شناسهٔ خبر: 66640105 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

نیویورک تایمز: بر اساس ارزیابی‌ها السنوار در رفح پنهان نشده است

«نیویورک تایمز» به نقل از مسئولان آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود در ادامه این مطلب نوشت که سرویس‌های اطلاعاتی دو کشور احتمال می‌دهند، السنوار «به هیچ‌وجه از شبکه تونل‌های زیرزمینی خان‌یونس خارج نشده است».

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

العربیه: سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل با ارزیابی‌های آمریکا در این خصوص که یحیی السنوار، رهبر حماس در غزه و دیگر رهبران این گروه در رفح پنهان نشده‌اند، اتفاق نظر دارند.

«نیویورک تایمز» به نقل از مسئولان آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود در ادامه این مطلب نوشت که سرویس‌های اطلاعاتی دو کشور احتمال می‌دهند، السنوار «به هیچ‌وجه از شبکه تونل‌های زیرزمینی خان‌یونس خارج نشده است».

این در حالی است که روزنامه «تایمز اسرائیل» پیشتر به نقل از دو منبع آگاه آورده بود، بر مبنای برآوردهای جدید اطلاعاتی، السنوار اکنون در تونل‌های زیرزمینی خان‌یونس در فاصله 5 مایلی شمال رفح است. به گفته یک مسئول دیگر اسرائیلی، السنوار همچنان در غزه بسر می‌برد.

به نوشته «نیویورک تایمز»، السنوار و محمد الضیف معاون او و فرمانده شاخه نظامی حماس به رغم ادعاهای مکرر مسئولان اسرائیلی در خصوص تنگ‌تر شدن حلقه محاصره آنها، همچنان دست نیافتنی هستند.

این دو مسئول نتوانستند مکان دقیق کنونی السنوار را مشخص کنند ولی به ارزیابی‌های اطلاعاتی استناد کردند که نشان می‌دهد السنوار در تونل‌های خان‌یونس است.

تونل 15 طبقه‌ای

به گفته مسئولان اسرائیلی و آمریکایی، عمق شبکه تونل‌های زیر زمینی گسترده حماس در خان‌یونس در برخی از نقاط به حدود 15 طبقه می‌رسد. السنوار همچنین از گروهی از گروگان‌های اسرائیلی به عنوان سپر انسانی برای جلوگیری از یورش به مکان خود یا بمباران آن استفاده می‌کند.

اسرائیل کشتن السنوار را به عنوان عامل اساسی در تحقق هدف خود برای نابودی حماس معین کرده است.

مسئولان آمریکایی بر این باورند که سرویس اطلاعاتی اسرائیل، اطلاعات خوب و قابل اعتمادی از مکان پنهان شدن السنوار در دست دارد اما در عین حال إصرار دارند که آمریکا همه اطلاعات خود را در این خصوص با اسرائیل در میان بگذارد.

ارتش اسرائیل در ماه فوریه، فیلمی را منتشر کرد که برای اولین بار السنوار را در حال عبور از یک تونل با چند تن از اعضای خانواده‌اش نشان داد.

از زمان آغاز جنگ غزه، آمریکا داده‌های اطلاعاتی را در مورد مسئولان حماس شامل السنوار و الضیف، در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد. به نوشته «نیویورک تایمز»، مسئولان آمریکایی بر این باورند که اگر اسرائیل بتواند این دو رهبر حماس را ازمیان بردارد، دولت اسرائیل می‌تواند این موفقیت را به عنوان پیروزی اساسی نشان دهد و از آن به مثابه علتی برای متوقف کر دن عملیات نظامی استفاده کند.

از سویی آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز گذشته هشدار داد که حمله گسترده اسرائیل به رفح باعث ایجاد «آشوب» خواهد شد بدون این که به نابودی حماس بیانجامد. به گفته بلینکن، شمار غیرنظامیان کشته شده در این جنگ بیشتر از تعداد کشته‌های حماس است.

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با «ان‌بی‌سی نیوز» از نبود طرح اسرائیل برای مرحله پساجنگ غزه انتقاد کرد و افزود که واشینگتن در صدد توسعه این برنامه است. او افزود که حماس به مناطقی از غزه بازگشته که هدف حمله اسرائیل قرار گرفته بود وحمله اسرائیل به رفح باعث نابودی حماس نخواهد شد.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، نیز یکشنبه طی تماس با تزاچی هانگبی، همتای اسرائیلی خود، همین نگرانی‌ها را ابراز کرد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: «سالیوان نگرانی‌های دیرباز بایدن را درباره احتمال آغاز عملیات نظامی زمینی بزرگ در رفح که بیش از یک میلیون نفر در آن پناه گرفته‌اند، تکرار کرد».

به گفته کاخ سفید، هانگبی تاکید کرد که اسرائیل «نگرانی‌های آمریکا را مد نظر قرار می‌دهد».

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما