شناسهٔ خبر: 66750303 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

چگونه می توان به مریخ سفر کرد

دومین ماموریت هند برای پرواز به مریخ | هزینه ۶۷۰ میلیون دلاری رسیدن به مریخ

سازمان تحقیقات فضایی هند قصد دارد با پرتاب ماموریت «مانگالیان ۲» به مریخ، برای دومین بار به این سیاره سرخ پرواز کند. این ماموریت فضایی شامل یک چتر نجات (پاراشوت) فراصوت و یک جرثقیل هوایی sky crane خواهد بود که مریخ‌نورد را بر سطح کره مریخ پایین خواهد برد.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی : هند در حال آماده شدن برای پرتاب خانواده ای از روبات های علمی تخیلی به مریخ است و احتمالا این کار را در اواخر سال ۲۰۲۴ انجام خواهد داد.

ماموریت مانگالیان ۲

به گزارش ایندیا تودی، مقامات سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) هفته گذشته در مرکز کاربردهای فضایی گجرات گفت یک چتر نجات مافوق صوت و یک جرثقیل آسمان که مریخ نورد را روی سطح مریخ پایین می آورد نیز بخشی از خواهد بود.

ناسا در سال ۲۰۱۲ با مریخ نورد کنجکاوی خود در استفاده از جرثقیل آسمانی مریخ پیشگام بود و در سال ۲۰۲۱ دوباره از آن برای از بین بردن Perseverance یا استقامت استفاده کرد.

هلی کوپتر نبوغ در طول سفر به مریخ به زیر مقاومت Perseverance متصل شد و بعداً برای مأموریت تاریخ ساز خود روی سطح مستقر شد.

دومین ماموریت هند برای پرواز به مریخ | هزینه ۶۷۰ میلیون دلاری رسیدن به مریخ

هدف هند

هدف هند برای دستیابی به نقاط عطف مشابه است و در صورت موفقیت، پس از ایالات متحده و چین، سومین کشوری خواهد بود که فضاپیمایی را روی مریخ فرود می‌آورد.

گزارش‌ها از اواخر سال گذشته نشان می‌دهد برای Mangalyaan-۲ دست‌کم چهار ابزار علمی در خصوص مطالعه تاریخ اولیه مریخ، تجزیه و تحلیل جو نشت‌کننده آن و جست و جوی یک حلقه گرد و غبار فرضی در اطراف سیاره طراحی شده که توسط دو قمر آن، فوبوس و فوبوس ایجاد شده است.

بیشتر بخوانیم :

چشم‌اندازی کاملاً جدید از مریخ | مریخ نورد ناسا چه مسیری را دنبال می کند؟

کشف سیاره فراخورشیدی داغ تر از ستارگان

زمان پرواز مانگالیان ۲

گزارش‌های رسانه‌های محلی حاکی از آن است که مانگالیان ۲ می‌تواند در اواخر امسال پرتاب شود. اما این جدول زمانی، کمی غیر واقعی به نظر می‌رسد. چون تعداد کمی از اجزای کلیدی از جمله هلی کوپتر چند ابزار، جرثقیل آسمانی و چتر نجات مافوق صوت هنوز در حال توسعه هستند. ضمن آنکه تاکنون هیچ اطلاعیه رسمی در مورد این ماموریت نداده است.

تجربه ماموریت هند به مریخ

اولین ماموریت هند به مریخ، MOM یا Mangalyaan، یک مدارگرد نمایشگر فناوری داخلی بود که در ۱۸ ماه جمع آوری شد و در سپتامبر ۲۰۱۴ به مریخ رسید.

بودجه ۷۴ میلیون دلاری هند

موفقیت مانگالیان، هند را به چهارمین کشوری تبدیل کرد که مدارگردی را به مریخ فرستاد. پس از ایالات متحده، سازمان فضایی اروپا، آژانس و اتحاد جماهیر شوروی نیز چنین کاری انجام داده اند.

اما هند این کار را در اولین تلاش خود و با بودجه ناچیز ۷۴ میلیون دلاری انجام داد که البته آخرین مدارگرد مریخ ناسا، MAVEN، قیمتی در حدود ۶۷۰ میلیون دلار دارد.

دستیابی به فضای بین سیاره‌ای

پس از این موفقیت و برای جشن اولین حمله این کشور به فضای بین سیاره ای در سال ۲۰۱۶ بانک رزرو هند تصویری از Mangalyaan را در پشت اسکناس بالاترین ارزش پول کشور به ارزش ۲۰۰۰ روپیه (تقریباً ۲۴ دلار) آمریکا معرفی کرد.

الهام بخش سینمای هند

Mangalyaan الهام بخش آثار متعددی در سینمای هند از جمله فیلم هندی محبوب «ماموریت منگل» در سال ۲۰۱۹ به شمار می رود که برداشتی تخیلی از زندگی دانشمندان این پروژه به حساب می آید.

سازمان تحقیقات فضایی هند(ISRO) مانگالیان را طوری طراحی کرد که تنها ۶ تا ۱۰ ماه دوام بیاورد، اما مدارگرد بسیار فراتر از این انتظارات بود و نزدیک به هشت سال کار کرد تا اینکه سازمان تحقیقات فضایی هند ISRO ارتباط خود را با آن در آوریل ۲۰۲۲ قطع کرد.

نظر شما