رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با بیان اینکه سال گذشته ۴۲۴ نقطه ترافیکی پرخطر، ایمن سازی شد؛ گفت: متاسفانه در کشور ما، تولید ناوگان خودرویی و تولید گواهینامه همزمان با ایجاد زیرساخت ها نبوده و زیرساخت ها از میزان تولید خودرو و راننده، جا مانده اند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، داریوش امانی در در ششمین همایش بین المللی مدیریت ایمنی و ترافیک که صبح امروز در سالن همایش های نورالرضا برگزار شد؛ گفت: امیدوارم این کنفرانس راهگشای معضلات ما در کشور در بحث تصادفات و تلفات جاده ای و چراغ راه دستگاه های اجرایی باشد. در این دولت شورای ایمنی حمل و نقل با حضور رییس جمهور تشکیل شد و از بیرون دولت نیز این مسائل پیگیری می شود و تاکنون جلساتی زیادی برگزار شده و همکاری های خوبی با سایر دستگاه ها انجام شده است و وظایف همه دستگاه ها نیز در این شورا مشخص می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در نوروز امسال کاهش تلفات تصادفات بودیم که از فواید ایجاد این شورا بود. ما در وزارت راه وشهرسازی چند مسئولیت داریم و تلاش می کنیم مهم ترین آنها را که بهبود شرایط زیر ساخت ها است انجام دهیم.
امانی گفت: یکی از مشکلات ما عمر جاده های مواصلاتی است. به عنوان مثال جاده تهران- قم از سال ۵۷ ساخته شده و باید ۲۰ تا ۳۰ سال استفاده می شد اما هنوز در حال استفاده است و سطح سرویس این جاده به پایان رسیده است، به همین دلیل شاهد هستیم که در تمام طول هفته این جاده شلوغ است.
وی افزود: متاسفانه در کشور ما، تولید ناوگان خودرویی و تولید گواهینامه همزمان با ایجاد زیرساخت ها نبوده و زیرساخت ها از این میزان تولید خودرو و راننده، جا مانده اند.
رئیس سازمان راهداری و حمل نقل جاده ای ادامه داد: دومین بحث ما نقاط پرحادثه است که باید توجه داشت که این نقاط یک شبه ایجاد نمی شوند. هر جاده ای که ساخته می شود مهندس داشته و ایمن ساخته می شود اما به مرور زمان به دلایل متعدد ناایمن می شود و نقاط پرحادثه ایجاد می شود.
ایمن سازی نقاط پرخطر در جاده های کشور تا پایان سال
امانی با اشاره به تعداد نقاط حادثه خیز گفت: سال گذشته ۸۸۷ نقطه حادثه خیر ترافیکی در کشور شناسایی شد و تا پایان سال ۴۲۴ نقطه را برطرف کردیم و ان شاءالله تا پایان امسال سایر این نقاط برطرف می شود.ایمن سازی محورهای مواصلاتی، ایجاد علائم ، خط کشی ها، جداکننده ها و ... نیز از جمله مسائلی هستند که دنبال می شوند.
امانی با بیان اینکه از هزینه کل ساخت هر جاده باید چهار تا شش درصد هزینه نگهداری کنار گذاشته شود؛ گفت: بر اساس نظرات کارشناسان، هزینه نگهداری ۲۳۰هزار کیلومتر جاده های کشور، ۲۳۰ هزار میلیارد تومان بوده و اخیرا به ۲۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی افزود: سال گذشته کارهای عمرانی بسیار خوبی در کشور انجام شد اما تنها به ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیدیم و تا ۲۸۰ هزار میلیارد تومان قطعا نرسیده ایم و این مبالغ جوابگوی ما نیست و ما هر روز نگران این اقدامات هستیم.
رئیس سازمان راهداری و حمل نقل جاده ای ادامه داد: علاوه بر تعمیر جاده ها، آموزش و فرهنگسازی و اعمال جریمه از دیگر اقداماتی است که باید صورت گیرد تا شاهد کاهش تلفات جاده ای باشیم.
امانی گفت: ما تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات زیرساختی در جاده های کشور انجام می دهیم و سعی می کنیم عقب ماندگی در این مسائل را جبران کنیم. با برگزاری این همایش ها امیدوارم به یک زبان مشترک بین دستگاه های اجرایی کشور برسیم و بتوانیم آمار تصادفات و جانباختگان را کاهش دهیم، حتی یک کشته در جاده های کشور نیز زیاد است و باید به صفر برسیم.
رئیس سازمان راهداری ادامه داد: من معتقدم هرچقدر دستگاه ها همپوشانی و همواری داشته باشند بسیار موثر تر خواهند بود. مثلا در دنیا ثابت شده یک شماره امدادی باید در جاده ها داشته باشیم و نه چند شماره، یک زمانی مصوب شد شماره ۱۱۰ پاسخگوب مردم باشد و بقیه دستگاه ها زیر مجموعه پلیس باشند اما اینگونه نشد. همچنین پایگاه ها نیز نباید از هم جدا باشند مثلا پایگاه های پلیس، هلال احمر، راهداری و اورژانس نباید از هم جدا باشد و در دنیا اینها تجمیع شده اند که از هزینه های چندجایی جلوگیری شده و خدمت به مردم بیشتر و متمرکزتر شود.
نصب دوربین های جدید ثبت تخلفات رانندگی در جاده ها
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما در راهداری زیرساخت هایی را که پلیس نیاز دارد به مرور زمان آماده خواهیم کرد. ان شاءالله به زودی دو هزار سایت دوربین جدید تا شهریور ماه به جاده های کشور اضافه می شود تا تخلفات توسط پلیس هوشمند بررسی شود.همچنین نیاز پلیس به پایگاه های بیشتر نیز بررسی می شود.
نظر شما