شناسهٔ خبر: 66666524 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و نقش رستم:

برنامه مطالعات میدانی نقش رستم آغاز شده و در حال تکمیل است

مرودشت - مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و نقش رستم با بیان اینکه باید تمهیداتی جهت کاهش آسیب‌ به بناهای نقش رستم انجام شود گفت: برنامه مطالعات میدانی نقش رستم آغاز شده و در حال تکمیل است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا عسکری چاوردی در گردهمایی ۱۵ عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز که برای بررسی محوطه جهانی نقش رستم گرد هم آمده بودند با بیان اینکه ضروری است محوطه باستانی ارزشمند نقش رستم پس از نقشه‌برداری دقیق و شبکه‌بندی مربعات با روش ژئوالکتریک و ژئومغناطیس بررسی شود گفت: با این کار می‌توان از مسیرهای احتمالی و وجود آبراهه‌ها و کانال‌های هدایت آب دوره هخامنشی و ساسانی اطلاع پیدا کرد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و نقش رستم افزود: در صورت نیاز باید مسیرهای احتمالی قنات‌ها، چشمه فصلی در مسیر گسل‌ها و چاه‌های احتمالی ذخیره آب را شناسایی کرد و محدوده کاوش‌های پیشین روی نقشه‌ها مشخص شود و در تطبیق با فروشست‌ها و چاله‌های جدید مکان‌یابی آنها در تطبیق با کاوش‌های پیشین انجام گیرد.

این باستان شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه باید آبراهه‌های داخل محوطه در محدوده بارو (حصار یا قلعه) پاکسازی و مجدد احیا و حوضچه آرامش و بندهای بالای صخره کوه نقش رستم لایروبی و احیا شوند افزود: به همین نسبت باید مسیر قنات‌ها مشخص شود و زهکشی‌های لازم در سرتاسر پیرامون محوطه انجام گیرد و انباشت‌های خاک حاصل از کاوش‌های پیشین به بخش دیگری انتقال یابد و سازه اصلی باروی خشتی محوطه نقش رستم کاوش، حفاظت و احیا شود.

عسکری چاوردی گفت: ناودان‌های سنگی در این مجموعه باید مرمت و حفاظت و عملیات ملات‌گذاری قیر در بستر گسل‌ها و منفذهای آب انجام شود همچنین با مطالعات «جی پی آر» تمام آرامگاه‌های نقش رستم بررسی و پایش شوند و منفذهای آب کوهستان در محدوده آرامگاه‌ها و نقش برجسته‌ها شناسایی و عملیات قیرگذاری انجام شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و نقش رستم در خصوص رانش و پایش بنای کعبه زرتشت نیز گفت: علاوه بر بکارگیری دستگاه «جی پی اس استاتیک» در پشت بام بنا، باید عملیات زهکشی موقت دور تا دور بنا انجام شود اما برای حفاظت کامل آن علاوه بر مرمت و حفاظت سازه بنا، آزمایش مکانیک خاک برای شناخت بستر اصلی زمین تا عمق ۱۰۰ متر در محوطه نقش رستم انجام شود.

او همچنین تاکید کرد: برنامه مطالعات میدانی نقش رستم آغاز شده است و مرحله به مرحله گزارش‌های تکمیلی آن ارائه می‌شود.

نظر شما