شناسهٔ خبر: 66581038 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

ساخت مسجد بزرگ جایگزین «بابری» به زودی آغاز می‌شود

رئیس کمیته توسعه مسجد جدید منطقه «آیودیا» در هند اعلام کرد: کار ساخت این مسجد بزرگ هفته آینده آغاز می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا؛ به نقل از عرب نیوز،  حاجی عرفات شیخ، رئیس کمیته توسعه در بنیاد فرهنگی هند و رئیس کمیسیون اقلیت ایالتی «ماهاراشترا» گفت که ساخت مسجد «محمد بن عبدالله(ص)» در منطقه «ذنیپور» در نزدیکی «آیودیا» در 14 ماه می(25 اردیبهشت‌ماه) آغاز خواهد شد. 

وی افزود: مقدمات این پروژه که تحت نظارت این بنیاد است و شامل ساختمان یک مؤسسه آموزشی و بیمارستان نیز می‌شود، کامل شده و پیش‌بینی می‌شود این مجموعه، از تاج محل بزرگتر خواهد بود.

عرفات شیخ گفت: زمینی به مساحت 6 هزار متر برای ساخت یک مؤسسه آموزشی و مرکز پزشکی در مجاورت مسجد تهیه شده است. وی گفت که انتظار می‌رود این مسجد بتواند 9000 نمازگزار را برای نماز جماعت در خود جای دهد و با حیاط بیرونی و فضای سبز مجاورش میزبان 50000 نمازگزار برای ایام عید خواهد بود.

عرفات شیخ افزود: یکی از اهداف پروژه مسجد، رونق بخشیدن به آموزش و پرورش با ساخت پردیس‌های دانشگاهی، مؤسسات پیشرو پزشکی و دندانپزشکی، یک کالج حقوق و شعبه‌های مدارس بین‌المللی در این مکان است و دانش‌آموزان فقیر می‌توانند آموزش رایگان دریافت کنند.

وی افزود: این مجموعه همچنین روزانه به 3000 تا 5000 نفر غذای رایگان ارائه می‌دهد و یک بیمارستان پیشرفته خدمات بهداشتی رایگان را برای فقرا ارائه می‌دهد.

عرفات شیخ گفت: در نامگذاری مساجد و مدارس اسلامی نباید جایی برای سیاست وجود داشته باشد و نامگذاری مسجد به نام «محمد بن عبدالله(ص)» به احترام پیامبر اسلام، منشأ برکت برای کشور خواهد بود.

در سال 2019، دادگاه عالی هند در حکمی دستور ساخت یک معبد هندو به نام «رام ماندیر» در شهر آیودیا در اوتار پرادش، در مکانی که از نظر تاریخی مسجد معروف بابری در آن قرار داشت صادر کرد. این مسجد در قرن شانزدهم به دستور بابر پادشاه مسلمان گورکانی ساخته شد و هندوها ادعا کردند این مسجد در زمینی ساخته شده که قبلاً یک معبد هندو بوده است. برای چندین دهه این مکان در مرکز اختلافات حقوقی بین هندوها و مسلمانان بود که هر دو ادعای مالکیت آن را داشتند.

در بخشی از حکم دادگاه عالی هند در سال 2019 زمینی به مسلمانان برای ساخت مسجد در روستای ذنیپور در حدود 25 کیلومتری محل اصلی، اختصاص یافت.

انتهای پیام

نظر شما