شناسهٔ خبر: 66580330 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بیش از ۱۸۰۰ رشته قنات خراسان رضوی نیازمند احیا و مرمت

بیش از ۱۸۰۰ رشته قنات خراسان رضوی نیازمند تخصیص اعتبار برای احیا و مرمت است.

صاحب‌خبر -

 

بیش از ۱۸۰۰ رشته قنات خراسان رضوی نیازمند احیا و مرمت


به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت از مجموع ۶ هزار و ۹۷۰ رشته قنات استان خراسان رضوی بیش از ۱۸۰۰ رشته قنات نیازمند تخصیص اعتبار برای احیا و مرمت است.

 جعفر جوادی در سفر به بردسکن به خبرنگار ما گفت: در سال جاری یکی از برنامه‌های اولویت دار این مدیریت احیا و مرمت حداقل یک سوم این قنوات است که بتوانیم آنها را به آب دهی برسانیم.

وی عنوان کرد: سال گذشته  با اعتبار ۸۰ میلیارد تومان ۵۰۹ رشته قنات استان  احیا و مرمت شد.

جوادی  افزود : با توجه به هزینه‌های بالای اجرا حداقل برای هر کیلومتر احیا و مرمت قنات یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است و به طور میانگین با عملیات احیا و مرمت هر رشته قنات ۲ تا ۵ لیتر افزایش آبدهی را در قنوات خواهیم داشت و در قنات‌های مرده و یا به نوعی که آب آنها قطع بوده است با احیا و مرمت آنها حداقل ۱۰ تا ۱۵ لیتر به آب دهی رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان مستعد سامانه‌های نوین آبیاری است گفت: تاکنون حدود به ۲۰۰ هزار هکتار آن در استان اجرا شده است و ۱۵۰ هزار هکتار دیگر آن نیازمند تخصیص اعتبار می‌باشد.

جوادی  بیان کرد: با توجه به کمبود اعتبارات امسال برنامه داریم ۲۸۰۰ هکتار از اراضی دیگر استان را به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز کنیم.

وی افزود: به طور متوسط برای اجرای هر هکتار اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار یا کم فشار و طرح انتقال آب با لوله ۷۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است که در سال جاری برای اجرای ۲۸۰۰ هکتار بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار باید با استان اختصاص پیدا کند.



نظر شما