شناسهٔ خبر: 66618003 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر ورزش و جوانان:

کاهش سن ورود به بازار کار در کشور هدف‌گذاری شده است

بیرجند - ایرنا - معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان گفت: یکی از اولویت‌هایی که برای خود در نظر گرفته‌ایم، تحول در سن ازدواج و ورود به بازار کار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، سینا کلهر روز یکشنبه در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: میانگین سن ورود به بازار کار در ایران ۳۰ سال و در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته ۱۸ سالگی است که فاصله ۱۲ سال طولانی به حساب می‌آید.

وی گفت: در مقایسه با تمامی کشورهای توسعه یافته و پیشرفته، بیشترین میزان معطلی در نهادها را شهروندان ما طی می‌کنند به این معنا که جوان ایرانی باید تا ۱۹ سالگی در آموزش و پرورش، چهار سال بعد دانشگاه و ۲ سال خدمت سربازی را سپری کند.

معاون وزیر ورزش و جوانان بیان کرد: اگر به دنبال تمدن نوین و جامعه اسلامی سالم و ایران قوی هستیم با این میزان تاخیر در وارد شدن جوان به عرصه زندگی، کار و فعالیت چالش اصلی اتفاق می‌افتد؛ میانگین سنی ازدواج با وجود اینکه در خراسان جنوبی وضعیت خوبی داشته و ۲۵ سالگی است اما باز هم دیر است.

وی بر لزوم گسترش و ترویج گفتمان جوان مومن انقلابی تاکید کرد و گفت: یکی از راه‌های ترویج این گفتمان، حل سه محور مسکن، اشتغال و ازدواج است که به لحاظ عملیاتی و اجرایی ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم بلکه وضعیت جوانان هر استان را رصد کرده و ماهانه در اختیار مقامات کشور یا استان قرار می‌دهیم تا تدبیر شود.

کلهر با تاکید بر اولویت تکمیل خانه‌های جوان در استان‌ها افزود: خانه جوان باید به مرکز و محلی برای خودسازی جوانان تبدیل شود تا برای ورود به زندگی آماده شوند.

وی گفت: خانه جوان بیرجند اکنون ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هدف ما اتمام این پروژه در سال جاری است.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان اظهار کرد: امیدوارم با تمرکز بر خانه‌های جوان اتفاق خوبی برای همه جوانان رخ بدهد تا به موقع وارد جریان زندگی، بازار اشتغال و کار شوند و بتوانیم قدمی در راستای اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی برداریم.

وی گفت: خانه‌های جوان بستری برای ترویج این گفتمان و معرفی و اجرای ماموریت‌های معاونت جوانان است، یکی از مشکلاتی که طی دو دهه گذشته در نتیجه تهاجم فرهنگی، مشکلات اقتصادی و چالش‌ها ایجاد شده کمرنگ شدن گفتمان جوان مومن انقلابی است که باید تلاش کنیم این گفتمان در جامعه جاری شود.

کلهر اضافه کرد: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، خراسان جنوبی در زمینه ثبت ازدواج و ازدواج به موقع رتبه نخست، پایین بودن میزان طلاق رتبه دوم و فرزندآوری رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان خراسان جنوبی در زمینه تسهیلات ازدواج باید توجه بیشتری داشته باشند گفت: این استان با پرداخت ۷۵ درصد تسهیلات، رتبه ۳۰ کشور را دارد در حالی که حتی در تهران ۹۰ درصد است و باید در این زمینه توجه ویژه لحاظ شود.

معاون وزیر ورزش و جوانان افزود: نرخ بیکاری در استان خراسان جنوبی هفت درصد است در حالی که استان در زمینه اشتغال جوانان در سطح کشور رتبه مناسبی ندارد و نرخ بیکاری جوانان ۱۶ درصد که عدد بالایی است.

وی تصریح کرد: در ارائه گزارش‌ها پراکندگی کارها شاید سبب شود انسجام موضوع از دست برود لذا مسئولیت اول ما در حوزه جوانان است و تنها باید به این مهم بپردازیم.

کلهر با بیان اینکه اکنون دوگانگی و دو گفتمان بودن در جامعه زیاد شده است گفت: در خراسان جنوبی خیلی درگیر تنش‌ها، دوگانگی و دوقطبی که در برخی استان‌ها یا پایتخت تجربه می‌کنیم، نیستیم و فضای فرهنگی، جریان انقلابی و دینی وجود دارد ولی رگه‌های دوقطبی را می‌توان در برخی حوزه‌ها دید.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی هم در این دیدار گفت: با برنامه‌ها و نگاه ویژه وزارتخانه به مناطق کم برخوردار کشور اعتبارات حوزه جوانان استان پنج برابر شد.

محمدعلی ربیعی افزود: ۹۴ سازمان مردم نهاد حوزه جوانان در استان وجود دارد که ۳۵ سمن در دولت سیزدهم تشکیل شده است.

وی بیان کرد: سال گذشته هشت هزار و ۷۱۳ جوان دوره‌های آموزشی و مشاوره پیش از ازدواج و حدود ۱۳ هزار و ۶۴۸ نفر از سربازان دوره‌های توانمندسازی را فرا گرفتند.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی با اشاره به راه‌اندازی ۲ شورای راهبردی جوانان و ورزش در استان گفت: شورای راهبردی متشکل از بزرگان فرهنگی استان است که سیاست‌گذاری‌های کلان حوزه جوانان را در دست داشته و جلسات آن به صورت هفتگی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه جسات شورا با نگاه محله محوری و مسجدمحوری برگزار می‌شود ادامه داد: شعار ما هر مسجد یک سمن است که در هر مسجد یک کانون اشتغال و یک کانون ازدواج شکل می‌گیرد.

ربیعی با اشاره به پروژه در حال اجرای خانه جوان بیرجند عنوان کرد: این پروژه اکنون بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با تامین اعتبار افتتاح می‌شود و محل تلاقی مساجد خواهد بود.

وی گفت: در مباحث فرهنگی و تربیتی شبکه‌ای دیده شده تا بتوانیم الگوی مسجد محوری و محله محوری را پیاده‌سازی کنیم و آنچه مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند، محقق شود.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان روز گذشته وارد خراسان جنوبی شد و امروز ضمن ادای احترام به مزار شهدای گمنام در بیرجند از پروژه در دست اجرا خانه جوان نیز بازدید کرد.

نشست صمیمی با دبیران سازمان‌های مردم نهاد، دیدار با استاندار خراسان جنوبی، حضور در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان و نشست با برترین‌های جشنواره جوان برتر ایران زمین از دیگر برنامه‌های کلهر در این سفر است.

نظر شما