شناسهٔ خبر: 66600112 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار: نهضت احیای بناهای تاریخی همدان آغاز شده است

همدان-ایرنا- استاندار همدان گفت: به همت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، نهضت احیای بناهای تاریخی آغاز شده و با سرعت خوبی در حال اجرا است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا قاسمی فرزاد روز شنبه در حاشیه بازدید از اماکن تاریخی تحت مرمت و احیای شهر همدان اظهار کرد: کهن شهر همدان با تاریخ بیش از سه هزار ساله، آثار و ابنیه‌های بسیاری را در دل خود دارد که نیازمند توجه است و توجه ویژه به این آثار که ثبت ملی شده و به عنوان اسنادی از فرهنگ و هنر ایران زمین و همدان هستند باید جز اولویت‌ها باشد که این مهم در همدان انجام شده است.

وی افزود: امروز از پنج بنا شامل حمام قلعه، مدرسه تاریخی، خانه مازوچی، ساختمان قدیمی بانک کارگشایی و خانه طباطبایی بازدید شد که این ساختمان‌ها مربوط به ۲ سده گذشته هستند و هم اکنون سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان در حال احیا و بازسازی آنها هستند.

استاندار: نهضت احیای بناهای تاریخی همدان آغاز شده است

استاندار همدان افزود: این بناهای تاریخی با تغییر کاربری در حوزه گردشگری فعال شده و در مسیر رونق گردشگری استان نقش بسزایی ایفا خواهند کرد تا محلی برای اقامت و پذیرایی گردشگران باشند و بدون شک فضای بصری شهر را این بناها زیبا خواهند کرد و علاوه بر استحکام سازی بافت فرسوده، کارایی و کارآمدی جدید را به خود می‌گیرند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه نهضت احیای بناهای فرسوده تاریخی در همدان آغاز شده، امیدواریم همه مالکان دارای ابنیه تاریخی و ثبت ملی شده و یا بناهایی که دارای قابلیت‌های مشخصی در حوزه گردشگری هستند از این بناها الگوگیری کرده و فضای شهر را در حوزه گردشگری زیباتر کنند.

فعالیت ۱۵ پروژه مرمتی در استان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان نیز از تعامل با بخش خصوصی و آغاز افق جدید احیای بناهای‌ تاریخی در همدان خبر داد و گفت: با مذاکره و جلب رضایت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی طی ۲ سال گذشته در جهت احیا و بازسازی فضاهای موجود، سرمایه‌گذاری لازم در این بخش انجام شده و هم اکنون ۱۵ پروژه مرمتی در استان همدان فعال است.

محسن معصوم علیزاده با بیان اینکه همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران از پیشینه‌ای طولانی برخوردار است گفت: بنای حمام قلعه با واگذاری به بخش خصوصی از طرف صندوق حفظ و احیا در حال بازسازی است و تا یک ماه آینده آماده خدمت رسانی به گردشگران است.

او افزود: مدرسه آزاد با ۳۸۰ میلیارد ریال، خانه مازوچی با ۷۰۰ میلیارد ریال، خانه طباطبایی و نیز ساختمان قدیمی بانک کارگشایی با بیش ا ز ۵۰ میلیارد ریال در حال بازسازی است که امیدواریم در سال آتی تمامی این اماکن به تاسیسات گردشگری استان افزوده شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان یادآور شد: این شهر که از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است جاذبه‌ های تاریخی فراوانی دارد و حمام قلعه یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های شهر همدان و یک موزه مردم شناسی است که هم اکنون مراحل مرمت دوره‌ای را طی می‌کند.

معصوم علیزاده افزود: حمام تاریخی قلعه که با نام حاج محمد سعید هم شناخته می‌شود در دوران قاجار ساخته شده و در محله قدیمی قلعه قرار دارد و به همین دلیل نام قلعه برای آن انتخاب شده است.

وی ادامه داد: پس از مرمت‌های اساسی که در داخل حمام انجام شده، در سال ۱۳۸۷ حمام قلعه به موزه مردم شناسی تغییر کاربری داده و در حال حاضر در کنار موزه ، یک سفره خانه سنتی است، حمام قلعه از زیباترین حمام‌های قدیمی ایران است که در حال تکمیل مرمت‌های نهایی مجدد است.

استاندار همدان با همراهی محسن معصوم علیزاده مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان از بناهای تاریخی در حال مرمت استان از جمله حمام قلعه بازدید کرد.

استان همدان دارای یک هزار و ۸۵۰ اثر تاریخی، تفریحی و توریستی است.

آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه و گنبد علویان، حمام حاج آقا تراب نهاوند، خانه لطفعلیان ملایر، خانه مسعودی و آرامگاه میررضی الدین آرتیمانی و بقعه حیقوق نبی (ع) از مهمترین آثار تاریخی و باستانی این استان است که همه ساله مورد بازدید گردشگران قرار گرفته است.

سنگ نوشته های گنج نامه، کلیساهای آنجلی و گریگوری، حمام قلعه، کاروانسرای صفوی، آب انبارها، خانه های قدیمی و باغ نظری در همدان از دیگر آثار تاریخی مورد توجه گردشگران است.

نظر شما