شناسهٔ خبر: 67430554 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اتحادیه اروپا تصمیم جدید رژیم صهیونیستی برای شهرک‌سازی در کرانه باختری را محکوم کرد

لندن – ایرنا – دفتر سخنگویی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه با صدور بیانیه‌ای شدیداللحن تصمیم جدید رژیم صهیونیستی برای گسترش شهرک‌های غیرقانونی در کرانه باختری رود اردن را محکوم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد آمده است که تصمیم رژیم صهیونیستی «یک اقدام عمدی دیگر برای تضعیف تلاش ها در زمینه صلح است.»

اتحادیه اروپا تاکید کرد که مطابق با مواضع پیشین خود و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد، «تغییرات در مرزهای ۱۹۶۷ را به رسمیت نمی شناسد، مگر اینکه طرفین توافق کنند.»

در این بیانیه اتحادیه اروپا خواستار توقف اقدامی شد که باعث تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطین می‌شود و در این زمینه گفت: از اسرائیل می‌خواهیم که درآمدهای مربوط به ترخیص کالا از گمرک خود را آزاد کند و اقدامات لازم را برای اطمینان از برقراری ارتباط خدمات بانکی میان بانک‌های اسرائیلی و فلسطینی صورت دهد.»

این بیانیه پس از آن صادر شد که کابینه رژیم اسرائیل با تحریم‌هایی علیه مسئولان تشکیلات خودگردان فلسطین و مشروعیت بخشی به پنج کانون شهرک سازی در کرانه باختری موافقت کرد.

این درحالیست که طبق قوانین بین‌المللی، تمامی شهرک‌های یهودی در سرزمین‌های اشغالی غیرقانونی تلقی می‌شوند. رژیم اشغالگر در سال ۱۹۶۷ شهر قدس را اشغال و اقدام به ساخت گسترده شهرک‌های یهودی‌ نشین در آن کرد.

پس از اشغال کرانه باختری رود اردن و قدس در سال ۱۹۶۷ توسط رژیم اسرائیل، بیش از ۲۵۰ شهرک یهودی‌نشین در این مناطق ساخته شده که حدود ۷۰۰ هزار نفر در آنها ساکن هستند.

شورای امنیت سازمان ملل پیشتر با صدور بیانیه‌ای رسمی، طرح رژیم صهیونیستی برای گسترش شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی فلسطین را محکوم کرد. اما رژیم صهیونیستی همچنان قطعنامه‌های سازمان ملل متحد را نقض کرده و نه تنها شهرک‌سازی در اراضی اشغالی را متوقف نکرده، بلکه آن را شدت بخشیده است.

نظر شما