شناسهٔ خبر: 66657913 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

اتحادیه اروپا به دنبال حمایت بلند مدت از اوکراین

بر اساس پیش نویس سند امنیتی اتحادیه اروپا، این اتحادیه تعهداتی را برای حمایت بلندمدت از اوکراین تنظیم کرده که بر اساس آن به کی‌یف اطمینان داده می‌شود در طول سالهای آینده ارائه تسلیحات، آموزش نظامی و سایر کمک‌های بیشتر به این کشور تضمین خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، بر اساس پیش نویس سند امنیتی اتحادیه اروپا، این اتحادیه تعهداتی را برای حمایت بلندمدت از اوکراین تنظیم کرده که بر اساس آن به کی‌یف اطمینان داده می‌شود در طول سالهای آینده ارائه تسلیحات، آموزش نظامی و سایر کمک‌های بیشتر به این کشور تضمین خواهد شد.

این پیش‌نویس که اولین بار توسط روزنامه آلمانی Welt am Sonntag  منتشر شد، تعهدات امنیتی اتحادیه اروپا در قبال اوکراین را مشخص می‌کند و مقام‌های اتحادیه اروپا امیدوارند در ژوئن یا ژوئیه بر سر آن به نتیجه برسند.

بر اساس این سند تاکید شده که اگر در آینده تجاوزی به اوکراین صورت گیرد، اتحادیه اروپا و اوکراین ظرف ۲۴ ساعت در مورد نیازهای اوکراین با یکدیگر مشورت خواهند کرد و به سرعت گام‌های بعدی را در راستای اجرای تعهدات لازم اجرایی خواهند کرد.

این سند بخشی از تلاش گسترده‌تر شرکای اوکراین برای ارائه تضمین‌هایی است که نشان می‌دهد این کشورها قصد دارند برای مدت طولانی در کنار کی‌یف بایستند. در عین حال چشم‌انداز کوتاه مدتی در خصوص عضویت این کشور در اتحادیه اروپا و یا ناتو وجود ندارد.

در پیش نویس ۱۰ صفحه‌ای این سند مورخ ۱۲ آوریل که توسط خبرگزاری رویترز دیده شده، آمده است: «تعهدات امنیتی اتحادیه اروپا بر اساس حمایت‌های موجود، شامل حمایت قابل پیش بینی، بلندمدت و پایدار از امنیت و دفاع اوکراین است.»

به گفته دیپلمات‌ها، سفرای ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در ماه گذشته در بروکسل درباره این متن بحث کردند و اکنون مذاکرات با اوکراین بر اساس این متن در حال پیگیری است.

هشت کشور از جمع متحدان کی‌یف، از جمله بریتانیا و اعضای اتحادیه اروپا مانند آلمان و فرانسه، در ماه‌های اخیر تضمین‌های امنیتی خود را با اوکراین امضا کرده‌اند. مقامات تاکید می‌کنند که چنین توافقاتی با پیمان دفاعی متقابل بین کشورهای ناتو یکسان نیست. در عوض، آنها متعهد به ارائه تسلیحات و کمک‌های دیگر به اوکراین برای تقویت امنیت خود و جلوگیری از هرگونه تهاجم در آینده خواهند شد.

این سند ۹ شکل از کمک‌های امنیتی و دفاعی را که اتحادیه اروپا به ارائه آنها ادامه خواهد داد فهرست کرده که از آن جمله می‌توان به تحویل تسلیحات، آموزش سربازان، همکاری در صنعت دفاعی و کمک به مین زدایی اشاره کرد.

در بخشی از این سند آمده است: «در حالی که اوکراین مسیر اروپایی خود را دنبال می‌کند این تعهدات به قوت خود باقی خواهند ماند و حداکثر ظرف ۱۰ سال آینده مورد بازنگری قرار خواهند گرفت.»

در این سند ارزش یا مقدار کمک های آینده اشاره نشده و جزئیات اقدامات پیشنهادی باید به طور جداگانه بین ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا مورد توافق قرار گیرد. ضمن اینکه این کشورها هم  کمک‌های دوجانبه خود را به اوکراین ارائه می‌کنند.

این سند خاطرنشان می‌کند که اتحادیه اروپا موافقت کرده که در سال جاری ۵ میلیارد یورو به صندوق کمک نظامی اوکراین اختصاص داده شود اما تعهدی وجود ندارد که این مبلغ در سالهای آینده افزایش یابد. با این حال در این سند آمده است که افزایش سالانه تا سال ۲۰۲۷ قابل پیش‌بینی است.

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما