شناسهٔ خبر: 66631717 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

نویسنده کتاب «دختر قالی‌باف» به نقل از مقام معظم رهبری:

زندگی همسران شهدا کمتر از فیض شهادت نیست

داوود حسین‌زاده نویسنده کتاب «دختر قالی‌باف» که مزین به تقریظ مقام معظم رهبری شده است؛ ضمن روایت طی کردن مسیر متفاوت این کتاب برای مفتخر شدن به تقریظ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کرد: نگارش این اثر اجابت توصیه رهبری بر اهمیت تکریم همسران شهدا بود و به گفته آقا، زندگی همسران شهدا کمتر از فیض شهادت نیست.

صاحب‌خبر -

«زندگی همسران شهدا کمتر از فیض شهادت نیست»

به گزارش ایکنا؛ 23 اردیبهشت برابر با پنجمین روز از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ روزی متفاوت برای دوستداران ادبیات پایداری، مقاومت و علاقه‌مندان به حوزه کتاب‌های تاریخ شفاهی بود. روزی که انتشارات «نوید شاهد» وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران، در کنار رونمایی از 9 اثر؛ کتاب «دختر قالی‌باف» به نویسندگی داوود حسین‌زاده فرزند شهید گلابعلی حسین‌زاده را رونمایی کرد. کتابی که هم‌زمان با رونمایی شاهد رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری نیز بود.

در این مراسم حجت‌الاسلام سیدرمضان موسوی‌مقدم، نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران؛ محمد کرم‌اللهی، سرپرست دفتر حمایت و نظارت بر تولید آثار فرهنگی هنری بنیاد شهید؛ محمدصادق هاشمی، معاون فرهنگی این بنیاد و خانواده شهید «گلابعلی حسین‌زاده» حضور داشتند.

در پایان مراسم رونمایی از کتاب «دختر قالی‌باف»، خبرنگار ایکنا با داوود حسین‌زاده؛ نویسنده کتاب گفت‌وگویی با محوریت این کتاب؛ چندوچون و محتوای آن انجام داده که در ادامه از خاطر شما می‌گذرد.

«زندگی همسران شهدا کمتر از فیض شهادت نیست»

روایت کودکی؛ ازدواج و شهادت در اوج سادگی

داود حسین‌زاده در گفت‌وگو با ایکنا درباره محتوای این اثر گفت: کتاب «دختر قالی‌باف» روایت زندگانی پدرم، شهید گلابعلی حسین‌زاده و مادرم را در مسیر نوجوانی و جوانی؛ آشنایی، ازدواج و ادامه زیست او تا شهادت را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: نخستین بار این کتاب سال 1400 توسط «نشر شاهد» به چاپ رسید و سال بعد به‌ عنوان یکی از 10 اثر منتخب در حوزه ادبیات دفاع مقدس شناخته شد.

نویسنده «دختر قالی‌باف» خاطرنشان کرد: برای روایت این کتاب راوی سوم‌شخص را انتخاب کرده‌ام و تلاش کردم این اثر را در 15 فصل با محور کودکی؛ سال‌های نوجوانی و جوانی؛ شکل آشنا شدن پدرم با مادرم تا ازدواج و روایت زندگی مشترک آنها را تا شهادت قلمی کنم.

فرزند شهید گلاب‌علی حسین‌زاده درباره پدرش گفت: پدرم در خانواده‌ای ساده در یکی از روستاهای همدان متولد و بزرگ شد. در ادامه به‌ همراه خانواده برای درمان بیماری بینایی پدربزرگم به تهران مهاجرت کرد و در این مسیر شرایط سختی را چه در حوزه اقتصادی و چه تطبیق با محیط جدید زندگی پشت‌ سر گذاشتند و در نهایت در تهران ماندگار شدند.

حسین‌زاده ادامه داد: معتقدم اوج این اثر برای مخاطب به لحظه شهادت پدرم بازمی‌گردد که تلاش کردم در ساحت روایت آن لحظات با بهره بردن از تکنیک رفت‌وبرگشت بخش مهمی از خاطرات او در مسیر زندگی و انتخاب شهادت به‌ عنوان والاترین هدفش را در قالب روایت و نگاه تاریخی با مخاطب در میان بگذارم.

دوشنبه 24 اردیبهشت/// به گفته آقا زندگی همسران شهدا کمتر از فیض شهادت نیست

مسیر متفاوت تقریظ رهبری بر کتاب «دختر قالی‌باف»

نویسنده کتاب «دختر قالی‌باف» درباره تقریظ مقام معظم رهبری بر این اثر و شیوه متفاوتی که این کتاب درنهایت مفتخر به تقریظ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شد، گفت: هنگامی ‌که این کتاب به دست رهبر معظم انقلاب رسید؛ ایشان تمام خانواده را دعوت کردند و ضمن تقدیر از مادرم به عنوان همسر شهید، تقریظی بر این کتاب مبذول داشتند.

حسین‌زاده افزود: متن تقریظ حضرت آقا چنین است: «بسمه تعالی؛ فضل و صلوات خداوند بر بانوی صبور و مقاوم که در این کتاب معرفی شده است.»

وی با تأکید بر آنکه مقام معظم رهبری در آن دیدار بر این مسئله تأکید کرده‌اند که زندگی همسران شهدا؛ سختی‌ها و مصائبی که آنها متحمل شده‌اند کمتر از فیض شهادت نیست یادآور شد: حضرت آقا همواره در بسیاری از فرمایشاتشان بر این نکته تأکید داشته‌اند که باید ارج و قرب؛ پاسداشت و گرامی‌داشت همسران شهدا بیشتر مورد توجه قرار گیرد. این مسئله برای من مهمترین انگیزه و عامل نوشتن کتاب «دختر قالی‌باف» بود.

حسین‌زاده با اشاره به مسیر متفاوتی که این کتاب برای تقریظ به دستان مقام معظم رهبری طی کرد گفت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ابتدا کتابی را تقریظ می‌فرمایند و بعد آن را اعلام می‌کنند اما شرایط برای کتاب «دختر قالی‌باف» متفاوت بود و این‌گونه بود که ایشان با همه بزرگواری که داشتند تمام اعضای خانواده؛ مادرم، خواهران و برادران، عروس، داماد و نوه‌ها را دعوت کردند و در حضور تمامی اعضای خانواده ضمن فرمایشاتی در حوزه جایگاه والای همسران شهدا؛ تقریظ مبارکشان را بر این کتاب نگاشتند.

دوشنبه 24 اردیبهشت/// به گفته آقا زندگی همسران شهدا کمتر از فیض شهادت نیست

پاسخی به توصیه رهبری در حوزه تکریم و تجلیل از نقش همسران شهدا

حسین‌زاده با بیان آنکه نوشتن درباره شهدا در کنار آنکه ارج و قربی بالا دارد از مهمترین رسالت‌های حوزه فرهنگ و نویسندگان ما در راستای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی نسل نوجوان و جوانی که آن سال‌ها را ندیده به‌شمار می‌رود گفت: من نیز تمام تلاشم را به کار بستم تا در کنار اجابت دعوت مقام معظم رهبری برای پرداختن به نقش همسران شهدا در این کتاب؛ به حد وسع و توانم بر بازتاب نقش یکی از همسران شهید او را در مقام مادر خود به جامعه معرفی کنم.

نویسنده کتاب «دختر قالی‌باف» در پایان درباره نحوه شهادت شهید والامقام گلاب‌علی حسین‌زاده با بیان آن‌که پدرم از جامعه و طبقه کارگر بود، در یک کارخانه کوچک صنعتی کار می‌کرد گفت: شهید حسین‌زاده در سال‌های دفاع مقدس و در ارتفاعات «بازی‌دراز» به فیض شهادت رسید.

حسین‌زاده یادآور شد: آن زمان من فرزند دوم خانواده بودم و تنها 12 سال سن داشتم که خبر شهادت پدرم را شنیدم؛ اما به ‌سبب ارتباط نزدیک او با خانواده و فرزندانش، خاطرات بسیار خوبی از آن زمان در خاطر دارم. تلاش کردم در این اثر نیز همان شیرینی‌ها و حلاوت‌ها را در کنار سختی‌ها و تلخی‌هایی که در طول زندگی زیر سایه پدر و در ادامه زیر سایه مادر از سر گذرانده‌ام صادقانه با مخاطبان قسمت کنم.

دوشنبه 24 اردیبهشت/// به گفته آقا زندگی همسران شهدا کمتر از فیض شهادت نیست

فضل و صلوات خداوند بر بانوی صبور و مقاوم

به گزارش ایکنا؛ کتاب «دختر قالی‌باف» روایت‌هایی از مقاطع مختلف زندگی شهید گلابعلی حسین‌زاده و همسرش را به قلم داود حسین‌زاده فضل، فرزند این شهید بزرگوار روایت می‌کند و توسط نشر شاهد منتشر شده‌است.

متن تقریظ مقام معظم رهبری به این شرح است:

«بسمه تعالی

فضل و صلوات خداوند بر بانوی صبور و مقاوم که در این کتاب معرفی شده است.»

این کتاب برای آشنایی با برش‌هایی از زندگی شهید «گلابعلی حسین‌زاده» از شهدای جهادگر جامعه کارگری کشور و همسر فداکار و صبورش تهیه شده است. البته بهانه نگارش این کتاب در ابتدا روایت مصائب همسر شهید بوده که در میانه کار نویسنده متوجه شده بدون گفتن از پدر، این کتاب چیزی کم دارد.

کتاب «دختر قالی‌باف» در ۱۵ فصل روایت می‌شود که از جمله آنها می‌توان به «شفاخانه»، «آلاسکا»، «گلاب‌علی»، «اشک یتیم» و «اجازه پدر» اشاره کرد.

نویسنده در مقدمه کتاب آورده است: «هدفم از نوشتن این سطور، زنده نگهداشتن و یادآوری نقش پررنگ و بی‌بدیل همسران شهدایی بود که که اگر در روزهای سخت و طاقت‌فرسا، استقامت و صبرشان نبود؛ راه شهدا ادامه پیدا نمی‌کرد و کربلا در کربلا می‌ماند. به امید آنکه فداکاری‌ها و ازخودگذشتگی‌های شهدا و همسران صبور و باایمانشان چراغ راه آیندگان باشد. ان‌شاء‌الله...»

انتهای پیام

نظر شما