شناسهٔ خبر: 66641756 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سخنگوی وزارت خارجه: سفارت خانه مجازی فلسطین راه اندازی شد/ کویت به میز مذاکرات فنی درباره میدان گازی آرش برگردد/ در دکترین هسته‌ای ایران هیچگونه تغییری ایجاد نشده

صاحب‌خبر -

شفقنا – سخنگوی وزارت امور خارجه  گفت: یکی از مفاد قانون مرتبط با فلسطین گشایش سفارتخانه مجازی این کشور در سامانه وزارت امور خارجه است.

به گزارش شفقنا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران که در محل نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد، در رابطه با مفاد قانون مرتبط با فلسطین گفت: مسئله فلسطین یکی از مهمترین مسائل مهم منطقه و جهان است و روزهای سرنوشت ساز و دردناکی تجربه می کنند بیش از 200 روز جنایت مستمر جنگی صهیونیست ها علیه ملت فلسطین و جنایت جنگی و نسل کشی در برابر انظار جهاننی رخ داد.

وی ادامه داد: ایران در راستای سیاست اصولی خود در راستای حمایت از مردم مظلوم فلسطین انجام اقدامات متعددی انجام داده است که یکی از این کارها آغاز به کار سفارتخانه مجازی فلسطین بوده است.

کنعانی گفت: دستگاه دیپلماسی در راستای اجرای قانون مجلس اقدامات زیاده را هم در حوزه بررسی های سیاسی و حقوقی، و فنی و هم در چارچوب ساز و کار اجرایی آن انجام داده و جلسات متعددی برگزار شده و از نظرات مشورتی تعداد قابل توجهی از سفارت خانه ایران در کشورهای مختلف و سفارت فلسطین در تهران استفاده کرده است.

وی بیان کرد: در نتیجه مشورت‌های انجام شده، ساز و کارهای لازم برای گشایش سفارت مجازی فلسطین در صفحه وزارت امور خارجه به عنوان مرحله آزمایش آغاز شده و مدتی است گشایش پیدا کرده تا بتوانیم نواقص را به صورت کامل تصحیح کنیم و گام بعدی را انجام دهیم.

وی درباره روابط ایران با کشورهای همسایه در حوزه اقتصادی، گفت: توسعه مناسبات دوجانبه با کشورهای همسایه و عربی منطقه و ایجاد فضای مثبت و سازنده در گفتگوهای دو و چندجانبه با کشورهای حاشیه خلیج فارس زمینه برداشتن گام‌های تکمیلی به حوزه همکاری‌های چندجانبه است.

وی اضافه کرد: همکاری چندجانبه با کشورهای منطقه، ابعاد مختلف و دارای رویکرد امنیتی و امنیت مشترک برای کشورهای منطقه با هدف توسعه متوازن و همگون است. طبیعی است منطقه صحنه مداخلات خارجی و برخی بازیگران منطقه‌ای برای ایجاد بی ثباتی در سایه تشدید تنش‌ها در منطقه بود. همانطور که وزیر اشاره کردند ما از این مرحله عبور کردیم و اکنون در مرحله گفتگو برای کلید زدن ایجاد سازوکارهای همکاری‌های دسته جمعی در کنار یکدیگریم.

کنعانی اظهار داشت: موضوع امنیت اولویت مشترکی است که می‌تواند زمینه ساز همکاری‌های پایدار در حوزه اقتصادی باشد. این مذاکرات برای ایران اولویت دارد و ما را در آستانه برداشتن گام‌های جدید برای تامین منافع مشترک قرار داده است. ما امیدواریم در این مسیر به اهداف لازم دست پیدا کنیم.

کویت به میز مذاکرات فنی درباره میدان گازی آرش برگردد

وی درباره نتیجه رایزنی درخصوص میدان گازی آرش، بیان کرد: ما مکرر در این زمینه توضیح دادیم. ما تاکنون مرزهای دریایی ایران و کویت تعیین نشده و تحدید حدود دقیق نشده و نمی‌توان نسبت به سهم کشورها برای مالکیت آرش سخنی به میان آورد.

وی ادامه داد: 9 دور مذاکرات فتی برای تعیین حدود مرزی تاکنون برگزار شده است و پیگیری‌ها برای دور جدید نشست‌ها در حال انجام است. ما این موضوع را در حال پیگیری داریم. تنها مسیر به نتیجه رسیدن این موضوع گفتگوهای فنی دو کشور بدون توسل به سازوکارهای رسانه‌ای است.

کنعانی عنوان کرد: ایران ضمن تاکید بر حسن نیت خودش در تعاملات مثبت با کشورهای همسایه هر اقدام یکجانبه بدون در نظر گرفتن منافع کشور ما را مردود اعلام می‌کند. از کویت دعوت می‌کنیم به جای صدور بیانیه‌های غیرسازنده برای دستیابی به توافق پایدار به میز مذاکرات فنی برگردند.

کنعانی در پاسخ به پرسشی درباره روابط ایران و اقلیم کردستان توضیح داد: از جمله سیاست‌های اصولی دولت سیزدهم توسعه مناسبات همه جانبه و سازنده با کشورهای همسایه است.

وی اظهار داشت: از دیرباز هم میان ما و منطقه اقلیم کردستان روابط دوستانه و پیوندهای عمیقی برقرار بوده است. نقاط فراز این همکاری‌ها در طول دوران 8 سال دفاع مقدس و مبارزه با رژیم بعث، یکی از دوران تاریخی همکاری‌ها بوده است.

وی گفت: در جریان سفر رئیس اقلیم کردستان عراق، گفتگوهای صریحی در ابعاد مختلف همکاری مطرح شد و مثبت و سازنده بود. به کرات اعلام کردیم که در مقوله امنیت مرزهای ایران و مشترک ما اجازه هیچ ناامنی از جانب گروهک‌های تروریستی نخواهیم داد و قدرتمندانه در مقابل مظاهر ناامنی ایستادگی خواهیم کرد.

کنعانی بیان کرد: مقامات کردستان عراق هم اعلام کردند که امنیت ایران امنیت عراق است و هم به مفاد توافقنامه امنیتی دو کشور پایبند هستند و تاکید کردند اجازه نخواهند داد خاک اقلیم منبع صدور ناامنی برای ایران باشد.

هند بدون توجه به تحریم های آمریکا با ایران همکاری می‌کند

وی درباره روابط ایران و هند گفت: همکاری‌های ایران و هند برای توسعه بندر چابهار در چارچوب توافق دو کشور روند خوبی را در حال طی کردن است. ما خبرهای خوبی را داریم که در آینده نزدیک منتشر خواهد شد.

کنعانی گفت: کشورها مایلند با نادیده گرفتن تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورهای مستقل همکاری‌های خود را با ایران از جمله اقتصادی بنیان گذاری کنند. توافقنامه ایران و هند طبیعتا با درک کشور هند از ماهیت تحریم‌های غیرقانونی آمریکا انجام شده و محدود به کشور هند نیست.

کنعانی اضافه کرد: گستره اقتصادی ایران با کشورهای مختلف نشان می‌دهد که تحریم‌های یکجانبه به رغم محدودیت‌ها، اما در مسیر همکاری‌های سازنده امر بازدارنده‌ای برای کشورهایی نیست که با حفظ استقلال سیاسی خود همکاری‌های تجاری خودشان را با ایران دنبال کنند. کشور هند یکی از کشورهایی است که به دور از توجه به تحریم‌های آمریکا در حال تلاش و پیگیر اجرای توافقنامه با ایران است.

کنعانی در پاسخ به پرسشی درباره سفر گروسی به ایران بیان کرد: سفر گروسی به ایران به منظور مشارکت در کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در شهر اصفهان صورت گرفت. بر اساس برنامه ریزی و هماهنگی در چارچوب این سفر گفتگوهای دوجانبه ایشان هم با آقای اسلامی و آقای امیرعبداللهیان و آقای باقری برگزار شد.

وی ادامه داد: ما سفر آقای گروسی را مثبت ارزیابی می‌کنیم. ایران همواره تلاش کرده حسب رفتار حرفه‌ای آژانس از جمله عدم سیاسی کاری و اصل بی طرفی بر رویکردها و مواضع سیاسی، تعامل سازنده‌ای را با آژانس داشته باشد. امور جاری هم از طریق مذاکرات فنی در حال پیگیری در جهت نیل به فهم مشترک همچنان در دستورکار قرار دارد. این سفر فرصت خوبی برای گفتگوها بود و طرفین توافق کردند به رایزنی‌ها ادامه دهند.

وی اظهار داشت: ما در کل سفر را مثبت ارزیابی می‌کنیم. همانطور که وزیر اشاره کردند هر زمان که دبیرکل در مسیر فنی عمل کرد مسائل به خوبی پیش رفت و هرگاه رویکرد سیاسی در پیش گرفته شد، موضوعات فنی از مسیر درست خودش منحرف شد. ما این سفر را فرصت خوبی برای گفتگوهای مشترک قلمداد می‌کنیم.

کنعانی با تاکید بر اینکه در دکترین هسته‌ای ایران هیچگونه تغییری ایجاد نشده است، گفت: ایران بارها موضع اصولی خودش مبنی بر مخالف با تولید و اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی بر اساس دکترین هسته‌ای که در مبنای فتوای صریح مقام معظم رهبری است تکرار و تاکید کرده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس معاهدات بین‌المللی ممنوعیت سلاح‌های کشتار جمعی را تصویب کرده و معاهده منع آزمایش جامع هسته‌ای را امضا کرده است.

کنعانی بیان کرد: رهبر انقلاب بر مخالفت با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای مبتنی بر مبانی دین مبین اسلام اعلام و تاکید کردند. وجود سلاح‌های هسته‌ای تهدیدی برای صلح و بشریت است. همچنین جهان شمولی معاهده منع سلاح‌های هسته‌ای مورد تاکید ایران بوده و است. در منطقه غرب آسیا فقط رژیم جنایتکار صهیونیست است که به معاهده عدم انتشار سلاح‌های کشتار جمعی نپیوسته است.

وی گفت: خطر اصلی سلاح‌های رژیم صهیونیستی است که کل منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مواضع ایران به صورت صریح و شفاف از طریق مقامات عالیه ایران به طور مشخص بیان شده و در دکترین هسته‌ای ایران هیچگونه تغییری ایجاد نشده است.

شهروندان افغانستانی طبق قوانین کنسولی به ایران سفر کنند

کنعانی تاکید کرد: سازوکار سفر اتباع کشور افغانستان از منظر وزارت خارجه تابع قوانین کنسولی ایران است. اینکه شهروندان افغانستان نیازمند مراجعه به مراکز ذی ربط و سفارت ایران در کابل جهت اخذ روادید و سفر به ایران هستند. در این رویکرد ایران تغییری نشده است.

وی اضافه کرد: اگر منظور تردد غیرمجاز است طبیعتا از اسمش پیداست که چنین ترددهایی غیرمجاز است و مراجع ذی ربط با ترددهای غیرمجاز برخورد خواهند کرد. به دلیل شرایط خاص ناشی از بی‌ثباتی در کشور همسایه ما افغانستان و حضور بیش از 20 سال اشغالگران آمریکایی و از بین رفتن زیرساخت‌های این کشور و عدم شکل گیری شرایط مناسب جهت توسعه، ما شاهد روند مهاجرت مردم افغانستان به ایران هستیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: گفتگوهای دیپلماتیک ما با طرف آمریکایی از طریق واسطه‌ها در چارچوب مذاکرات رفع تحریم‌ها صورت می‌گیرد. تا این مرحله هم این گفتگوها از طریق واسطه‌ها برقرار است. ایران همانطور که اعلام کرده ملتزم به رویکرد سیاسی و مذاکره به منظور تحقق حقوق ملت ایران در رفع تحریم‌های ظالمانه در چارچوب خطوط قرمز است و مادامی که این رویکرد منافع ملت را تامین کند در این چارچوب عمل خواهیم کرد.

کنعانی درباره شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی و نحوه ورود ایران به این مسئله گفت: ما از آفریقای جنوبی در اقامه دعوا علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین المللی دادگستری به اتهام نقض مفاد کنوانسیون مقابله با نسل کشی حمایت سیاسی کردیم و همچنین دیگر کشورها را ترغیب کردیم که از اقدام شرافتمندانه دولت آفریقای جنوبی در این رابطه حمایت کنند.

وی بیان کرد: هر روز که می گذرد شاهد افزایش تعداد کشورها در اعلام حمایت سیاسی از اقدام دولت آفریقای جنوبی در اقامه دعوا علیه رژیم صهیونیستی هستیم. اما در ارتباط با ورود جمهوری اسلامی ایران به عنوان اقامه کننده دعوا، نظر به نوع اصول شناخته شده جمهوری اسلامی ایران مبنی بر عدم شناسایی رژیم غاصب صهیونیستی به عنوان یک رژیم مشروع، ما در اقامه دعوای رسمی یا پیوستن به این دعوا از منظر حقوقی ملاحظه و رویکرد حقوقی خاص خود را داریم.

جمهوری اسلامی ایران از همه اقدامات شرافت مندانه ای که دولت ها دراقامه دعوا و برخورد قانونی علیه رژیم غاصب صهیونیستی صورت می دهند حمایت سیاسی می کند.

کنعانی در پاسخ به پرسشی درخصوص آتش بس درغزه عنوان کرد: برمبنای آنچه مقامات دولت آمریکا و کشورهای اروپایی درمواضع سیاسی و رسانه ای و درگفتگو با طرف های منطقه ای مطرح می کنند، اگر واقعاً درعمل نیز بدنبال برقراری آتش بس هستند،آتش بس کاملاً در دسترس است،چرا که رژیم صهیونیستی بعد از گذشت بیش از ۷ ماه جنگ و تجاوز وجنایت علیه ملت مظلوم فلسطین به هیچ کدام از اهداف اعلام شده خود دست پیدا نکرده است.

آنچه روشن است به رغم شعارها و اظهارات سیاسی، مقامات آمریکا و مقامات برخی از دولت های شاخص اروپایی از ابزارهای فشار خود برای اعمال فشار علیه رژیم صهیونیستی به صورت عملی استفاده نکردند.

وی گفت: معتقدیم آنچه درهفت ماه گذشته انجام شد، نتیجه حمایت بی قید و شرط دولت آمریکا و برخی کشورهای شاخص اروپایی از رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین بود. اگر این دولت ها از رویکرد حمایتی خود فاصله بگیرند و ابزارهای فشار سیاسی خودشان را علیه رژیم اسرائیل به کارگیری کنند، آتش بس کاملاً در دسترس است. ما شاهد دوگانگی در شعار و درعمل این دسته از کشورها هستیم.

کنعانی در خصوص ادعای کشورهای غربی مبنی بر نقض حقوق بشر درایران اظهار داشت: شاهد یک دوگانگی کاملاً آشکار (از سوی کشورهای غربی) هستیم. از یک سو حمایت نامحدود از هفت ماه جنایت جنگی مستمر علیه یک ملت بی دفاع مظلوم در سرزمین فلسطین و از سوی دیگر سرکوب خشونت آمیز و کم سابقه شهروندان خود و دانشجویان و اساتید دانشگاه ها که در حمایت از ملت فلسطین و در تقبیح حمایت کشورها و دولت های خود از رژیم صهیونیستی در میادین و خیابانها و محیط های دانشگاهی حاضر شدند.

وی اضافه کرد: در عین حال اظهار نظر وقیحانه در ارتباط با موضوعات قضایی دیگر کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران یک رویکرد ناشی از تناقض و نفاق است. به عبارتی شعارهای رنگین و پر زرق برق و در عمل بدترین رویکرد در حوزه پاسداشت ارزش های حقوق بشری و رعایت حقوق شهروندی است.  ج.ا. ایران هرگونه اظهار نظر مداخله جویانه مقامات این دسته از کشورها در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران، به ویژه در ارتباط با مسائل و پرونده های قضایی را مردود می شمارد و این اظهارات بی اساس وبی پایه را رد می کند.

نظر شما