شناسهٔ خبر: 66641713 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

هند به توسعه مناسبات اقتصادی با ایران اصرار دارد/ کویت بجای جنجال رسانه‌ای پای میز مذاکره بیاید

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به امضای توافقنامه توسعه بندر چابهار با سرمایه‌گذاری هند، تأکید کرد: دهلی نو مصر است در چارچوب همکاریهای مشترک، بدون توجه به تحریم‌های آمریکا در مسیر توسعه مناسبات خود با ایران و اجرای توافق‌های دوجانبه حرکت کند.

صاحب‌خبر -

ناصر کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در خصوص اهمیت توافقنامه تجاری با دولت هند برای توسعه بندر چابهار و اینکه آیا ضمانت اجرایی از طرف هندی با توجه به تحریم‌های یکجانبه آمریکا و امکان لغو معافیت دهلی نو از سوب آمریکا وجود دارد، با بیان اینکه همکاری‌های ایران و هند برای توسعه بندر چابهار در چارچوب توافق میان دو کشور روند اجرایی خوبی را  طی می‌کند، اظهار داشت: توسعه بندر چابهار و ارتقای جایگاه آن به عنوان یک مرکز مهم ترانزیتی برای تامین منافع تجاری کشورهای علاقمند به استفاده از ظرفیت این بندر یکی از اولویت های ایران بوده و هند هم یکی از کشورهای علاقمند به استفاده از ظرفیت های این بندر است.

وی با تأکید بر اینکه ظرفیت این بندر در اختیار همه کشورهای منطقه و فرا منطقه قرار دارد و در آینده خبرهای خوبی در این زمینه اعلام خواهد شد، اضافه کرد:  تجربه نشان داده کشورهای زیادی از جمله همسایگان و کشورهای منطقه مایلند با نادیده گرفتن تحریم‌های یکجانبه و غیر قانونی آمریکا علیه کشورهای مستقل از جمله ایران در چارچوب منافع مشترک، همکاریهای خود را در حوزه‌های مختلف تجاری و اقتصادی بنیانگذاری کنند و توسعه دهند.  

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: توافقنامه توسعه بندر چابهار با درک کشور هند از ماهیت تحریم‌های یکجانبو ه غیر قانونی آمریکا انجام گرفته و این محدود به هند نیست. گستره همکاری‌هایی که ایران با کشورهای مختلف تجربه می‌کند نشان دهنده اینست که تحریم‌های یکجانبه آمریکا به رغم محدودیت‌هایی که ایجاد می‌کند در مسیر همکاری‌های مشترک، بازدارنده کشورهابب نیست که علاقه دارند ضمن حفظ استقلال خود همکاری‌های تجاری خود را با ایران دنبال کنند.

کنعانی گفت: هند یکی از کشورهایی است که در چارچوب همکاری‌های مشترک و  بدون توجه به تحریم های آمریکا مسیر توسعه مناسبات خود با ایران را پیگیری می‌کند و مصر به اجرای توافقات دوجانبه است.

وی افزود: طبیعتا تحریم‌های غیر قانونی نمی‌تواند محل اهتمام جامعه جهانی قرار گیرد و آمریکا هم بهتر است از بکار گیری ابزار تحریم در تعامل با کشورهای مخلف فاصله بگیرند و به حقایق موجود توجه کنند و آنرا بپذیرد.

کویت بجای جنجال به میز مذاکره برگردد

کنعانی در واکنش به سوال دیگری در خصوص بیانیه شورای همکار خلیج فارس در خصوص مالکیت میدان نفتی آرش و تشکیل یک کنسرسیوم مشترک میان کویت و عربستان برای بهره‌برداری از این میدان نیز خاطرنشان کرد: تاکنون مرزهای دریایی ایران و کویت تعیین نشده و نمی‌توان نسبت به سهم کشورها بر سر مالکیت میدان آرش سخنی به میان آورد.

وی با اشاره به برگزاری ۹ دور مذاکرات کارشناسی فنی و حقوقی برای تعیین حدود مرزی فیمابین ایران و کویت گفت: گفت‌وگوها برای برگزاری نشست بعدی مذاکرات تعیین حدود مرزی در جریان است و بارها گفته‌ایم از نظر ایران تنها مسیر به نتیجه رسیدن این موضوع گفت‌وگوهای صریح و مستقیم فنی و حقوقی بین تیم‌های کارشناسی دو کشور بدون توسل به سازوکارهای رسانه‌ای یا جنجال‌های رسانه‌ای است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ایران ضمن تأکید بر حسن نیت خود در تعاملات با کشورهای همسایه هر اقدام یکجانبه‌ای با توافق هر طرفی بدون در نظر داشت منافع ایران در ارتباط با میدان آرش را مردود و غیرقابل قبول اعلام می‌کند و بار دیگر از کویت دعوت می‌کنیم به جای صدور بیانیه‌های غیرسازنده و اتخاذ مواضع رسانه‌ای غیرحقوقی و غیر کارشناسی برای دستیابی به توافق پایدار که متضمن منافع مشترک دو کشور باشد به میز مذاکرات فنی و کارشناسی برگردد.

اجازه ایجاد ناامنی در مرزهای ایران و عراق را نمی‌دهیم

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره سفر نیچروان بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق نیز با یادآوری اینکه  ایستادگی در مقابل هجمه جریان تروریستی داعش در عراق و منطقه اقلیم کردستان عراق و کمک‌های ارزنده‌ای که ایران در مبارزه با این تروریسم سیاه داعشی ایفا کرده است هم در کمک به دولت مرکزی عراق و هم در کمک به دولت محلی اقلیم کردستان و در مسیر حمایت از ملت عراق در مقابله با جریان تروریسم تکفیریبر همه آشکار است، اظهار داشت:  در جریان سفر رئیس اقلیم کردستان عراق رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای صریحی در ابعاد مختلف همکاری مطرح شد که گفت‌وگوهای مثبت و سازنده‌ای بود و امیدواریم آثار مثبت آن را در آینده نزدیک در تقویت همکاری‌های دو طرف در حوزه‌های مختلف از جمله مبحث همکاری‌های اقتصادی و تجاری و ارتقای این همکاری‌ها شاهد باشیم.

وی گفت: به کرات گفته‌ایم در مقوله امنیت مرزهای ایران و امنیت مرزهای مشترک ایران و عراق اجازه هیچگونه ناامنی از جانب گروهک‌های تروریستی و تجزیه طلب یا هدایت شده از سوی رژیم صهیونیستی را نخواهیم داد و قدرتمندانه در مقابل مظاهر ناامنی ایستادگی کرده و برخورد خواهیم کرد. کنعانی افزود: نیجروان بارزانی در این سفر اعلام کرد که امنیت ایران، امنیت عراق و امنیت خودشان است و هم به مفاد توافقنامه امنیتی امضا شده بین ایران و عراق پایبند و ملتزم هستند و تأکید کردند که اجازه نخواهند داد خاک عراق و خاک اقلیم منبع صدور ناامنی برای ایران و مرزهای مشترک دو کشور باشد.

راه اندازی سفارت مجازی ایران در فلسطین در تارنمای وزارت امور خارجه

ناصر کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص درباره قانون مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت بین‌الملل و افتتاح سفارتخانه و سرکنسولگری مجازی ایران در فلسطین هم با اشاره به اهمیت تحولات ماه های اخیر در سرزمین های اشغالی و توجه هب جنایت های جنگی و نسل کشی رژیم صهیونیستی گفت: ایران در راستای سیاست اصولی خود در حمایت از مردم فلسطین اقدامات متنوعی را در حوزه‌های سیاسی، حقوقی و بین‌المللی انجام داده است.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی در راستای اجرای قانون مصوب مجلس و  تأسیس سفارت مجازی اقدامات زیادی را در حوزه بررسی‌های سیاسی و حقوقی و فنی هم در چارچوب سازوکار اجرای آن انجام داده است. جلسات متعددی در دستگاه دیپلماسی چه در حوزه سیاسی و چه کنسولی و با مشارکت عزیزان در حوزه حقوقی و بین‌المللی برگزار شد. در این خصوص از نظرات مشورتی تعداد قابل توجهی از سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مختلف استفاده شد و نظر مشورتی سفارت فلسطین در تهران و نظرات مشورتی نمایندگان گروه‌های مقاومت در تهران اخذ شده است.

وی گفت: سازوکارهای لازم برای گشایش سفارت مجازی فلسطین در سامانه داخلی وزارت خارجه و در صفحه خانگی وزارت خارجه به عنوان یک مرحله آزمایشی انجام شد و این صفحه خانگی مجازی مدتی است گشایش یافته تا بتوانیم نواقض و نارسایی‌های فنی و سازوکارهای اجرایی آن را حل کنیم و بعد گام اجرایی را انجام دهیم. البته نیازمند نظر مشورتی با مراجع ذیربط درباره نوع فعالیت‌های این صفحه و سفارتخانه مجازی هستیم که در گام بعدی این کار را انجام می‌دهیم

کشورهای منطقه برای همکاری مشترک در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره اظهارات شب گذشته امیرعبداللهیان درباره همکاری‌های منطقه‌ای بیان کرد: توسعه مناسبات دوجانبه با کشورهای همسایه و عربی منطقه و ایجاد فضای مثبت و سازنده در گفت‌وگوهای دو و چندجانبه با کشورهای همسایه به ویژه در حوزه خلیج فارس، زمینه ساز برداشتن گام‌های تکمیلی در راستای ارتقای همکاری‌ها علاوه بر حوزه دوجانبه به حوزه همکاری‌های چندجانبه است. همکاری‌های چندجانبه با کشورهای منطقه ابعاد مختلف اقتصادی و تجاری و دارای رویکرد امنیت آفرینی و امنیت ساز در چارچوب تامین امنیت مشترک برای کشورهای منطقه با هدف ایجاد زمینه مناسب برای توسعه متوازن همگون و پایدار در منطقه است.

وی افزود: منطقه‌ای که در آن به سر می‌بریم صحنه مداخلات خارجی و بازیگران فرامنطقه‌ای برای ایجاد ناآرامی و پیگیری منافع خود است. ما خوشبختانه از این مرحله عبور کرده‌ایم و در مرحله گفت‌وگو برای کلید زدن ایجاد سازوکارهای مناسب برای همکاری‌های دسته جمعی در کنار یکدیگر هستیم. موضوع تقویت فضای امن در منطقه اولویت مشترکی است که می‌تواند زمینه ساز ارتقای همکاری‌های پایدار در حوزه اقتصادی و تجاری باشد. این موضوعات جزو موضوعات اولویت‌دار ایران است. فضای گفتمانی مثبت با کشورهای این منطقه ما را در آستانه برداشتن گام‌ها در راستای تامین منافع مشترک قرار داده است. امیدواریم در پرتو این فضای مثبت در این مسیر به اهداف لازم دست یابیم.

سفر گروسی من حیث المجموع مثبت بود

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که سفر گروسی به ایران را با توجه به تکرار و ادامه مواضع نادرست و غیر فنی او علیه ایران بی فایده خوناد هم  با بیان اینکه سفر آقای گروسی به ایران برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای انجام شد؛ گفت: ما سفر آقای گروسی را مثبت ارزیابی می‌کنیم. ایران همواره تلاش کرده حسب رفتار حرفه‌ای آژانس از جمله عدم سیاسی‌کاری و رعایت اصل بی‌طرفی، تعامل سازنده با آژانس داشته باشد.

کنعانی افزود: امور جاری از طریق مذاکره‌های فنی در جهت نیل به فهم مشترک همچنان در دستور کار ایران و آژانس قرار دارد؛ این سفر فرصت خوبی برای گفت‌وگوها بود و طرفین توافق کردند به رایزنی‌ها ادامه بدهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به اظهارات اخیر «کمال خرازی» درباره احتمال تغییر دکترین هسته‌ای کشورمان در آینده گفت: ایران بارها موضع اصولی خود مبنی بر تولید، نگهداری و انباشت سلاح‌های کشتار جمعی بر اساس دکترین هسته‌ای خود که مبتنی بر فتوای رهبر انقلاب است را تکرار و تاکید کرده است.

کنعانی تصریح کرد: ایران، معاهده‌های بین‌المللی ممنوعیت سلاح‌های کشتار جمعی را امضا کرده است؛ ما معتقدیم که وجود سلاح‌های هسته‌ای، تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی است؛ در منطقه غرب آسیا تنها رژیم صهیونیستی است که به معاهده عدم انتشار سلاح‌های کشتار جمعی نپیوسته است.

وی تصریح کرد: بنابراین موضع رسمی ایران در مورد سلاح‌های کشتار جمعی از طریق مقامات عالیه کشور به طور مکرر مطرح شده و تغییری در دکترین هسته‌ای ایران ایجاد نشده است.

مذاکرات باواسطه با آمریکا ادامه دارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در پاسخ به سوالی در ارتباط با برخی از اخبار منتشر شده در مورد مذاکرات بین ایران و آمریکا خاطرنشان کرد: گفت‌وگوی دیپلماتیک بین ما و طرف آمریکایی از طریق واسطه‌ها و در چارچوب مذاکرات رفع تحریم‌ها انجام می‌شود و این گفت‌وگوها و مذاکرات یک روند مستمر را طی کرده است و تا این مرحله مذاکرات به فواصل از طریق واسطه‌ها انجام شده است.

کنعانی ادامه داد : ایران بارها اعلام کرده است که به رویکرد سیاسی و مذاکره به منظور تحقق حقوق ملت ایران و رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان تا زمانی که این رویکرد حقوق  و منافع ملت ایران را تضمین کند، پایبند است.

وی همچنین در مورد برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها از ایران خواستند  که میزان غنی‌سازی خود را کاهش دهد؟ گفت: اگر به درخواست آمریکایی‌ها باشد آنها می‌خواستند هیچ غنی‌سازی در ایران صورت نگیرد و اگر یادتان باشد آنها می‌خواستند تمام پیچ و مهره‌های تاسیسات هسته‌ای ایران را باز کنند.

کنعانی تصریح کرد: ایران تاکنون در چارچوب حقوق قانونی خود در این حوزه عمل کرده و به این روند ادامه می‌دهد.

تحفظ ایران در خصوص قطعانه تشکیل کشور فلسطین

وی درباره موضع و شرایط ایران در مورد تشکیل کشور فلسطینی در رآی مثبت به این طرح در سازمان ملل هم تصریح کرد: ما قائل به ضرورت تشکیل دولت فلسطین و عضویت دائم این کشور در سازمان ملل هستیم و برهمین اساس به قطعنامه مجمع عمومی رای مثبت دادیم. دیدگاه اصولی ایران در مبحث فلسطین روشن است و در سازوکارهای بین‌المللی و قطعنامه‌های بین‌المللی در عین همراهی با سازوکارهای دسته جمعی در مسیر حمایت از حقوق قانونی و بین‌المللی ملت فلسطین ملاحظات سیاسی خود را در قالب حق تحفظ اعلام می‌کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما