شناسهٔ خبر: 66646994 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تأمین کمبود خون سیستان و بلوچستان از ۱۲ استان

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: کمبود خون مورد نیاز در استان از ۱۲ استان کشور از طریق هواپیما تامین می‌شود و این در حالی است که سیستان و بلوچستان جوانترین استان کشور محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

ابوالحسن صفدری  اظهار داشت: سیستان و بلوچستان دارای ۲۶ شهرستان است که تنها در ۶ شهرستان از مجموع شهرستان‌های استان مرکز اهدای خون وجود دارد یعنی در ۲۰ شهرستان هنوز مردم فرصت اهدای خون ندارند.

مدیرکل انتقال خون استان سیستان و بلوچستان افزود: از خیرین بزرگواری که مدرسه و مسجد می‌سازند دعوت می‌کنیم به این موضوع نیز دقت کنند و در راستای ساخت مراکز اهدای خون در ۲۰ شهرستان فاقد، همراه ما باشند.

وی گفت: ۳ هزار و ۳۰۰ بیمار تالاسمی ماژور و یک هزار و ۲۰۰ بیمار هموفیلی در استان سیستان و بلوچستان زندگی می‌کنند که برای زنده ماندن ماهیانه به ۶ هزار و ۶۰۰ واحد خون نیاز دارند.

صفدری افزود: کمک به این امر یک نهضت عمومی را می‌طلبد تا همه ارگان‌ها بیایند پای کار و سیر صعودی بیماران تالاسمی ماژور در استان کنترول شود که متاسفانه این موضوع در استان متولی ندارد و تا مردم و صدا و سیما پای کار نیایند این مسئله حل نخواهد شد.

مدیرکل انتقال خون استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: فقط این بیماران گروه هدف نیستند و در واقع همه اعمال جراحی به ویژه اعمال جراحی قلب باز تا خون نباشد صورت نمی‌گیرد و همچنین تصادفات جاده‌ای استان که متاسفانه آمار آن نیز زیاد است موجب شده مصرف ماهیانه ما در استان به ۱۲ هزار واحد برسد و این در حالی است که ماهیانه ما در استان تنها حدود پنج هزار و ۵۰۰ واحد اهدای خون داریم.

وی خاطرنشان کرد: کمبود خون مورد نیاز در استان سیستان و بلوچستان از ۱۲ استان کشور از طریق هواپیما تامین می‌شود و این در حالی است که سیستان و بلوچستان جوانترین استان کشور محسوب می‌شود.

صفدری گفت: مجموعه انتقال خون استان بودجه فرهنگی ندارد و در چنین شرایطی شهرداری هم برای نصب یک بنر رایگان با ما همکاری نمی‌کند. ما یک میلیون نفر واجد شرایط اهدای خون در استان داریم که متاسفانه تنها ۰.۳ درصد این تعداد خون اهدا می‌کنند.

مدیرکل انتقال خون استان سیستان و بلوچستان در خصوص فواید بیشمار اهدای خون عنوان کرد: جلوگیری از سکته‌های گوناگون، فعال کردن شبکه خون‌سازی و حتی درمان کبد چرب از جمله فواید اهدای خون است. با اهدای خون فرد اهدا کننده از سلامت خون خود به صورت رایگان مطمئن می‌شود چرا که ما همه عفونت‌ها را در بدن شخص اهدا کننده بررسی می‌کنیم.

وی افزود: هر واحد خون اهدایی می‌تواند جان سه نفر را نجات دهد، زیرا در هر واحد اهدای خون پلاکت آن برای یک بیمار، بکسر آن برای یک بیمار و پلاسما آن نیز برای یک بیمار استفاده می‌شود.

نظر شما