شناسهٔ خبر: 66972797 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی:

باید چند مرکز در نقاط مختلف شهر برای پزشکی قانونی داشته باشیم

زهره رضانژاد

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: هیچ الزامی وجود ندارد که تنها یک مرکز پزشکی قانونی داشته باشیم، اگر به جای یک مرکز  چند ساختمان در نقاط مختلف شهر باشد، هم دسترسی ارباب رجوع به آن راحت‌تر خواهد بود و هم ازدحام صورت نخواهد گرفت.

صاحب‌خبر -

رضا زرندی در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی که امروز، ۱۲ خردادماه در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن روز زیارتی امام رضا (ع) اظهار کرد: خدمت کردن در  مشهد مقدس در هر پستی افتخار است و هر کس که عهده‌دار مسئولیتی می‌شود، در واقع  به نوعی از طرف امام رضا برای خدمت دعوت شده است و همه ما باید به خدمت در مشهد و خراسان رضوی افتخار کنیم.

وی افزود: سلامت کاری و حسن اخلاق در دستگاه قضا و بخصوص پزشکی قانونی خیلی مهم است، چرا که نظراتی که پزشکی قانونی ارائه می‌دهد تاثیر بسیار زیادی در تصمیم‌گیری پرونده‌ها دارد.

رئیس دادگستری خراسان رضوی رازداری را یکی از دیگر خصوصیات مهم برای افراد شاغل در پزشکی قانونی ذکر کرد و گفت: رازداری یکی از خصوصیاتی است که باید  دستگاه قضایی و پزشکی قانونی به صورت ویژه به آن نگاه کنند. فردی که به پزشکی قانونی مراجعه می‌کند بر اثر معاینات و نظرات تخصصی که داده می‌شود، ممکن است رازی از او برای شما فاش شود، درست است که این نظریه باید برای دستگاه قضایی ارائه شود، اما به عنوان یک انسان مومن نباید آن را برای هیچ فرد دیگری فاش کنید.

زرندی با اشاره به مشکلاتی که پزشکی قانونی با آن مواجه است، بیان کرد: پزشکی قانونی دارای یکسری مشکلاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد، از جمله اینکه ساختمان‌هایی که برای پزشکی قانونی ساخته می‌شود، لازم است که به صورت استاندارد به سالن‌های تشریح مجهز باشد تا دچار مشکل نشود.

وی افزود: یکی دیگر از نکات اینکه مراجعان به پزشکی قانونی طیف‌های مختلفی از افراد کم سن و سال و کودک و نوجوان گرفته تا افراد بزهکار و زن باردار و غیره را شامل می‌شود. اگر بشود مکان و محل رسیدگی به گروه‌های مختلف مثلا تصادفات، مجرمان و ... را جدا کرد، شاید خدمت بهتری بتوان ارائه کرد.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی اظهار کرد: ازدحام مردم در مراکز هم مشکل دیگری است. هیچ الزامی وجود ندارد که تنها یک مرکز پزشکی قانونی داشته باشیم، اگر به جای یک مرکز  چند ساختمان در نقاط مختلف شهر باشد، هم دسترسی ارباب‌رجوع به آن راحت‌تر خواهد بود و هم ازدحام صورت نخواهد گرفت.

زرندی در این مراسم از خدمات دکتر سیدآریا حجازی برای سال‌ها خدمات شایسته تشکر و برای دکتر نقش که به عنوان مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی معارفه شد، آرزوی توفیق کرد.

اکثر ساختمان‌های پزشکی قانونی استیجاری و غیراستاندارد است

علی نقش که امروز و در این مراسم  به عنوان مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی معارفه شد در ادامه عنوان کرد: مشکل اصلی این است که ما چه در بحث بودجه‌ای و چه در بحث  عمرانی دچار مشکل هستیم و تلاش خواهم کرد در جهت حل این مشکلات گام بردارم.

وی افزود: ما در حال حاضر در سطح استان ۵ یا ۶ مرکز تملیکی داریم و بقیه استیجاری هستند، تنها ساختمان استاندارد ما در شهرستان‌ها در نیشابور است و بقیه مراکز شهرستان‌ها استیجاری است و استانداردهای لازم را ندارد.

نقش خاطرنشان کرد: در مشهد نیز همین مشکل را داریم و سالی ۹۰ تا ۱۰۰ هزار مراجعه‌کننده داریم و اگر هر کدام از این افراد بخواهند دو یا سه بار مراجعه کنند، بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار نفر  مراجعه‌کننده فقط در مشهد خواهیم داشت که حدود ۶۰ درصد آن در واحد شرق است که آن هم استیجاری است.

رئیس پزشکی قانونی خراسان رضوی تقارن این معارفه با روز زیارتی امام رضا را به فال نیک گرفت و گفت: همزمانی این معارفه با روز زیارتی امام رضا(ع) برای من علامت و نشانه‌ای است که گام‌ها را محکم‌تر برداشته و نه تنها باید در این مسیر به مردم که به امام رضا هم پاسخگو باشم.

 در این مراسم ضمن پخش کلیپی به مهمترین اقدامات دکتر سیدآریا حجازی در زمینه توسعه زیرساخت‌ها از جمله احداث مرکز استاندارد در شهرستان نیشابور و توسعه ساختمان پزشکی قانونی در مشهد و... اشاره شد و ضمن تکریم اقدامات او، علی نقش به عنوان مدیرکل پزشکی خراسان رضوی معارفه شد.

انتهای پیام

نظر شما