شناسهٔ خبر: 66637707 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

افزایش سرانه فضای کتابخانه‌ای با احداث و اتمام کتابخانه‌های جدید در شهرهای مختلف آذربایجان‌غربی

اولین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی آذربایجان‌غربی به ریاست استاندار برگزار شد. اولین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی آذربایجان‌غربی به ریاست استاندار برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از آذربایجان‌غربی، اولین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی در سال جاری به ریاست محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان‌غربی و با حضور رضا ابراهیمی، معاون سیاسی اجتماعی استاندار؛ یاسر رهبردین، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار؛ افشار کبیری، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری؛ خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان؛ علیرضا نوروزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ رسول عطایی، سرپرست اداره کل راه و شهرسازی؛ ایرج سلیمان زاده، رئیس شورای اسلامی استان؛ علی مطهری مدیرکل آموزش و پرورش استان؛ غلامحسین عماری، فرماندار ارومیه؛ حسین مهدی زاده، شهردار ارومیه؛ نمایندگان دستگاه های اجرایی و سایر اعضاء در استانداری آذربایجان‌غربی برگزار شد.
تکمیل و بهره برداری  از پروژه‌های نیمه تمام کتابخانه های عمومی، تبلیغات محیطی کتاب محور با مشارکت دستگاه های اجرایی، تبدیل یک بوستان به بوستان کتاب در هر شهرستان، مهم ترین محوریت های جلسه بود. 
محمدصادق معتمدیان در نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به اینکه در سفرهای شهرستانی خلاءهای موجود در حوزه کتابخانه های عمومی مورد توجه قرار گرفته، افزود: با شناسایی این خلاءها و احداث و اتمام کتابخانه‌های جدید در شهرهای مختلف، شاهد افزایش سرانه فضای کتابخانه در استان به بالاتر از میانگین کشوری خواهیم بود و توسعه زیرساخت‌های کتابخانه‌های عمومی استان در حوزه‌های مختلف، باید مورد توجه جدی باشد.
وی همچنین بازسازی و نگهداری وضعیت موجود کتابخانه های عمومی را مورد تأکید قرار داده و خاطر نشان کرد: فرمانداری‌های استان در زمینه تأمین منابع مالی برای نگهداری و تجهیز کتابخانه‌های عمومی، به صورت سالیانه اعتبارات ویژه اختصاص دهند.
معتمدیان همچنین اجرای پویش جمع آوری کتاب و استفاده در کتابخانه‌های عمومی را یادآور شد و اضافه کرد: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان می‌تواند با اجرای این پویش، نسبت به جمع آوری کتاب‌های مازاد مردم اقدام کرده و این کتاب‌ها را در کتابخانه‌های عمومی در اختیار علاقمندان قرار دهد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی از مخاطبان کتاب، امروزه از کتاب‌های دیجیتال استفاده می‌کنند، افزود: این مسئله ضرورت استفاده از کتابخانه‌های دیجیتال در محل کتابخانه‌های عمومی استان را بیشتر می‌کند.
استاندار آذربایجان غربی به اهمیت استفاده کتاب دوستان از ظرفیت کتابخانه دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، مجتمع‌های فرهنگی و مساجد نیز اشاره کرده و افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی استان می‌تواند با مشاوره، نظارت و حمایت از این ظرفیت برای جامعه هدف موثر باشد.
معتمدیان در پایان، بر تولید محتوای مناسب در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی و همچنین تولید برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در این حوزه تأکید کرده و اظهار داشت: در کنار تبلیغات محیطی و استفاده از ظرفیت صدا و سیما و رسانه‌های استان، استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیز می‌تواند در افزایش مخاطبان حوزه کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی موثر باشد. 
خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه های آذربایجان غربی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه های عمومی استان گفت: استان آذربایجان غربی دارای ۷۶ باب کتابخانه عمومی نهادی و ۲۵ باب کتابخانه مشارکتی و مستقل و ۵ سالن مطالعه خودگردان است؛ ارائه خدمات متنوع و روزآمد فرهنگی – ترویجی کتاب محور برای اقشار مختلف مردم در سطح کتابخانه های استان و تلاش برای ترویج عدالت فرهنگی از رویکردهای راهبردی کتابخانه های عمومی استان است.گسترش و تنوع این خدمات در کنار افزایش میزان مراجعه به کتابخانه‌های عمومی، به عنوان یکی از گسترده ترین شبکه های فرهنگی کشور، مرجعیت آن را مستحکم نموده و قوت می بخشد. 
در ادامه، پیرامون محوریت های جلسه، بین اعضاء بحث و تبادل نظر شد.   
در این جلسه، مصوباتی در خصوص تکمیل پروژه های کتابخانه‌های عمومی، تبلیغات محیطی برای ترویج کتابخوانی، اجرای پویش جذب کتب اهدایی، اجرای تمهیدات لازم در بوستان ها برای ترویج کتابخوانی  و... مصوب شد.

انتهای پیام/

نظر شما