شناسهٔ خبر: 66661095 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

بررسی علل آسیب‌های نقش‌ رستم با حضور اساتید دانشگاه شیراز انجام شد

برای بررسی محوطه جهانی نقش رستم و علل آسیب‌های آن ۱۵ نفر از اعضای  هیئت علمی دانشگاه شیراز گردهم آمدند و با تشکیل یک کارگاه علمی نتایج مشاهدات خود را ارائه کردند. برای بررسی محوطه جهانی نقش رستم و علل آسیب‌های آن ۱۵ نفر از اعضای  هیئت علمی دانشگاه شیراز گردهم آمدند و با تشکیل یک کارگاه علمی نتایج مشاهدات خود را ارائه کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از فارس،  به دعوت پایگاه میراث جهانی تخت جمشید تعداد ۱۵ نفر عضو هیات علمی دانشگاه شیراز از متخصصین گروه‌های آموزشی و پژوهشی این دانشگاه در رشته‌های زمین شناسی، شهرسازی، باستان شناسی، معماری، مرمت و اقلیم‌شناسی برای بررسی محوطه جهانی نقش رستم و علل آسیب‌ها گرد هم آمدند و بررسی‌های سطح الارضی خود را از سرتاسر این محوطه باستانی انجام دادند و با تشکیل یک کارگاه علمی نتایج مشاهدات خود را ارائه کردند.

در این باره علیرضا عسکری چاوردی، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و نقش رستم گفت: ضروری است این محوطه باستانی ارزشمند پس از نقشه‌برداری دقیق و شبکه‌بندی مربعات با روش ژئوالکتریک و ژئومغناطیس بررسی شود تا بتوان از مسیرهای احتمالی و وجود آبراهه ها و کانال های هدایت آب دوره هخامنشی و ساسانی اطلاع پیدا کرد. 

او افزود: در صورت نیاز، مسیرهای احتمالی قنات‌ها، چشمه فصلی در مسیر گسل‌ها و چاه‌های احتمالی ذخیره آب را شناسایی کرد و ‌محدوده کاوش‌های پیشین روی نقشه‌ها مشخص شود و در تطبیق با فروشست‌ها و چاله‌های جدید، مکان‌یابی آن‌ها در تطبیق با کاوش‌های پیشین انجام گیرد. 

این باستان‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه آبراهه‌های داخل محوطه در محدوده بارو پاکسازی و مجدد احیاء و حوضچه آرامش و بندهای بالای صخره کوه نقش رستم  لایروبی و احیاء شوند، افزود: به همین نسبت باید مسیر قنات‌ها مشخص شود و زهکشی‌های لازم در سرتاسر پیرامون محوطه انجام گیرد و انباشت‌های خاک حاصل از کاوش‌های پیشین به بخش دیگری انتقال یابد و سازه اصلی باروی خشتی محوطه نقش رستم کاوش، حفاظت و احیا شود.

 عسکری چاوردی گفت:  ناودان‌های سنگی در این مجموعه  مرمت و حفاظت و عملیات ملات‌گذاری قیر در بستر گسل‌ها و منفذهای آب انجام شود همچنین  با مطالعات جی پی آر تمام آرامگاه‌های نقش رستم بررسی و پایش شوند و منفذهای آب کوهستان در محدوده آرامگاه‌ها و نقش برجسته‌ها شناسایی و عملات قیرگذاری انجام شود.  

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و نقش رستم در خصوص رانش و پایش بنای کعبه زرتشت نیز گفت: علاوه بر بکارگیری دستگاه جی پی اس استاتیک در پشت بام بنا، عملات زهکشی موقت دور تا دور بنا انجام شود، اما برای حفاظت کامل آن علاوه بر مرمت و حفاظت سازه بنا، آزمایش مکانیک خاک برای شناخت بستر اصلی زمین تا عمق ۱۰۰ متر در محوطه نقش رستم انجام شود.  

وی همچنین تاکید کرد: برنامه مطالعات میدانی نقش رستم آغاز شده است و مرحله به مرحله گزارش‌های تکمیلی آن ارائه می‌شود. 

انتهای پیام 

نظر شما