شناسهٔ خبر: 66627776 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

برای اسفند اعلام شد:

گزارش رسمی بورس از مصرف انرژی صنایع با معرفی بیشترین و کمترین

آخرین وضعیت مصرف گاز، آب و برق و خوراک صنایع بورسی با معرفی نمادهای دارای بیشترین و کمترین مصرف بین ۳۲۵ شرکت‌ بورسی و فرابورسی اعلام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس، تغییرات مبلغ فروش 50 شرکت بزرگ بورسی و فرابورسی را در اسفند سال 1402 منتشر شد.

بر اساس این گزارش از بین 11 هزار و 402 شرکت‌ تولیدی بورسی و فرابورسی در 29 اسفند، 325 نماد مورد بررسی قرار گرفتند. به جز دو صنعت سیمان، آهک و گچ و استخراج کانه‌های فلزی که 79 و 8 درصد افزایش مصرف انرژی گاز در اسفند نسبت به بهمن داشتند، سایر صنایع با اهمیت انرژی بر با کاهش مصرف انرژی گاز روبرو شدند که علت آن به محدودیت‌ها در خصوص میزان مصرف انرژی گاز در صنایع در فصل زمستان بر می‌گردد.

صنایع فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، نیروگاهی و فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته ای به ترتیب 12، 4، 10 و 13 درصد کاهش میزان مصرف انرژی گاز داشتند.

نرخ گاز مصرفی صنعت استخراج کانه‌های فلزی در اسفند نسبت به بهمن، 72 درصد افزایش داشت.

از سوی دیگر، نمادهای "کچاد و کگل" که از میزان مصرف گاز بیشتری نسبت به سایر نمادهای این صنعت برخوردار هستند افزایش 72 و 12 درصدی را در گزارش فعالیت ماهانه افشا کرده‌اند.

در صنعت نیروگاهی، دو نماد "بفجر و مبین" که تامین کننده انرژی گاز شرکت‌های پتروشیمی هستند، دارای نرخ انرژی گاز مصرفی متفاوت با مبلغ 31018 و 41858 ریال بوده که در میانگین نرخ گاز مصرفی صنعت عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم در نظر گرفته نشد.

نرخ ریالی تامین گاز در صنعت عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم بسیار پایین است و در مقابل، نرخ ریالی تامین گاز در صنعت فلزات اساسی نسبت به سایر صنایع انرژی بر بالا است. علت پایین بودن نرخ ریالی تامین گاز برای صنعت نیروگاهی (750 ریال با مصوبه هیات وزیران) به ماموریت این صنعت در خصوص تامین انرژی برق و فروش آن به دولت برمی گردد.

بیشترین مصرف مقداری انرژی برق به صنعت فلزات اساسی و کمترین میزان مصرف به صنعت فرآورده‌های نفتی اختصاص دارد. صنایع فلزات اساسی، استخراج کانه‌های فلزی و محصولات شیمیایی به ترتیب در میزان مصرف انرژی برق کاهش 16، 11 و 4 درصدی داشتند.

دو نماد "کچاد و کگل" افزایش 93 و 12 درصدی در نرخ انرژی برق مصرفی در گزارش فعالیت ماهانه افشا کرده‌اند. نماد "فخوز" که عمدتا دارای بالاترین میزان مصرف در انرژی برق در صنعت فلزات اساسی است، میزان مصرف مقداری و ریالی انرژی برق را به دلیل عدم دریافت صورتحساب مربوطه در گزارش فعالیت ماهانه اسفند افشا نکرده است. بدون در نظر گرفتن مصرف مقداری انرژی برق نماد "فخوز"، صنعت فلزات اساسی افزایش 3 درصدی در میزان مصرف انرژی برق اسفند نسبت به بهمن داشت.

جزئیات مصرف آب به تفکیک صنایع بورسی

بیشترین میزان مصرف مقداری آب به صنعت محصولات شیمیایی و کمترین میزان مصرف به صنعت فرآورده‌های نفتی اختصاص دارد. صنایع فلزات اساسی، نیروگاهی، استخراج کانه‌های فلزی و محصولات شیمیایی و فلزات اساسی به ترتیب کاهش مصرف آب 34، 3، 3 و یک درصدی در اسفند نسبت به بهمن داشتند.

نماد "فخوز" مقدار و مبلغ آب مصرفی را در گزارش فعالیت ماهانه اسفند به دلیل عدم دریافت صورتحساب مربوطه افشا نکرده است. بدون در نظر گرفتن "فخوز"، میزان کاهش آب مصرفی صنعت فلزات اساسی 6 درصد است.

از سوی دیگر، صنعت شیمیایی دارای انواع مختلف آب مصرفی چون آب بدون املاح، آب نمک زدایی شده و آب شیرین با نرخ‌های ریالی متفاوت است. از این رو با تغییر الگوی میزان آب مصرفی، نرخ‌های میانگین آب مصرفی این صنعت دچار نوسان می‌شود.

جزئیات مصرف خوراک در صنعت پتروشیمی

تمامی خوراک مورد نیاز پتروشیمی ها از طریق پالایشگاه‌های هم‌جوار، شرکت گاز و نفت تأمین می‌شود. به جز نمادهای "شیراز و شفن"، سایر نمادها دارای افزایش مصرف در اسفند نسبت به بهمن بودند.

نماد "خراسان" افزایش مصرف 710 درصدی داشت که علت آن در مدار تولید قرار گرفتن واحد تولید اوره، آمونیاک و کریستال ملامین با توجه به برقرار شدن گاز خوراک و سوخت بود.

نماد "زاگرس" نیز با رفع محدودیت گاز خوراک ارسالی از شرکت گاز و اتمام تعمیرات دوره ای، واحد اول تولیدی آن در مدار تولید قرار گرفت که نتیجه این امر افزایش 33 درصدی مصررف خوراک گاز بود.

نمادهای "شفن و شیراز" نیز به علت قطع گاز از سوی شرکت گاز خوزستان و فارس و انجام تعمیرات اضطراری دچار کاهش مصرف 35 و 28 درصدی خوراک شدند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

نظر شما