شناسهٔ خبر: 66638805 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

استاندار آذربایجان‌غربی؛

سرانه فضای کتابخانه‌ای در آذربایجان غربی در حال افزایش است

آذربایجان‌غربی- استاندار آذربایجان‌غربی گفت: با شناسایی خلاءها و احداث و اتمام کتابخانه‌های جدید در شهرهای مختلف، شاهد افزایش سرانه فضای کتابخانه در استان و رسیدن آن به بالاتر از میانگین کشوری هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارومیه، محمدصادق معتمدیان، صبح دوشنبه، در نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به اینکه در سفرهای شهرستانی خلاءهای موجود در حوزه کتابخانه‌های عمومی مورد توجه قرار گرفته، افزود: با شناسایی این خلاءها و احداث و اتمام کتابخانه‌های جدید در شهرهای مختلف، شاهد افزایش سرانه فضای کتابخانه در استان به بالاتر از میانگین کشوری خواهیم بود و توسعه زیرساخت‌های کتابخانه‌های عمومی استان در حوزه‌های مختلف، باید مورد توجه جدی باشد.

وی همچنین بازسازی و نگهداری وضعیت موجود کتابخانه‌های عمومی را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: فرمانداری‌های استان در زمینه تأمین منابع مالی برای نگهداری و تجهیز کتابخانه‌های عمومی، به صورت سالانه اعتبارات ویژه اختصاص دهند.

معتمدیان همچنین با تاکید بر اجرای پویش جمع آوری کتاب و استفاده در کتابخانه‌های عمومی یادآور شد: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان می‌تواند با اجرای این پویش، نسبت به جمع آوری کتاب‌های مازاد مردم اقدام کرده و این کتاب‌ها را در کتابخانه‌های عمومی در اختیار علاقمندان قرار دهد.

وی همچنین با اشاره به اینکه برخی از مخاطبان کتاب، امروزه از کتاب‌های دیجیتال استفاده می‌کنند، افزود: این مسئله ضرورت استفاده از کتابخانه‌های دیجیتال در محل کتابخانه‌های عمومی استان را بیشتر می‌کند.

استاندار آذربایجان غربی به اهمیت استفاده کتاب دوستان از ظرفیت کتابخانه دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، مجتمع‌های فرهنگی و مساجد نیز اشاره کرده و افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی استان می‌تواند با مشاوره، نظارت و حمایت از این ظرفیت برای جامعه هدف موثر باشد.

معتمدیان، بر تولید محتوای مناسب در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی و همچنین تولید برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در این حوزه تأکید کرد و اظهار داشت: در کنار تبلیغات محیطی و استفاده از ظرفیت صدا و سیما و رسانه‌های استان، استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیز می‌تواند در افزایش مخاطبان حوزه کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی موثر باشد.

مدیرکل کتابخانه های آذربایجان غربی نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه های عمومی استان گفت: استان آذربایجان غربی دارای ۷۶ باب کتابخانه عمومی نهادی و ۲۵ باب کتابخانه مشارکتی و مستقل و ۵ سالن مطالعه خودگردان است؛ ارائه خدمات متنوع و روزآمد فرهنگی ترویجی کتاب محور برای اقشار مختلف مردم در سطح کتابخانه‌های استان و تلاش برای ترویج عدالت فرهنگی از رویکردهای راهبردی کتابخانه های عمومی استان است.

خدیجه معصومی افزود: گسترش و تنوع این خدمات در کنار افزایش میزان مراجعه به کتابخانه‌های عمومی، به عنوان یکی از گسترده‌ترین شبکه های فرهنگی کشور، مرجعیت آن را مستحکم کرده و قوت می‌بخشد.

به گزارش ایبنا، در ادامه، پیرامون محوریت‌های جلسه، بین اعضاء بحث و تبادل نظر شد. در این جلسه، مصوباتی در خصوص تکمیل پروژه‌های کتابخانه‌های عمومی، تبلیغات محیطی برای ترویج کتابخوانی، اجرای پویش جذب کتب اهدایی، اجرای تمهیدات لازم در بوستان ها برای ترویج کتابخوانی مصوب شد.

نظر شما