شناسهٔ خبر: 66644981 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

برای بهترین نتیجه، باید سطح اکسیژن آب کشاورزی تثبیت شود

با همکاری شرکت EOD و یک مرکز تحقیقاتی در فنلاند، اثرات دستگاه نانوحباب‌ساز در بخش کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت. این گروه یافته‌های جالب توجهی به دست آورد. با همکاری شرکت EOD و یک مرکز تحقیقاتی در فنلاند، اثرات دستگاه نانوحباب‌ساز در بخش کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت. این گروه یافته‌های جالب توجهی به دست آورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا؛ قدیمی‌ها اعتقاد داشتند آب را پیش از آبیاری باید مدتی در معرض هوا قرار داد، با این کار پس از آبیاری رشد گیاه بهتر می‌شود. در واقع تماس طولانی مدت آب با هوا موجب افزایش میزان اکسیژن آن می‌شود و این موضوع به رشد بهتر گیاه کمک شایانی می‌کند. یافته‌های اخیر دانشمندان این موضوع را ثابت کرده است که آب حاوی نانوحباب‌های اکسیژن می‌تواند سرعت شد گیاه، سلامت و کیفیت محصول نهایی را بهبود دهد و در نهایت بهره‌وری کشاورزی را نیز دستخوش تغییرات مثبت کند.

در پروژه Nable، مرکز تحقیقاتی دانشگاه علوم کاربردی ساتاکونتا (SAMK) در فنلاند تحقیقات عملی در مورد استفاده از آب حاوی نانوحباب اکسیژن در گلخانه‌های تجاری انجام داده است. آن‌ها تجربه گلخانه‌دارها را در مورد عملکرد فناوری نانوحباب و پارامترهای مرتبط با آن جمع آوری کرده‌اند که می‌توانند اندازه‌گیری و نظارت شوند. با کمک فناوری نانوحباب اکسیژن، اکسیژن در حباب‌هایی به اندازه نانو به آب اضافه می‌شود.

در طول این پروژه تحقیقاتی مشاهده شد که نظارت بر غلظت اکسیژن محلول در آب آبیاری ضروری است. یکی از مشاهدات مهم این است که آبیاری با نانوحباب‌های حاوی اکسیژن شرط کافی برای رشد خوب گیاه نبوده و باید اکسیژن در میزان مشخصی تثبیت شود.  در واقع سطح اکسیژن باید بهینه شود و در سطح معینی نگه داشته شود تا بهترین نتیجه حاصل شود.

تیمو کانتولا مدیرعامل شرکت EOD که دستگاه Nanoboost را ساخته است می‌گوید: «بر اساس تجربه به دست آمده از این پروژه تحقیقاتی، ما یک سیستم اتوماسیون برای ژنراتور نانوحباب‌ساز اکسیژن خود قرار داده‌ایم، که می‌تواند مقدار مناسب اکسیژن را تنظیم کند و پارامترهای عملیاتی مناسب را برای هر محیط عملیاتی پیدا کند.»

گلخانه‌ها برای کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن و بهره‌وری انرژی سرمایه‌گذاری می‌کنند. فناوری نانو اکسیژن Nanoboost و سیستم اتوماسیون آن‌ها با هم به افزایش راندمان تولید و کاهش مصرف انرژی کمک می‌کنند.

آن‌ها نشان دادند که استفاده از نانوحباب اکسیژن می‌تواند به حفظ شرایط طبیعی گیاه کمک کند و نیاز به مواد محافظتی نظیر کود را به حداقل برساند و از این راه میزان مصرف کود و آفت‌کش را کمک کند.

هنگامی که هوا با کمپرسور وارد آب آبیاری می‌شود، حدود ۸۰ ٪ آن گاز نیتروژن است که گیاه نمی‌تواند از آن استفاده کند. با این روش، اکسیژن در آب ذخیره نمی‌شود زیرا حباب‌های بزرگ‌تر از آب فرار می‌کنند و تنها بخش جزئی از اکسیژن آن حل است. غربال مولکولی Nanoboost اکسیژن را جمع می‌کند، نیتروژن را به هوا باز می‌گرداند و فقط اکسیژن را به داخل آب هدایت می‌کند. اکسیژن به نانوحباب تبدیل می‌شود، از آنجا که به آرامی در آب آزاد می‌شود هدر رفت به حداقل می‌رسد.

انتهای پیام/

نظر شما