شناسهٔ خبر: 66560604 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

وقتی شهر هوشمند دوبی غرق در آب شد

روزنامه جوان

 بنا به گزارش سی‌ان‌ان در فاصله کمتر از ۲۴ ساعت ۲۵۰ میلیمتر بارندگی در امارات رخ داد که عملاً حدود ۱۰۰ میلیمتر آن در کمتر از ۱۲ ساعت بوده است. برای یک مقیاس ذهنی ضروری است بدانیم که در سیل هیروشیما در مرداد ۱۳۹۳ میزان بارندگی ۲۱۷ میلیمتر بود که منجر به بروز خساراتی در حاشیه شهر هیر‌وشیما شد

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: کانال تلگرامی «تجارت فردا» در مقاله‌ای مبسوط به بررسی سیل در امارات پرداخته است. در مقدمه این پرونده آمده است: چند روز پیش، امارات متحده عربی شاهد شدیدترین بارندگی در ۷۵ سال گذشته بود. خبرگزاری دولتی امارات WAM آن را «یک رویداد آب و هوایی تاریخی» نامید کــه از «هر آماری که از زمان شــروع جمع آوری داده‌ها در سال ۱۹۴۹ ثبت شده بود» پیشی گرفت. (اصالت این آمار به قبل از کشــف نفت خام در این کشور بازمی گردد.) حاکمان این کشور حاشیه خلیج فارس نه تن‌ها برای آینده خود که برای آینده زمین برنامه داشته و بار‌ها اعلام کردند که در حوزه تغییرات آب وهوایی و محیط‌زیست سبز خواهان اجرای نقشی رهبرمحور هستند. بر همین اساس این خواسته را در چشم انداز توسعه و برنامه‌های اجرایی خود قرار دادند و در اجلاس‌های بین‌المللی بدان اشاره کردند. حالا سرگروه صندوق مالی بین‌المللی تغییرات اقلیمی خود قربانی یکی از عجیب‌ترین رفتار‌های طبیعت، یعنی سیلی ویرانگر شده است که نه تن‌ها خود را بلکه سایر کشور‌ها را شگفت زده کرده است. 
 بنا به گزارش سی‌ان‌ان در فاصله کمتر از ۲۴ ساعت ۲۵۰ میلیمتر بارندگی در امارات رخ داد که عملاً حدود ۱۰۰ میلیمتر آن در کمتر از ۱۲ ساعت بوده است. برای یک مقیاس ذهنی ضروری است بدانیم که در سیل هیروشیما در مرداد ۱۳۹۳ میزان بارندگی ۲۱۷ میلیمتر بود که منجر به بروز خساراتی در حاشیه شهر هیر‌وشیما شد. همچنین در سیل استان گلستان در کشورمان در آخرین روز‌های اسفند ۱۳۹۷ میزان بارش حدود ۳۱۵میلیمتر باران بود. یعنی این میزان بارش در امارات به میزان چشمگیری کمتر از سیل گلستان بوده است! (خاطرمان است که چه میزان خودتحقیری در زمان سیل گلستان در شبکه‌های اجتماعی کشور رخ داد.)
دوبی خود ســال گذشـته میزبان مذاکرات اقلیمی COP۲۸ سازمان ملل بود. دانشمندان در این اجلاس تأکید کرده بودند که تغییرات اقلیمی عامل مکرر طوفان‌های شدید، خشکسالی، سیل و آتش ســوزی در سراسر جهان است. از آنجا که امارات متحده و همسایگانش از روند تغییرات اقلیمی ناآگاه نبودند؛ آیا نباید برای چنین رخداد طبیعی خانمان براندازی آماده می‌شدند؟
شـاید پیش از مطرح شدن معضل تغییرات آب‌وهوایی جهانی وقوع سیل در کشور صحرایی مانند امارات دور از ذهن بود، اما در دورانی که خود این کشور پیشگام طرح تغییرات آب و هوایی است شگفت‌زدگی‌اش از وقوع چنین ســیلی آن هم با وجود داده‌های هواشناسی، تعجب‌آور است. حتی جدیدترین ساخته‌های شهری امارات مانند اکسپو سیتی نیز دچار آسیب‌های شدید ناشی از باران شدند، در حالی که این شهرک زمانی ساخته شده بود که امــارات وارد قرارداد‌های مربوطه برای آمادگی جهانی در مقابله با خطرات تغییرات زیست محیطی شده بود!

نظر شما