شناسهٔ خبر: 66524600 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه:

افزایش تراز دریاچه ارومیه به ۱۲۷۰.۶۰ متر

تراز دریاچه ارومیه با افزایش ۲۰ سانتی متری نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل، به هزار و ۲۷۰ متر و ۶۰ سانتی متر رسیده است.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در برنامه صفحه اول با اشاره به افزایش بارندگی‌ها در سال آبی جاری به ویژه در دو سه ماه اخیر گفت: وسعت دریاچه ارومیه نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل با  ۵۶۰ کیلومتر مربع  به  ۲۰۰۰ کیلومتر مربع و حجم آب دریاچه نیز با ۶۰۰ میلیون مترمکعب افزایش نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل، به دو و نیم میلیارد مترمکعب رسیده است.

استاندار آذربایجان غربی در ادامه سخنان خود مشکل دریاچه ارومیه را در دو بخش تغییر اقلیم و کاهش بارندگی‌ها و افزایش دما و همچنین مداخلات انسانی از جمله توسعه بخش کشاورزی و افزایش کاشت محصولات پر آب بر عنوان کرده و افزود: از سال ۱۳۷۷ شاهد روند نزولی آب دریاچه ارومیه بودیم و در مدت ۲۵ سال اخیر وضعیت دریاچه ارومیه به شکل کنونی درآمده است.

محمدصادق معتمدیان با اشاره به اجرای برنامه‌های مختلف سخت‌افزاری در دولت‌ های مختلف در راستای احیای دریاچه ارومیه، گفت: متاسفانه در این مدت در حوزه نرم‌افزاری احیای دریاچه ارومیه کوتاهی شده و ما شاهد افزایش ۱۴۰ هزار هکتاری باغات حوضه آبریز دریاچه ارومیه هستیم و این مسئله موجب افزایش روند مصرف آب کشاورزی در این حوضه شده است.

وی با اشاره به حجم مصرف آب در برخی از محصولات پرآب بر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، افزود: مصرف آب باغات سیب و محصولات چغندرقند و یونجه ۵۷ درصد از آب کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه است و این مسئله ضرورت استفاده از محصولات جایگزین از جمله محصولات کم آب بر و تغییر الگوی کشت را در این حوضه افزایش می‌دهد.

استاندارآذربایجان غربی رویکرد اصلی ستاد احیای دریاچه ارومیه را اجرای برنامه‌های نرم‌افزاری و تغییر الگوی کشت عنوان کرده و گفت: علیرغم وجود مشکلات موجود در این مسیر از جمله ۷۳ هزار حلقه چاه غیرمجاز، با تاکید حضرت آیت الله رئیسی رئیس جمهور محترم و آقای دکتر مخبر رئیس محترم کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، در کنار تامین معیشت مردم الگوی مناسب مدیریت مصرف آب در این حوضه طراحی و اجرا می‌شود.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در ادامه با قدردانی از تلاش دولت‌های گذشته در اجرای پروژه‌های مختلف سخت‌افزاری احیای دریاچه، افزود: با نگاه ویژه دولت سیزدهم و شخص آیت الله رئیسی رئیس جمهور محترم و با اختصاص اعتبارات مورد نیاز، بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام احیای دریاچه ارومیه در این دولت به پایان رسیده و هر سه ماه  شاهد افتتاح و بهره‌برداری از یکی از پروژه‌های سخت‌افزاری احیای دریاچه ارومیه هستیم.

وی افتتاح تونل انتقال آب از کانی سیب را یکی از مهم‌ ترین پروژه‌های سخت‌افزاری احیای دریاچه ارومیه عنوان کرده و گفت: با عزم جدی دولت و به ویژه وزارت نیرو و  پیگیری‌های انجام شده و تامین اعتبارات مورد نیاز، این پروژه به دست رئیس جمهور محترم در ۵ اسفند ماه ۱۴۰۱ به بهره‌برداری رسید.

معتمدیان با اشاره به رهاسازی آب از پشت سدهای استان در راستای احیای دریاچه ارومیه افزود: در کنار انتقال ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب از کانی سیب، از آذر ماه سال گذشته بر اساس مطالعات و برآوردهای انجام شده، حقابه دریاچه ارومیه از پشت سدهای مهاباد، بوکان، تکاب و چراغ ویس سقز به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر روزانه حدود ۳۰ میلیون متر مکعب از طریق رهاسازی آب، به دریاچه ارومیه آب هدایت می‌شود و این روند تا دو هفته آینده ادامه خواهد داشت، افزود: با توجه به بارش‌های اخیر، پیش بینی می‌شود حجم آب دریاچه ارومیه تا ۳ میلیارد متر مکعب افزایش یابد.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه ادامه داد: برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده در ستاد دریاچه ارومیه برای هدایت یک میلیارد و یکصد میلیون مترمکعب حق آبه از طریق رهاسازی آب از سدهای حوضه آبریز دریاچه و همچنین رودخانه های فاقد سد بود که خوشبختانه این میزان به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب نیز افزایش یافته و این نشان از اثرات مدیریتی و کنترل های لازم در روند رهاسازی و انتقال آب به دریاچه ارومیه و مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی است.

معتمدیان گفت: در حوزه سخت‌افزاری پروژه نیمه تمام خط انتقال بادین آباد به طول چهار و نیم کیلومتر در راستای انتقال۱۸۰ میلیون متر مکعب آب به پشت سد کانی سیب و انتقال از طریق تونل به دریاچه که با تلاشهای شبانه روزی در حال اجراست و پیش بینی می شود تا پایان اردیبهشت ماه به اتمام می رسد.

 

<div id="video-display-embed-code_11086626"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4226372/11086626?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما