شناسهٔ خبر: 66640971 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

کنعانی: آمریکا از ابزار شکست خورده تحریم‌ها فاصله بگیرد

کنعانی با اشاره به سخنان امیرعبداللهیان گفت: ما اکنون به دنبال ایجاد ساز و کار های دسته جمعی برای همکاری هستیم و اهداف و منافع مشترک می تواند زمینه ساز این همکاری ها باشد و همگی در اولویت های جمهوری اسلامی ایران هستند. کنعانی با اشاره به سخنان امیرعبداللهیان گفت: ما اکنون به دنبال ایجاد ساز و کار های دسته جمعی برای همکاری هستیم و اهداف و منافع مشترک می تواند زمینه ساز این همکاری ها باشد و همگی در اولویت های جمهوری اسلامی ایران هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری برنا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با جمعی از خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: خرسندم که امروز سهمی ناچیز داریم در رونق بخشیدن به یک رخداد بزرگ فرهنگی چه بسا بی‌نظیر سالیانه که در جمهوری اسلامی ایران هر ساله شاهد آن هستیم. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران پیرامون قانون اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه امنیت بین الملل در مجلس اسلامی گفت: یکی از مفاد این قانون، مبحث مربوط به گشایش سفارتخانه مجازی فلسطین است؛ این سوال در ایامی مطرح شده است که مساله فلسطین اکنون به عنوان یکی از مهمترین و حساس ترین مساله منطقه ای و بین المللی درحال تجربه لحظات سرنوشت ساز و دردناکی است

وی افزود: جمهوری اسلامی در حوزه های مختلف سیاسی، حقوقی و بین المللی اقدامات متعددی برای پاسداری از ملت فلسطین انجام داده است، دستگاه دیپلماسی در راستای اجرای قانون مصوبه مجلس اسلامی اقدامات بسیاری انجام داده است و جلسات بسیاری با حضور کارشناسان بین المللی و حقوقی برگزار شده است و نظرات و مشورت سفارت های ایران در کشورهای متعدد شنیده و اخذ شده است، در نتیجه مشورت های انجام شده، ساز و کارهای لازم برای بازگشایی سفارت مجازی فلسطین در صفحه خانگی وزارت امورخارجه بعنوان یک مرحله آزمایشی انجام شده است

کنعانی ادامه داد: این صفحه مدتی است که گشایش پیدا کرده تا ما بتوانیم نواقص و ساز و کارهای اجرایی آن را درک کنیم و بتوانیم گام بعدی اجرایی آن را انجام دهیم.

وی در ادامه گفت: البته نیازمند مشورت دستگاه های ذیربط پیرامون فعالیت های این صفحه مجازی همراستا با سیاست های جمهوری اسلامی ایران در قبال فلسطین هستیم که در گام های بعدی آن را انجام خواهیم داد.

کنعانی در ادامه نشست خبری هفتگی خود، در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون اجلاس گفتگوهای ایرانی و عربی و اظهارات وزیر امورخارجه کشورمان پیرامون ورود ایران به گفتگوهای منطقه ای و جزییات این همکاری های منطقه ای گفت: توسعه مناسبات دوجانبه با کشورهای همسایه و کشورهای عربی منطقه و ایجاد فضای مثبت و سازنده در گفتگوهای دو و چندجانبه با کشورهای همسایه بویژه در حوزه خلیج فارس زمینه ساز برداشتن گام های تکمیل در راستای ارتقای همکاری ها علاوه بر حوزه دوجانبه و چندجانبه است‌.

وی در ادامه گفت: این همکاری های چندجانبه در حوزه متعدد برای ایجاد توسعه پایدار در منطقه صورت خواهد گرفت. شاهدید که منطقه صحنه مداخله بازیگرهای فرا منطقه ای برای ایجاد ناآرامی و پیگیری اهداف نامشروع خود در سایه تنش در منطقه است

کنعانی با اشاره به سخنان امیرعبداللهیان گفت: ما اکنون به دنبال ایجاد ساز و کار های دسته جمعی برای همکاری هستیم و اهداف و منافع مشترک می تواند زمینه ساز این همکاری ها باشد و همگی در اولویت های جمهوری اسلامی ایران هستند.

 تنها راه چاره میدان گازی آرش، گفتگو و دیپلماسی است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی پیرامون واکنش ایران به شکست احتمالی مذاکرات بین ایران و کویت گفت: ۹ روز مذاکرات فی‌مابین برای تعیین حدود مرزی آبی ایران و کویت صورت گرفته است و این مذاکرات ادامه یافته است و درحال پیگیری آن هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: بارها تاکید کردیم که به باور جمهوری اسلامی ایران، تنها راه چاره میدان گازی آرش، گفتگو و دیپلماسی است و نباید از جنجال های رسانه ای استفاده کرد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران هر ساز و کاری که حقوق کشورمان را نادیده بگیرد، مردود می‌داند.

گفتگو با رئیس اقلیم کردستان عراق صریح و سازنده بود

کنعانی در پاسخ به سوالی پیرامون اجرای توافق امنیتی ایران و عراق با توجه به سفر رئیس اقلیم کردستان عراق به ایران گفت: از جمله سیاست های اصولی دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران، توسعه مناسبات همه جانبه با کشورهای همسایه در چارچوب سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران است.

کنعانی افزود: در این چارچوب، عراق با توجه به اشتراکات تاریخی، فرهنگی و مرزی و دیگر اشتراکات گسترده خود، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از دیرباز همکاری های متعددی و پیوندهای مختلفی بین ایران و عراق وجود داشته است.

وی افزود: در جریان سفر رییس اقلیم کردستان عراق به تهران، گفتگوهای صریح، مثبت و سازنده ای صورت گرفت و امیدواریم آثار مثبت آن را در آینده ای نزدیک در حوزه های مختلف از جمله همکاری های اقتصادی شاهد باشیم.

کنعانی گفت: به مکرر اعلام کردیم که ما هرگز اجازه ایجاد ناامنی توسط گروه های تروریستی و جدایی طلب و یا گروه‌های تحت رهبری رژیم غاصب صهیونیستی در مرز های ایران و عراق نخواهیم داد. در حین سفر رییس اقلیم کردستان به وی گفتیم که امنیت ایران، امنیت عراق و امنیت عراق، امنیت ایران است.

 آمریکا از ابزار شکست خورده تحریم‌ها فاصله بگیرد

کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون سنگ اندازی های احتمالی آمریکا در گفتگوهای توافقات ایران و هند درباره بند چابهار گفت: این توافقات با در نظر گرفتن اقدامات غیرقانونی کشور آمریکا انجام شده است و این شیوه فکری و آینده نگری به توافقات ما با هند محدود نشده است.

کنعانی افزود: کشور هند یکی از کشورهایی است که در چارچوب منافع مشترک و بدور از تحریم های یک جانبه و غیرقانونی آمریکا در توسعه پایدار اقتصاد خود با جمهوری اسلامی ایران، به دنبال اجرای توافقات خود با جمهوری اسلامی ایران است. دولت آمریکا نیز بهتر است در نحوه تعامل خود با کشورهای مستقل از جمله جمهوری اسلامی ایران، از ابزار شکست خورده تحریم ها فاصله بگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون هدف گروسی به ایران گفت: هدف از حضور گروسی در ایران، بازدید از اولین کنفرانس هسته ای بین المللی در اصفهان بود و گفتگوهای دوجانبه ای صورت گرفت.

کنعانی گفت: سفر آقای گروسی به ایران را سفری مثبت ارزیابی میکنیم، جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده تا با رعایت اصول حرفه ای از جمله اصل بی طرفی و عدم سیاسی گری آژانس، با آن تعامل سازنده ای داشته باشد. این سفر فرصت خوبی بود و طرفین توافق کردند تا به رایزنی های خود ادامه دهند.

کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون احتمال پیوستن ایران به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه گفت: از اقدام دولت آفریقای جنوبی در شکایت علیه جنایات رژیم صهیونیستی و نسل کشی در غزه حمایت سیاسی کردیم و دیگر کشورها را به حمایت از اقدام آفریقای جنوبی تشویق کردیم و با گذر زمان، روزانه شاهد افزایش حمایت کشورها از اقدام شرافتمندانه آفریقای جنوبی هستیم؛ جمهوری اسلامی ایران، از منظر سیاسی از چنین شکایت هایی حمایت می کند.

سلاح های هسته‌ای تهدیدی جدی علیه صلح جهانی است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون احتمال تغییر دکترین هسته ای ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها موضع اصولی خودش پیرامون مخالفت با نگهداری و تولید سلاح های کشتار جمعی اعلام کرده است و دکترین هسته ای ایران برپایه فتوای مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی است. بر همین اساس و این رویکرد اصولی، معاهدات و کنوانسیون های بین المللی ممنوعیت سلاح های کشتار جمعی را امضا کرده است.

وی تصریح کرد: ما معتقد هستیم که وجود سلاح های هسته ای، تهدیدی علیه صلح جهانی و بشریت است. در همین راستا، در دکترین هسته ای ایران تغییری ایجاد نشده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون تازه‌ترین اظهارات دبیرکل سازمان و نیاز به آتش بس فوری و تلاش آمریکا برای انداختن توپ در زمین حماس گفت: آنچه که کشورهای اروپایی و آمریکا اعلام کرده اند و اگر آنها واقعا به دنبال آتش بس هستند بدانند که آتش بس در دسترس است. رژیم صهیونیستی پس از ۷ ماه جنایت و نسل کشی علیه مردم مظلوم غزه به اهداف خود نرسید. آنچه که روشن است، به رغم اظهارات مقامات آمریکایی و برخی از کشورهای اروپایی، آنها از اهرم های فشار خود علیه رژیم صهیونیستی به طور عملی استفاده نکرده اند. جنایات هفت ماه گذشته ناشی از حمایت شاخص آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی از رژیم صهیونیستی است.


وی ادامه داد: اگر این دولت ها ابزارهای فشارهای سیاسی خود علیه رژیم صهیونیستی را به کار بگیرند، آتش بس در دسترس است اما ما شاهد دوگانگی در اظهارات و اقدامات عملی آنها هستیم.

انتهای پیام/ 

نظر شما