شناسهٔ خبر: 66606607 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

متفکر فلسطینی: اسرائیل در برابر مقاومت شکست خواهد خورد

تهران - ایرنا - نویسنده و متفکر فلسطینی با اشاره به وضعیت جنگ در غزه و جنایات رژیم صهیونیستی در این منطقه گفت: رژیم صهیونیستی زیان‌های سنگینی در جنگ غزه دیده و حتما در برابر مقاومت شکست خواهد خورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نشست «فلسطین، مقاومت و رسانه» روز شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه با حضور منیر شفیق نویسنده و متفکر فلسطینی، حسین جابری انصاری کارشناس مطالعات خاورمیانه، محمدعلی مهتدی پژوهشگر ارشد در پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه، غلامرضا منتظمی دیپلمات سابق ایران در وزارت خارجه و دبیر کنفرانس بین المللی افق نو، عباس خامه‌یار کارشناس مسائل خاورمیانه و هادی خانیکی استاد علوم ارتباطات و سیدعباس صالحی مدیر مسئول و نماینده ولی فقیه در موسسه اطلاعات و جمعی از شخصیت‌های سیاسی، اندیشمندان و اصحاب رسانه در سالن کنفرانس موسسه اطلاعات برگزار شد.

حضور رهبری نظامی گسترده در نوار غزه
منیر شفیق نویسنده و متفکر فلسطینی در این نشست با اشاره به جنگ تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی علیه غزه اظهارداشت: در حال حاضر در قلب این جنگ و اتفاقات هستیم و در هر لحظه اتفاقات و مسائل جدیدی رخ می‌دهد که نیاز به تفسیر جدیدی دارد.

وی با اشاره به عملیات «طوفان الاقصی» گفت: زمانی که این عملیات رخ داد و همه ما جزییات آن را پیگیری کردیم که چگونه اتفاق افتاد و برای آن برنامه‌ریزی شد؟ نیروهای مقاومت چگونه توانستند نیروهای صهیونیستی و این عملیات وسیع را طی یک روز یا دو روز انجام دهند؟ این عملیات ابعاد مختلفی دارد اما یک بُعد مهمی دارد، در مقایسه با گذشته، بررسی این عملیات نشان می‌دهد که ما در برابر یک رهبری نظامی گسترده در نوار غزه مواجه هستیم که از لحاظ قدرتی و توانایی، شایستگی‌ها و توانمندی در بالاترین سطح خود قرار دارد.

شفیق افزود: بعد از عملیات طوفان الاقصی، خیلی مشخص بود که رژیم صهیونیستی، آمریکا و تمام کشورهای غربی، یک جنگ و عملیات نظامی را علیه غزه، راه بیندازند، مشخص بود که آنها توانمندی رویارویی با این مساله را دارند و تا پیش از این جنگ، مشهود بود که رژیم صهیونیستی قدرت نظامی بالای دارد و از حمایت‌های کشورهای دیگر برخوردار است که همه این مسائل این ذهنیت را به وجود آورده بود که اسرائیل طی یک هفته بر غزه سیطره داشته باشد اما آن چیزی که رخ داد، این بود که رهبری در غزه وجود دارد که کاملا آماده این نبرد و جنگ زمینی بود.

این متفکر فلسطینی بیان کرد: امروز شاهد هستیم، مقاومت توانسته پایداری بکند و علیه رژیم صهیونیستی مبارزه کند، به طوری که طی بیش از هفت ماه در همه رویارویی‌ها به پیروزی رسیده‌اند. آیا این معجزه یا مساله ای غیرعادی است؟

وی با اشاره به تونل‌های بسیار پیچیده و طولانی نیروهای مقاومت که بیش از دهها سال ساخته شده‌اند، اظهارداشت: شاهد بودیم که رزمنده‌ها در تونل هایی که صدها کیلومتر در غزه حفر شده حضور دارند و هر لحظه آماده هستند، خارج شوند و عملیاتی را انجام دهند و این موضوع باعث شد که این برتری رژیم صهیونیستی با مشکل مواجه شود به طوری که مهاجم، مدافع شد و مدافع، مهاجم شد. البته باید گفت، خواست و اراده الهی در پایان جنگ‌ها رخ می‌دهد و مشخص می‌شود که چه کسی پیروز خواهد شد.

متفکر فلسطینی: اسرائیل در برابر مقاومت شکست خواهد خورد

رژیم صهیونیستی در رفح شکست خواهد خورد
شفیق گفت: رژیم صهیونیستی می‌خواهد، جبهه رفح را باز بکند و جنگی را در این منطقه راه بیاندازد که تاکید می‌کنم به اذن خداوند، رژیم صهیونیستی از ناحیه نظامی در برابر مقاومت شکست خواهد خورد البته ممکن است، جنایت‌هایی علیه غیرنظامی‌ها رخ بدهد اما با توجه به رهبری پرتوان غزه و آمادگی رزمندگان، به اذن خداوند، مقاومت در این نبرد هم پیروز خواهد شد. البته اذن و خواست خدا همیشه بعد از تلاش‌های ما به سود ما رخ خواهد داد.

این متفکر فلسطینی افزود: سه یا چهار روز پیش، مقاومت، موافقت خود را با توافق آتش‌بس اعلام کرد، این تصمیم، بار دیگر توانمندی بالای مقاومت در تاکتیک‌ها را ثابت کرد و نشان داد که تاکتیک بسیار درست و مقتدرانه را اتخاذ کرده است؛ دشمن اگر با موضع حماس موافقت یا مخالفت کند، در هر دو حالت شکست خواهد خورد که این بالاترین شکل نحوه اداره جنگ را توسط رهبران مقاومت نشان می‌دهد و از لحاظ سیاسی نیز نشان داد که می‌توان به رهبران مقاومت اعتماد کرد.

وی بیان کرد: این سوال را مطرح می‌کنم؛ این جنگ و پیروزهای که مقاومت از لحاظ نظامی به دست آورد و شاهد حمایت و هم‌پیمانی حزب الله، سوریه و یمن بودیم و پس از آن اقدام مهمی که ایران در پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی انجام داد، اضافه بر همه اینها، اخبار عمومی و ضعف و تناقض‌هایی که در حال حاضر در آمریکا و رژیم صهیونیستی وجود دارد، همه این عوامل دست به دست هم می‌داد تا جنگ متوقف و آتش‌بس اعلام شود اما شاهد هستیم که تصمیمی از جانب رژیم صهیونیستی وجود دارد مبنی بر اینکه امکان ندارد و غیرممکن است که بخواهد این آتش‌بس را قبول کند، چون اگر این مساله را بپذیرد، با این تصمیم اعلام کرده است که محور مقاومت پیروز شده است و آمریکا و رژیم صهیونیستی شکست خوردند، آنها تا این لحظه نتوانستند این مساله را بپذیرند و هضم بکنند.

آمریکا ضعیف‌تر از گذشته شده است
شفیق افزود: در حال حاضر سوالی که در این خصوص وجود دارد این است؛ باید به این مساله فکر کنیم که چرا آمریکا که شکست خود را در ویتنام، افغانستان و سایر کشورهای دیگر پذیرفت و رژیم صهیونیستی هم شکست خود را در سال ۲۰۰۶ و در سایر جنگ‌هایی که با غزه داشت، پذیرفت، در حال حاضر نمی‌توانند شکست خود را در غره بپذیرند؟

این متفکر فلسطینی اظهارداشت: این مساله را باید بپذیریم که رژیم صهیونیستی زیان‌های سنگینی را در این جنگ، دیده است، یکهزار و ۲۰۰ تانک و ماشین آلات نظامی، رژیم صهیونیستی در این جنگ نابود شدند که در سال ۲۰۰۶، فقط ۵۰ ماشین آلات و تانک‌ها را از دست داده و شکست را پذیرفته بود، آمریکا هم همین طور. در حال حاضر اوضاع جدیدی را تجربه می‌کنیم، نباید همچون گذشته به آمریکا نگاه کرد، باید بازخوانی جدیدی از این کشور داشت.

شفیق افزود: در حال حاضر آمریکا ضعیف‌تر از گذشته شده است، همچنین رژیم صهیونیستی در گذشته، قوی‌تر بود، ما در حال حاضر با نتانیاهو و بایدن روبه رو هستیم، با انقلاب دانشجویی روبه رو هستیم که علیه رژیم صهیونیستی و سیاست‌های آن، در آمریکا به راه افتاده است، ما نیازمند یک تفکر سیاسی هستیم که همپای اتقاقات جدید در جهان رخ می‌دهد، چگونه می‌توانیم این عناد و لجبازی اسرائیل و آمریکا را در ادامه دادن این جنگ شکست خورده تفسیر کنیم؟ آیا آنها این احساس را دارند که اگر این آتش‌بس را قبول کنند با فروپاشی کامل مواجه خواهند شد یا این لجاجت و عنادشان به منظور تثبیت خودشان است؟ نیازمند قدرت تفکر راهبردی و تحلیلی جدیدی هستیم تا بتوانیم آینده را درست ترسیم کنیم.

متفکر فلسطینی: اسرائیل در برابر مقاومت شکست خواهد خورد

مقاومت فقط در میدان نیست
هادی خانیکی استاد علوم ارتباطات نیز در این نشست گفت: کار مقاومت در میدان، کار قابل مشاهده‌ای است اما مقاومت فقط در میدان نیست، مقاومت در افکار عمومی است، پارادایم تازه‌ای در جهان آغاز شده است، گرچه هنوز در ایران تحول پارادایمی دیده نمی‌شود، این امر نیاز به روایت دارد، روایت امر شنیدنی و بیان کردنی است و فراتر از اطلاعات است که ما در اینجا اطلاعات نظامی را بیان می‌کنیم و نیازمند تعامل میان گوینده و شنونده است.

وی افزود: اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم، پرسش پایانی آقای شفیق اینکه چگونه می‌شود، دشمن را به اعتراف به شکست و عمل براساس شکست کشاند، بی‌پاسخ می‌ماند؛ همین است که این روایت بتواند در افکار عمومی ادامه پیدا کند و بخشی از افکار عمومی را هم نخبگان می‌سازند، اگر این کار را نتوانیم انجام دهیم، دچار لکنت می‌شویم. لکنت وقتی رخ می‌دهد که گوشی برای شنیدن روایت وجود نداشته باشد یا آن گوش در برابر شنیدن‌ها مقاومت کند.

خانیکی بیان کرد: در ادامه عملیات نظامی، اقدامات سیاسی بسیار می‌تواند موثر باشد و آن اقدامات سیاسی فقط در غزه نیست، در سطح جهان هم هست و آن این است که این جنگ، بی‌پایان نیست، جنگی برای کشاندن طرف مقابل برای دست برداشتن از جنگ است.

این استاد علوم ارتباطات با اشاره به موضوع نشست؛ «فلسطین، مقاومت و رسانه» اظهارداشت: در مقاومت و رسانه، فقط کار با رسانه‌ها نیست که بگوییم، رسانه‌ها وظایف خود را خوب انجام ندادند، کار این است که در این جامعه متکثر و متفاوت از جمله ایران، امر شنیدن را بالا ببریم، رسانه‌ها خیلی سخن می‌گویند، مهم این است که فهم سخنان افرادی مانند منیر شفیق را برای نسل امروز جامعه که سابقه و ذهنیتی ندارد، منتقل بکنیم.

وی با اشاره به تصویب عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل گفت: این اتفاقی که در سازمان ملل رخ داد، اتفاق بزرگی است، من به سرانجام آن کاری ندارم، ۱۴۵ کشور در جهان موافق هستند که فلسطین عضو مجمع عمومی سازمان ملل باشد در برابر ۹ مخالف این را باید عملیاتی کرد، اگر عملیاتی بشود، مساله قفل شدگی در غزه مطرح است.

خانیکی خاطرنشان کرد: سیاست ادامه میدان است و در حل حاضر وضع سیاست و اهمیتش کمتر نیست، در سیاست هم تنوع، تفاوت و تکثر را در این جامعه باید به رسمیت شناخت و با اجبار، از بالا و با رسانه‌های رسمی نمی‌توان این کار را انجام داد، اهمیت جامعه مدنی و رسانه‌های مدنی در این حوزه مهم است.

همچنین سایر میهمانان و کارشناسان سیاسی حاضر در این نشست، درباره رویدادهای اخیر در غزه و جنایات رژیم صهیونیستی در این منطقه، اقدامات آمریکا و غرب در منطقه مطالبی را مطرح کردند.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه سال گذشته برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که این رژیم برای تلافی حملات «طوفان الاقصی»، جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، با حمایت آمریکا و برخی از کشورهای غربی، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران وحشیانه این منطقه است. این جنایات موجب شد تا مقامات تل آویو به اتهام «نسل‌کشی» به دیوان بین‌المللی دادگستری معرفی شوند.

ارتش رژیم صهیونیستی، اواسط فروردین امسال از داخل بیمارستان الشفا و مناطق اطراف آن عقب نشینی کرد. نظامیان این رژیم در طول دو هفته اشغال این بیمارستان، ویرانی بسیار گسترده و فاجعه انسانی هولناکی برجای گذاشتند. همچنین بخش گسترده‌ای از ساختمان های بیمارستان و منازل اطراف آن را به آتش کشیدند.

نظر شما