شناسهٔ خبر: 66596780 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

اتصال دو سامانه جامع تجارت و سامانه مودیان

در پی پیگیری‌‎ها و اقدامات اتاق اصناف و جلسات متعدد فی مابین مراکز مرتبط با مشکلات و چالش های صنف طلا و جواهر، معاونت تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت طی بخشنامه‌‎ای از اتصال دو سامانه جامع تجارت و سامانه مودیان و همچنین دیگر اقدامات موثر در این حوزه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سیتنا، معاونت تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت طی بخشنامه‌‎ای از اتصال دو سامانه جامع تجارت و سامانه مودیان و همچنین دیگر اقدامات موثر در این حوزه خبر داد.

متن بخشنامه به شرح ذیل است: «همانطور که قبلا مسئولان وزارت متبوع( سامانه جامع تجارت) و سازمان امور مالیاتی (سامانه مودیان) اعلام نموده‎اند اتصال دو سامانه انجام شده است و هر اطلاعاتی که در یکی از سامانه‎ها ثبت شود به سامانه دیگر منتقل می شود.

در خصوص مالیات عایدی سرمایه یا (CGT یا مالیات بر سوداگری) هر چند هنوز به تایید شورای نگهبان نرسیده و قانون نشده است؛ ولی مقرر شده است که اطلاع‎رسانی لازم انجام شود که طبق متن مصوبات مجلس این مالیات مشمول واحدهای صنفی نمی‎شود و در خصوص نگرانی‎های ایجاد شده در مردم به عنوان مشتریان اصناف نیز باید توجه نمود که در متن مصوبات علاوه بر معافیت تا 150 گرم، برای هرگونه فروش طلا به واحدهای صنفی که توسط این واحدها در سامانه مودیان ثبت می شود، معافیت کامل از هرگونه مالیات عایدی سرمایه در نظر گرفته شده است و لذا در صورت اطلاع‎رسانی صحیح نه تنها مردم هیچ نگرانی نخواهند داشت؛ بلکه مشتاق ثبت اطلاعات به جهت بهره‎مندی از معافیت مالیاتی خواهند بود.

ثبت موجودی اولیه در سامانه جامع تجارت از دیگر آیتم‎های مورد اشاره در این بخشنامه است که اولا؛ این ثبت مربوط به دارایی شخصی یا سرمایه کاسبان محترم که در جریان تولید و فروش قرار نگرفته است نمی شود؛ ثانیا طبق هماهنگی به عمل آمده با ناظران و بازرسان مقرر شده است که خطاها و کاستی‎های ثبت اطلاعات کاسبان خرد نباید تحت عنوان« قاچاق» مورد پیگرد قرار گیرد؛ بلکه قاچاق در درجه اول مربوط به جریان ورودی و خروجی کشور است.

در بخشی از این مرقومه با تاکید بر همراهی و همکاری مدیران اتاق‎های اصناف و اتحادیه‎های صنفی طلا با تمام دستگاه‎ها در اجرای قانون و مقابله با قاچاق و پولشویی اشاره شده که نه تنها هیچ تفاوتی بین صنف طلا با سایر اصناف نیست؛ بلکه به دلیل ویژگی‎های خاص این صنف در اجرای قوانین مذکور پیشگام است.

همچنین ضمن اشاره و توجه به طرح ها و پیشنهادات اصناف طلا، نظیر تسهیل تامین طلای خام کارگاه‎های طلاساز، تسهیل ورود موقت طلای خام جهت صادرات مصنوعات، فروش قسطی مصنوعات طلا در قالب تسهیلات ازدواج، امکان وثیقه‎گذاری آسان طلا جهت مشارکت مردم در طرح‎های خرید اعتباری و حتی سهیم شدن در سود اجاره طلا، تسهیل فرایندهای عیارسنجی، کاهش تقلب و سنددار کردن طلا و لزوم تغییر رویه رسانه‎ها در اطلاع رسانی پیرامون صنف طلا مقرر شده این پیشنهادات با جدیت توسط بخش‎های ذیربط پیگیری شده و گزارش اقدامات به مقام عالی وزارت ارایه شود.

در پایان این بخشنامه بر هماهنگی کامل بین بازرسان و ناظران دستگاه‎های مختلف تاکید و اعلام شده «طبق قانون نظام صنفی کشور از ظرفیت کمیسیون‎های نظارت بر اصناف برای این هماهنگی استفاده شود.»

در همین راستا، جواد اسکندری مشاور رئیس کل سازمان امور مالیاتی، اظهار کرد: یکی از سوالات طلافروشان این است که آیا خرید و فروش آنها یا موجودی طلای آنها مشمول مالیات برعایدی سرمایه میشود؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت: مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی که هنوز هم به قانون تبدیل نشده است، خرید و فروش طلافروشان مثل قبل مشمول مالیات عملکرد است و مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی شود.

انتهای پیام

نظر شما