شناسهٔ خبر: 66605623 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

در نشست فلسطین مقاومت و رسانه مطرح شد؛

طوفان‌الاقصی چهره جنایتکار اسرائیل را در رسانه‌های جهان برملا کرد

نشست فلسطین مقاومت و رساته با حضور منیر شفیق، اندیشمند و نویسنده فلسطینی و جمعی از صاحب‌نظران برگزار شد و سخنرانان بر اهمیت نقش رسانه‌ها در تبیین جنایات اسرائیل برای جهانیان تأکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا، نشست «فلسطین، مقاومت و رسانه» با حضور منیر شفیق، نویسنده برجسته فلسطینی و جمعی از اندیشمندان و صاحب‌نظران ایرانی در محل مؤسسه اطلاعات برگزار شد.

در این نشست، عباس صالحی نماینده ولی فقیه در مؤسسه اطلاعات، محمد علی مهتدی، کارشناس ارشد مسائل منطقه، حسین جابری انصاری، سخنگوی پیشین وزارت خارجه، عباس خامه‌یار، معاون فرهنگی، اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب، غلامرضا منتظمی، دیپلمات پیشین و کارشناس رسانه و جمعی از دیگر شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی و فرهنگی حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم، حسین جابری انصاری، درباره شفیق گفت: وی در خانواده‌ای مسیحی در قدس متولد شد. او در جوانی در ابتدا مارکسیست شد و مدت 10 سال در زندان بود. سپس به جنبش ناسیونالیسم عربی پیوست و واردد جنبش فتح شد. وی مدت زیادی نایب رئیس جبهه آزادیبخش فلسطین بود اما پس از سازش این جنبش با رژیم صهیونیستی، از این جنبش جدا شد. پیش از انقلاب اسلامی، او و جمعی از متفکران مسیحی عرب در بیروت به اسلام گرایش پیدا کردند.

وی افزود: در تمام مدت عمر وی و با وجود همه تحولات فکری، همواره یک مسئله دغدغه او بوده و آن هم مسئله فلسطین بوده است. 

جابری افزود: وی تاکنون ده‌ها کتاب و مقاله به نگارش درآورده و ویژگی او این است که اندیشه او استراتژیک و درازمدت و ناظر به برنامه‌ریزی بوده است. 

وی درباره جنگ غزه، گفت: این یک جنگ خاص است. مدت 7 ماه است که یک ملت در 364 کیلیومتر مربع زمین ساحلی بدون جنگل و کوه و در محاصره کامل در مقابل یک ارتش تا بن دندان مسلح مقاومت می‌کند. جنگ غزه نقش رسانه‌ها را در ساختن و برساختن واقعیت به خوبی نشان داد. تصویر واقعیت همیشه از خود واقعیت مهم‌تر است. جنگ غزه از لحظات تاریخی است که نقش روایت و رسانه اهمیت خود را به اثبات رساند. اکنون پس از چند دهه، اسرائیل در حضیض تصویرسازی است. مجموعه تلاش‌های مقاومت و متفکران این جبهه در روایت درست حقایق این جنگ، نقطه عطفی را به وجود آورده است. 

سپس عباس خامه‌یار در سخنانی گفت: منیر شفیق از قبل از انقلاب با انقلابیون همراه بود و نگاه تحلیلی وی مالامال از تجربه میدانی و فکری است.

وی افزود: جنگ روایتگری سرآغاز یک حرکت پیگیرانه و پیشدستانه با وجود امپراتوری رسانه‌ای پر از تزویر غربی است. جنگ روایی و رسانه‌ای یک جنگ تن به تن بود و فلسطینی‌ها به خوبی از پس این معرکه برآمدند. 

خامه‌یار ادامه داد: پیش از این، صهیونیست‌ها عادت به مظلوم‌نمایی و روایت‌سازی دروغ داشتند اما پس از طوفان الاقصی دوربین‌ها پیشاپیش و جلوتر از سلاح در صحنه‌ها حضور داشت و صحنه‌ها را ثبت کرد. با این آمادگی رسانه‌ای، حماس دشمن پلید صهیونیستی را به ستوه آورد به طوری که نتانیاهو از سر عجز رسانه‌های حماس را تروریستی اعلام کرد. 

وی تأکید کرد: رسانه‌های محور مقاومت همچون العالم، المنار، العهد، المیادین و دیگر رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در آگاه‌سازی افکار عمومی داشتند اما امکانات ضعیف آن‌ها و نداشتن برنامه کلان و راهبردی مشکلاتی را در این مسیر ایجاد کرد. 

محمد علی مهتدی، استاد مطالعات خاورمیانه در ادامه در سخنانی گفت: عملیات 7 اکتبر موضوع ساده‌ای نبود و خون هزاران شهید حملات اسرائیل در غزه به هدر نرفته است. آثار این شهادت‌ها منطقه و معادلات جهانی را تغییر خواهد داد. از زمان عملیات حماس، رژیم صهیونیستی با شکست اطلاعاتی و نظامی روبرو شد و هنوز نتوانسته این شکست را جبران کند. این رژیم قدرت بازدارندگی خود را از دست داده است.

وی تأکید کرد: امروز چهره اسرائیل در جهان به یک چهره کریه و ظالم تبدیل شده است؛ چیزی که سال‌ها آن را پنهان کرده بودند. 

منیر شفیق، نویسنده و متفکر برجسته فلسطینی در سخنان خود گفت: رژیم صهیونیستی می‌خواهد جنگی را در رفح راه بیاندازد اما تأکید می‌کنم به اِذن خدا رژیم صهیونیستی در رفح هم شکست خواهد خورد. البته ممکن است جنایت‌هایی علیه غیرنظامی‌ها صورت بگیرد، اما با توجه به رهبری پرتوان غزه و آمادگی رزمندگان، به اذن خداوند، مقاومت در این نبرد هم پیروز خواهد شد.

منیر شفیق گفت: با بررسی جنگ غزه می‌توان به این نتیجه رسید، برابر یک رهبری نظامی گسترده در نوار غزه هستیم که از لحاظ قدرت و توانایی در بالاترین سطح ممکن خود قرار دارد و این جنگ را در بالاترین سطح خود مدیریت می‌کند.

این متفکر و نویسنده فلسطینی افزود: بعد از عملیات طوفان الاقصی، خیلی مشخص بود که رژیم صهیونیستی، آمریکا و اروپا جنگی را علیه حماس راه خواهند انداخت. البته تا پیش از این جنگ، مشهور بود که رژیم صهیونیستی قدرت نظامی بالایی دارد و همچنین از حمایت‌های کشورهای دیگر برخوردار است که همه این مسائل این ذهنیت را به وجود آورده بود که اسرائیل طی یک هفته بر غزه سیطره خواهد داشت. اما رهبری غزه کاملاً آماده این جنگ بود، به طوری که در طول 7 ماه در همه رویارویی‌ها به پیروزی رسیده‌اند. آیا این معجزه یا مسئله‌ای غیرعادی است؟

وی با اشاره به تونل‌های بسیار پیچیده و طولانی جبهه مقاومت، افزود: برادران ما در جمهوری اسلامی ایران از جمله شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در احداث این تونل‌ها نقش زیادی داشتند. شاهد بودیم که رزمنده‌ها در تونل‌ها سنگر گرفته بودند که بعد از ورود تانک‌های اسرائیلی، به یکباره سه یا چهار نفر از تونل بیرون می‌آمدند و تانک دشمن را منهدم می‌کردند. به طوری که مهاجم، مدافع شد و مدافع در قالب مهاجم فرو رفت. البته در توفیق به نقش اراده الهی اشاره می‌شود که باید گفت، خواست و اراده الهی در پایان جنگ‌ها رخ می‌دهد.

شفیق یادآور شد: چند روز پیش مقاومت، موافقت خود با  توافق آتش بس را اعلام کرد. این تصمیم بار دیگر توانمندی بالای مقاومت را ثابت کرد. در واقع دشمن اگر با موضع حماس موافقت یا مخالفت کند، در هر دو حالت شکست خواهد خورد که این بالاترین شکل اداره جنگ را توسط رهبران مقاومت نشان می دهد.

منیر شفیق افزود: تناقض‌هایی که در حال حاضر در آمریکا و رژیم صهیونیستی وجود دارد، در واقع همه این عوامل دست به دست هم می‌داد تا آتش بس اعلام شود. اما شاهدیم که تصویری از اسرائیل وجود دارد تا قبول آتش بس برای این رژیم غیرممکن باشد. چون اگر بپذیرند، به معنی شکست آن‌ها و آمریکا و توفیق مقاومت است.

انتهای پیام

نظر شما