شناسهٔ خبر: 66621971 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

دیدار معاون امور جوانان با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی

کلهر: هدف گذاري ما تحول در سن ازدواج و ورود به بازار کار است / حجت الاسلام والمسلمين عبادي: هيچ قانوني نبايد مانع ازدواج جوانان شود

صاحب‌خبر -
کلهر: هدف گذاري ما تحول در سن ازدواج و ورود به بازار کار است / حجت الاسلام والمسلمين عبادي: هيچ قانوني نبايد مانع ازدواج جوانان شود
خبرگزاری آریا - سینا کلهر معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: یکی از اولویت‌هایی که برای این حوزه در نظر گرفته‌ایم، تحول در سن ازدواج و ورود به بازار کار است.

به گزارش خبرگزاری آریا و به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی، سینا کلهر روز یکشنبه در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: میانگین سن ورود به بازار کار در ایران 30 سال و در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته 18 سالگی است که فاصله 12 سال طولانی به حساب می‌آید.
وی با بیان این که جوان ایرانی باید تا 19 سالگی در آموزش و پرورش، چهار سال بعد دانشگاه و 2 سال خدمت سربازی را سپری کند، افزود: یکی از اولویت‌هایی که برای این حوزه در نظر گرفته‌ایم، تحول در سن ازدواج و ورود به بازار کار است.
معاون وزیر ورزش و جوانان بیان کرد: اگر به دنبال تمدن نوین و جامعه اسلامی سالم و ایران قوی هستیم با این میزان تاخیر در وارد شدن جوان به عرصه زندگی، کار و فعالیت، چالش اتفاق می‌افتد. میانگین سنی ازدواج با وجود اینکه در خراسان جنوبی وضعیت خوبی داشته و 25 سالگی است اما باز هم دیر است.
وی بر لزوم گسترش و ترویج گفتمان جوان مومن انقلابی تاکید کرد و گفت: یکی از راه‌های ترویج این گفتمان، حل سه محور مسکن، اشتغال و ازدواج است که به لحاظ عملیاتی و اجرایی ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم بلکه وضعیت جوانان هر استان را رصد کرده و ماهانه در اختیار مقامات کشور یا استان قرار می‌دهیم تا تدبیر شود.
کلهر با تاکید بر اولویت تکمیل خانه‌های جوان در استان‌ها افزود: خانه جوان باید به مرکز و محلی برای خودسازی جوانان تبدیل شود تا برای ورود به زندگی آماده شوند.
وی گفت: خانه جوان بیرجند اکنون 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هدف ما اتمام این پروژه در سال جاری است.
معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان اظهار کرد: امیدوارم با تمرکز بر خانه‌های جوان اتفاق خوبی برای همه جوانان بیفتد تا به موقع وارد جریان زندگی، بازار اشتغال و کار شوند و بتوانیم قدمی در راستای اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی برداریم.
وی گفت: خانه‌های جوان بستری برای ترویج این گفتمان و معرفی و اجرای ماموریت‌های معاونت جوانان است، یکی از مشکلاتی که طی دو دهه گذشته در نتیجه تهاجم فرهنگی، مشکلات اقتصادی و چالش‌ها ایجاد شده کمرنگ شدن گفتمان جوان مومن انقلابی است که باید تلاش کنیم این گفتمان در جامعه جاری شود.
کلهر اضافه کرد: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، خراسان جنوبی در زمینه ثبت ازدواج و ازدواج به موقع رتبه نخست، پایین بودن میزان طلاق رتبه دوم و فرزندآوری رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.
وی با تاکید بر اینکه مسئولان خراسان جنوبی در زمینه پرداخت تسهیلات ازدواج باید توجه بیشتری داشته باشند گفت: این استان با پرداخت 75 درصد تسهیلات، رتبه 30 کشور را دارد در حالی که حتی در تهران 90 درصد است و باید در این زمینه توجه ویژه لحاظ شود.
معاون وزیر ورزش و جوانان افزود: نرخ بیکاری در استان خراسان جنوبی هفت درصد است در حالی که استان در زمینه اشتغال جوانان در سطح کشور رتبه مناسبی ندارد و نرخ بیکاری جوانان 16 درصد که عدد بالایی است.
وی تصریح کرد: در ارائه گزارش‌ها پراکندگی کارها شاید سبب شود انسجام موضوع از دست برود لذا مسئولیت اول ما در حوزه جوانان است و تنها باید به این مهم بپردازیم.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند نیز در این دیدار گفت: هیچ قانونی نباید مانع ازدواج جوانان دارای شرایط ازدواج شود و اگر چنین است باید وضعیت تغییر کرده یا اصلاح و تبدیل شود.
حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی افزود: اگر جوانی از لحاظ شغلی و تحصیل، شرایط ازدواج را دارد نباید قانون مانع ازدواج او شود.
وی با بیان اینکه این مهم نیاز به تدبیر دولت و مجلس دارد، اظهار کرد: در زمینه طولانی شدن دوران تحصیل تا فراهم شدن شرایط اشتغال برای جوانان در کشور باید دولت و مجلس ورود کرده و کار کارشناسی انجام دهند.
امام جمعه بیرجند تصریح کرد: گرچه جوان یک قشر است اما در واقع انرژی یک کشور در همین قشر خلاصه می‌شود، سرنوشت همه در دست اوست لذا اگر حمایت و هدایت شود همه جامعه را هدایت کرده و اگر افت کند همه جامعه را ساقط می‌کند.
وی با اشاره به اهمیت حوزه جوانان در جامعه گفت: در واقع حوزه جوانان باید وزارت صنعت و معدن باشد چون هیچ معدنی برای جامعه بشری گرانبهاتر از جوان نیست و باید بگونه‌ای تدبیر و اجرا کنید که جوان ضایع نشده و تبدیل به انسانی کامل شود.
حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی بیان کرد: شما مسئول صنعت و معدن بزرگترین سرمایه هستی هستید و کارتان بسیار مهم است امیدواریم در هر بخشی مسئولان احساس تکلیف کرده و در زمینه مسکن، ازدواج، اشتغال و اهداف جوانان آنها را یاری کنند.
وی با اشاره به معطلی در طی کردن مراحل علمی و کلاسیک جوانان عنوان کرد: باید دید در کنار کمیت و معطلی مراحل کلاسیک آیا کیفیت هم وجود دارد یا نه، اگر قابل توجیه نیست باید شرایط تغییر و اصلاح شود.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اضافه کرد: اینکه از تجربه دیگران استفاده کنیم کار خوبی است نه اینکه تقلیدی باشد چون برخی دولت‌ها کارهای تقلیدی اجرا و بعد رها کردند.
وی عنوان کرد: باید در جامعه شرایطی برای جوانان فراهم شود تا مساله ازدواج و اشتغال با رشد علمی و تحصیلی منافات نداشته باشد همانطور که افراد زیادی همزمان در حوزه و دانشگاه مشغول به تدریس یا آموزش بوده و تشکیل خانواده هم داده‌اند.
حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی گفت: اینکه گفته می‌شود دوران جوانی دوران لذت باشد یا سازندگی، یک مطلب بوده نه دوتا و آن هم القایی است.
وی افزود: وقتی انسان لذت می‌برد که بداند به کجا می‌رود و در چه شرایطی قرار دارد، هر چند ممکن است لازمه شادی سختی باید اما همین که فرد مسیر خود را بداند و گمراه نشده باشد یعنی لذت می‌برد.
امام جمعه بیرجند ادامه داد: در عوض اینکه فردی به نقطه‌ای رسیده اما نمی‌داند کجاست یا کجا می‌خواهد برود با آینده مبهم رو به رو است، از طرفی به صورت صنعتی غم و شادی کاذب می‌سازند و جوان را پای مواد مخدر، شرب خمر و خرافات می‌برند و می‌گویند اینگونه خوش باشید.
وی با بیان اینکه سرگرمی با خوشی متفاوت است تصریح کرد: اصل این مساله را باید به صورت علمی و صحیح برای جوان تعریف کنیم تا جوانان بدانند لذت چیست و غم کدام است.
حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی ادامه داد: بدون شک انحرافات لذتی نداشته و سرگرمی به معنای تضییع است اما هوشیاری، بیداری و هدفمند بودن یک راه درست و صحیح است که باید این راه را به جوان نشان دهیم.
گالری
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا

نظر شما