شناسهٔ خبر: 66590514 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس شبکه بهداشت هشدار داد

عقرب‌گزیدگی در کمین مردم رودبار جنوب/ثبت ۶۰ مورد گزش در فروردین

سیمین سنجری

رئیس شبکه بهداشت و درمان رودبار جنوب از ۶۰ مورد عقرب‌گزیدگی در فروردین ماه خبر داد و از مردم خواست با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان و شروع گرما، مراقب باشند.

صاحب‌خبر -

دکتر احسان باقری در گفت و گو با ایسنا با اشاره به وقوع سیلاب و بارش‌های اخیر و گرمای هوا که زمینه هر چه بیشتر فعالیت عقرب‌ها را افزایش می‌دهد، به مردم نسبت به رعایت دستورالعمل‌های ایمنی و پیشگیری هشدار داد.

وی گفت: با توجه به افزایش فعالیت عقرب‌ها با شروع افزایش دمای هوا، انتظار می‌رود مردم نسبت به این مهم توجه جدی داشته باشند زیرا بارش‌ها و سیلاب‌های اخیر با ثبت ۶۰ مورد در فروردین ماه، موجب تشدید موارد عقرب گزیدگی شده‌اند.

باقری از سیلاب‌ها و افزایش دمای هوا به عنوان عوامل مهم تشدید فعالیت عقرب‌ها در منطقه رودبار جنوب نام برد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان رودبار جنوب بر لزوم رعایت نکات ایمنی در جلوگیری از گزش تاکید کرد و افزایش آمار عقرب‌زدگی را یک هشدار جدی دانست و افزود: باید رعایت موارد ایمنی بیش‌از گذشته مدنظر مردم قرار گیرد.

وی از مردم خواست برای جلوگیری و کاهش خطرات ناشی از سم عقرب گزیدگی به راهکارهای ارائه شده توجه کنند و افزود: بهترین راهکار و اقدام بهسازی محیط از قبیل جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی شامل سنگ، آجر و زباله از نزدیکی اماکن مسکونی، جلوگیری از بازی‌کردن کودکان مقارن با غروب آفتاب در بیرون از خانه و ارتفاع‌دادن مناسب به مقدار حداقل ۴۰ سانتیمتر درب ورودی ساختمان‌ها است که رعایت این موارد در کاهش عقرب گزیدگی موثر هستند.

باقری از آمار عقرب گزیدگی در  شهرستان رودبارجنوب ابراز نگرانی کرد و گفت: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۲۴۸ مورد عقرب‌زدگی و ۶۰ مورد در فروردین امسال در رودبار جنوب ثبت شده که اطلاع‌رسانی و آگاهی‌دادن به مردم بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: احتیاط در پوشیدن لباس و کفش در مناطق عقرب‌خیز و تکاندن لباس و کفش قبل‌از پوشیدن، لزوم پوشیدن کفش و اجتناب از پابرهنگی، احتیاط در محل خواب و اجتناب از فروبردن دست بدون محافظ در زیر سنگ‌ها، حفره‌ها و سوراخ‌های فاقد دید کافی موارد مهمی است که رعایت آن‌ها الزامی است.

باقری با اشاره به اقدامات اولیه در زمان عقرب گزیدگی، گفت: در درجه اول حفظ خونسردی و آرامش، بی‌حرکت و ثابت نگه‌داشتن عضو گزیده‌شده، استفاده از بسته‌های آب سرد به مدت یک تا دو ساعت، مراجعه فوری به مراکز بهداشتی و درمانی از اقدامات اولیه عقرب‌زدگی است.

انتهای پیام

نظر شما