شناسهٔ خبر: 66619200 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک استاد روابط بین‌الملل:

آمریکا بعید است عضویت فلسطین را «وتو» کند

سید حبیب الله وکیل زاده

یک استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان گفت: تمام سازمان ملل و کشورها روی آمریکا فشار می‌آورند تا عضویت فلسطین در سازمان ملل را در شورای امنیت «وِتو» نکند.

صاحب‌خبر -

محمدعلی بصیری در گفت‌وگو با ایسنا درباره رأی مجمع عمومی سازمان ملل که با ۱۴۳ رأی موافق به عضویت کامل فلسطین در این سازمان رأی مثبت داد، اظهار کرد: این تحولِ مهم در واقع ادامه تحول جنبش بین‌المللی است که در حمایت از فلسطین بعد از هفت اکتبر به وجود آمده و در حال حاضر جنبش دانشجویی در بسیاری از کشورها بر علیه رژیم صهیونیستی به راه افتاده که در نتیجه این جنبش حق طلبانه به نهادها و سازمان‌های بین‌المللی کشانده شد که در اولین قدم به دیوان لاهه کشیده شد که آفریقای جنوبی از سران صهیونیست به دلیل ارتکاب جنایات جنگی شکایت کرد که این مهم سابقه نداشت.

وی افزود: سپس این حرکت ضد صهیونیستی در حمایت از فلسطین به سازمان ملل کشیده شد که با رأی قاطع ۱۴۳ کشور مبنی بر عضویت فلسطین در این سازمان در مجمع عمومی سازمان ملل مواجه شد که در واقع انحصار صهیونیست‌ها را در گفتمان سازی در ۷۰ سال گذشته شکاند و افکار عمومی غرب و سازمان‌های بین‌المللی که به نوعی در ۷۰ سال گذشته از رژیم صهیونیستی حمایت بی چون و چرا می‌کردند را به سمت حمایت از فلسطین سوق داد و این انحصار را شکست.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، تصریح کرد: این تحول اساسی صهیونیست‌ها را با چالش جدی روبرو کرده است به طوری که گفتمان غالب صهیونیستی که انحصاری بود در اقلیت قرار گرفته است و نه تنها در تظاهرات مردمی، جنبش دانشجویی و دادگاه لاهه خود را نشان داده بلکه به ارکان کلیدی سازمان ملل تسری پیدا کرده است و این برای رژیم صهیونیستی آثار سخت و تنگناهای شدید در آینده ایجاد می‌کند به طوری که عضویت فلسطین در سازمان ملل و احقاق حقوق فلسطینی‌ها را تسریع می‌کند.

بصیری ادامه داد: آمریکا و رژیم صهیونیستی اکنون تحت شدیدترین فشارهای دیپلماتیک، حقوقی و افکار عمومی هستند که در نهایت سبب عقب‌نشینی آنان می‌شود. از نظر مجمع عمومی سازمان ملل، عضویت فلسطین در این سازمان تصویب شده است، اما از نظر منشور ملل متحد به این شکل است که عضویت را باید اول مجمع تصویب و سپس شورای امنیت آن را تصویب کند. تمام سازمان ملل و کشورها اکنون روی آمریکا فشار می‌آورند که این عضویت را در شورای امنیت «وِتو» نکند که نتیجه آن عضویت فلسطین در سازمان ملل است.

وی گفت: در گذشته انگلیس و فرانسه چنین طرح‌هایی را وتو می‌کردند، اما اکنون موافق پیوستن فلسطین به سازمان ملل هستند و به نفع فلسطین رأی داده‌اند و آمریکا باید یک تنه هزینه‌های آن را بپردازد که به احتمال قوی کم می‌آورد و عضویت فلسطین را وتو نمی‌کند. آمریکا باید جوابگوی افکار عمومی جهان و سازمان‌های بین‌المللی باشد و در زمان آپارتاید هم تنها انگلستان از این پدیده در آفریقای جنوبی حمایت می‌کرد که با فشار کشورها و افکار عمومی جهان، حمایت خود از رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی را قطع کرد. در موضوع فلسطین هم فعلاً آمریکا در حال مقاومت است که به احتمال قوی عقب‌نشینی می‌کند.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، خاطرنشان کرد: عضویت فلسطین در سازمان ملل سبب می‌شود بازی در منطقه عوض شود. بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، آمریکا و رژیم صهیونیستی وزن سنگین بازیگری در منطقه را بر عهده داشتند، اما اکنون با این تحولات موازنه عوض شده و تحولات به نفع کشورهای حامی فلسطین از جمله ایران می‌شود و آثار سو برای صهیونیست‌ها خواهد داشت.

انتهای پیام

نظر شما