شناسهٔ خبر: 66930854 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

چرا آمریکا نمی تواند انسانی را به مریخ بفرستد؟

تصور ما از زندگی در مریخ چه زمانی به تحقق خواهد انجامید؟ | ماموریت‌ پالس پلاسما برای سفر به مریخ

انسان‌ها مدت‌هاست که تصور زندگی در مریخ را در سر می پروانند. اگرچه در حال حاضر درک ما از این سیاره بسیار تغییر کرده؛ اما تلاش‌ها همچنان برای توسعه فضاپیما، فرودگرها و دیگر وسایل نقلیه که فضانوردان را به مریخ می‌برند ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی : در بعضی از برنامه ریزی های ایالات متحده برای سفر به مریخ فرض بر این بود که انسان ها می توانند تا دهه ۱۹۸۰ به سیاره سرخ برسند. اما، چالش‌ها در حیطه فن آوری و بودجه، آن را مختل کرده است.

موشک پالس پلاسما

با توجه به اینکه رسیدن به مریخ بسیار دشوار است ناسا و دیگر دست اندرکاران این حوزه چندین دهه است که در خصوص حل این مشکل کار می کنند.

ناسا به تازگی اعلام کرده که در حال تامین بودجه یک موشک انقلابی با رانش بالا به نام موشک «پالس پلاسما» است که می‌تواند در عرض دو ماه ماموریت‌های خدمه‌ای به مریخ انجام دهد.

تصور ما از زندگی در مریخ چه زمانی به تحقق خواهد انجامید؟ | ماموریت‌ پالس پلاسما برای سفر به مریخ

پروژه فرستادن انسان به مریخ

PPR تنها یکی از آخرین تحولات در بحث چند دهه ای ایالات متحده برای فرستادن انسان به مریخ است. به عنوان مثال، در اوایل دهه ۶۰، سفینه های فضایی با بمب هسته ای برای این سفر پیشنهاد شده است.

با توجه به اینکه مدت زیادی قبل از فرود اولین انسان توسط ناسا روی ماه، ایالات متحده پول و زمان خود را صرف پیشنهادهایی برای انجام یک ماموریت سرنشین دار مریخ کرده است، اما تلاش های ناسا برای رسیدن به مریخ نتیجه ای به دنبال نداشت. اما فقط مشکلات مربوط به فناوری تنها مشکلی نیست که در این میان قرار دارد؛ بلکه سیاست هم نقش زیادی در این خصوص خواهد داشت.

بیشتر بخوانیم :
از تهران تا پرینستون تا مریخ: سفر به ژرفای فضا با موشک فیزیکدان زن ایرانی‌تبار

چشم‌اندازی کاملاً جدید از مریخ | مریخ نورد ناسا چه مسیری را دنبال می کند؟
رویای سفر به مریخ

متیو شیندل، متصدی موزه ملی هوا و فضای فضایی، به Business Insider می گوید : رفتن انسان به مریخ بیشتر شبیه یک مزاح در جامعه فضایی یا مریخ است. چون این موضوع یعنی موضوع رفتن انسان به مریخ زودتر از ۲۰ سال دیگر به تحقق نخواهد انجامید.

به عقیده او؛ این موضوع همان قدر که ملموس به نظر می رسد، آن قدر هم طولانی است که قبل از تحقق آن، ممکن است وضعیت سیاسی هم تغییر کرده باشد.

تصور ما از زندگی در مریخ چه زمانی به تحقق خواهد انجامید؟ | ماموریت‌ پالس پلاسما برای سفر به مریخ

چرا هنوز کسی به مریخ نرفته؟

برای آگاهی بیشتر از اینکه چرا ایالات متحده هنوز انسانی را به مریخ نفرستاده باید گفت با وجود آنکه این کشور نسبت به هر کشور دیگری ربات های زیادی را به مریخ ارسال کرده؛ اما با نگاهی به تاریخچه ای از امیدوار کننده ترین ماموریت های مریخی خدمه ایالات متحده می توان دریافت که این کار هنوز انجام نشده است.
در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ میلادی هیچ‌کس واقعاً نمی‌دانست چه چیزی ممکن است در مریخ بیابد، اما همه می‌دانستند رسیدن به آن دشوار خواهد بود. یکی از اولین کسانی هم که به طور جدی با این مشکل مواجه شد ورنر فون براون بود.

موشک های V-۲

در طول جنگ جهانی دوم، فون براون یکی از اعضای حزب نازی بود و موشک های V-۲ را ساخت. پس از جنگ، او به کار خود در زمینه موشک با ارتش ایالات متحده ادامه داد و در عین حال روی رمانی به نام «پروژه مریخ» هم کار کرد. در این کتاب، او اولین طرح دقیق برای فرستادن انسان به سیاره سرخ را ارائه کرد.
فون براون یک ماموریت ۲۶۰ روزه را پیش بینی کرده که در سال ۱۹۸۵ با ۱۰ سفینه فضایی و ۷۰ خدمه پرتاب می شد. در اواخر دهه ۵۰، او در مورد اولین برنامه ۱۰ ساله ناسا مشورت کردکه شامل ارسال اولین کاوشگرها به مریخ بود.

با وجود همه این مسائل؛ تلاش و مبارزه در خصوص آماده شدن برای اولین ماموریت انسان به مریخ ادامه دارد و همچنان حل نشده باقی مانده است.

نظر شما