شناسهٔ خبر: 66599910 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

افق جدید احیای بناهای‌ تاریخی همدان با مشارکت بخش‌ خصوصی

استاندار همدان، گفت: خوشبختانه به همت اداره کل میراث‌ فرهنگی استان همدان نهضت احیای بنا‌های تاریخی در همدان آغاز و با سرعت خوبی در حال اجرا است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان،  به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان همدان, علیرضا قاسمی فرزاد صبح امروز در حاشیه بازدید از اماکن تاریخی تحت مرمت و احیای شهر همدان، اظهار داشت: کهن شهر همدان با تاریخ سه هزار ساله، آثار و ابنیه‌های بسیاری را در دل خود دارد که نیازمند توجه است و توجه ویژه به آثار و ابنیه‌ای که ثبت ملی شده و به عنوان اسنادی از فرهنگ و هنر ایران زمین و همدان هستند باید جز اولویت‌ها بوده که این مهم در همدان جامه عمل به خود پوشیده است.

وی عنوان کرد: امروز از چند بنا از جمله حمام قلعه ، مدرسه ، خانه مازوچی ساختمان قدیمی بانک کارگشایی و خانه طباطبایی بازدید شد که این ساختمان‌ها مربوط به دو سده گذشته هستند و هم اکنون سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان در حال احیا و بازسازی آنها هستند.

استاندار همدان بیان کرد: این بناهای تاریخی با تغییر کاربری  در حوزه گردشگری فعال شده و در مسیر رونق گردشگری استان نقش بسزایی ایفا خواهند کرد تا محلی برای اقامت و پذیرایی گردشگران باشند و فضای بصری شهر را قطعاً این بناها زیبا خواهند کرد و علاوه بر استحکام سازی بافت فرسوده، کارایی و کارآمدی جدید را به خود می‌گیرند.

قاسمی فرزاد افزود: با توجه به اینکه نهضت احیای بناهای فرسوده تاریخی در همدان آغاز شده، امیدواریم همه مالکان دارای ابنیه تاریخی و ثبت ملی شده و یا بناهایی که دارای قابلیت‌های مشخصی در حوزه گردشگری هستند از این بناها الگوگیری کرده و فضای شهر را در حوزه گردشگری زیباتر کنند.

در ادامه مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، اظهار داشت: با مذاکره و جلب رضایت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در دو سال گذشته در جهت احیا و بازسازی فضاهای موجود، خوشبختانه سرمایه‌گذاری لازم در این بخش انجام شده و هم اکنون 15 پروژه مرمتی در استان همدان فعال است.

محسن معصوم علیزاده، گفت: بنای حمام قلعه با واگذاری به بخش خصوصی از طرف صندوق حفظ و احیا در حال بازسازی است و تا یک ماه آینده آماده خدمت رسانی به گردشگران است.

وی افزود: مدرسه آزاد با 38 میلیارد تومان، خانه مازوچی با 70 میلیارد تومان، خانه طباطبایی و نیز ساختمان قدیمی بانک کارگشایی با بیش ا ز 5 میلیارد تومان  که در اختیار بخش خصوصی بوده و مالک خصوصی دارند در حال بازسازی بناهای خود هستند که امیدواریم در سال آتی تمامی این اماکن به تاسیسات گردشگری استان افزوده شوند.

انتهای پیام/

نظر شما