اینکه بنا به تقاضای پژوهشگران ارسال چکیده مقاله و همچنین مقاله کامل تا آخر تیرماه تمدید شده است بنابراین تا اختتامیه میزان مقالات قطعا دو تا سه برابر خواهد شد ضمن اینکه امتیاز پژوهشی برای دانشجویان دکتری تخصصی در نظر گرفته شده است. در مراسم افتتاحیه پیام دو تن از برجستگان جامعه پزشکی و دانشگاهی قرائت خواهد شد.

حضور سخنرانانی از کشورهای آلمان و آمریکا

دبیر علمی همایش از دریافت امتیاز بازآموزی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم خبر داد و گفت: در جریان همایش از یکی از شخصیت‌های حوزه ژنتیک کشور تجلیل خواهد شد و در پنل بین المللی سخنرانانی از دانشگاه های آلمان و آمریکا حضور دارند.

تمدید فراخوان مقالات علمی همایش تا پایان تیرماه / مقالات منتخب در (ISC) نمایه می‌شوند

مسعود پارسانیا دبیر اجرایی همایش نیز اظهار کرد: مجری این همایش دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با حمایت معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین معاونت علوم انسانی دانشگاه آزاد است. یکی از مهمترین حامیان علمی علاوه بر ده دانشکده خودمان و اعضای هیئت علمی؛ دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، ایران، فرهنگستان علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی هستند که در این همایش کمک می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در اجرا بیمارستان فرهیختگان کمک میکند و ظرفیت ۶۰۰ نفر را در سالن همایش داریم و پذیرای مدعوین هستیم ضمن اینکه برای اجرای همایش کمیته های مختلف تشکیل شد و مسوولیت پذیرش، ثبت نام و اجرا را انجام دادند.

پارسانیا تصریح کرد: تا ۳۰تیر ماه فراخوان مقالات علمی تمدید شد چون اختتامیه پایان تابستان و در شهریور ماه خواهد بود. در ارتباط با نمایه کردن این مقالات در موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام(ISC) مجوز لازم اخذ و پس از داوری در این پایگاه جهان اسلام هم نمایه خواهد شد.

وی افزود: در این همایش تجلیلی از پژوهشگران برتر و منتخبین سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در مراسم افتتاحیه خواهیم داشت ضمن اینکه رویداد صدرا در حاشیه همایش و در بخش نمایشگاه برگزار خواهد شد در این رویداد ارتباط بین دانشجویان و صنایع شکل میگیرد و در این راستا از صنایعی در حوزه های دارویی آزمایشگاهی و... دعوت کردیم و فراخوان دادیم که در این همایش ما را همراهی می‌کنند.

دبیر اجرایی همایش گفت: صنایع در این رویداد اطلاع رسانی لازم را در حوزه فعالیت هایشان انجام میدهند و دانشجویان هم رزومه خود را منتقل و برای کار اعلام آمادگی میکنند در واقع صدرا به عنوان یک رویدادی است که در راستای طرح پویش که همان طرح اشتغال همزمان با تحصیل است، پیش می‌رود.

انتهای پیام/

نظر شما