شناسهٔ خبر: 66509514 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

محمدامین حاجی‌هاشمی اظهار کرد؛

شتابدهی به انتشار بازی‌های رایانه‌ای در محورهای ایرانی ـ اسلامی

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هدف از اجرای رویداد بازی‌آرا را شتابدهی به انتشار بازی‌های رایانه‌ای در محورهای ایرانی ـ اسلامی دانست و گفت:‌ 20 تیم برگزیده طی اواخر اردیبهشت‌ماه وارد رویداد سه روزه‌ اختتامیه می‌شوند.

صاحب‌خبر -

بازی های رایانه ایبه گزارش خبرنگار ایکنا، دومین نشست، اولین رویداد ملی تولید و رشد بازی‌های محتوایی(فرصتی برای طراحی یا تکمیل بازی‌های مبتنی بر محتوای ایرانی، اسلامی) امروز، ۱۷ اردیبهشت‌ماه با حضور محمدامین حاجی‌هاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و حجت‌الاسلام عبداللهی، دبیر رویداد بازی‌آرا در محل مجموعه فرهنگی یادمان شهدای هفتم تیر تهران برگزار شد‌.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام عبداللهی، دبیر رویداد بازی‌آرا طی سخنانی بیان کرد: خدا را شاکریم که رویداد بازی‌آرا به این نقطه رسید و با مشارکت و همراهی بازی‌سازان در حال طی کردن قدم‌های پایانی است. بازی‌های رایانه‌ای رسانه‌های بسیار قدرتمندی هستند و همه آنچه رسانه‌های دیگر دارند را دارا هستند. این بازی‌ها مانند آنتن صدا و سیما و پرده سینما ظرفیت انتقال پیام را دارند.

عبداللهی گفت: امروز بازی‌هایی وجود دارند که می‌توانند تاریخ را روایت کنند و پیام‌های مختلف را به مخاطبان انتقال دهند. بازی‌هایی هستند که درمان‌گر انسان‌ها هستند و به لحاظ ظرفیت‌های انتقال پیام از رسانه‌های دیگر کم ندارند.

ارسال اثر در  5 محور ایرانی ـ اسلامی

وی افزود: رویداد بازی‌آرا در راستای شناخت این ظرفیت محتوایی ایجاد شده است. باید از این ظرفیت استفاده کنیم و بتوانیم براساس محتواهای ایرانی، اسلامی بازی‌ها را طراحی کرده و از دغدغه خانواده‌ها در این زمینه بکاهیم. رویداد بازی‌آرا پنج محور قرآن و عترت، مقاومت، امید و پیشرفت، زن و خانواده و هویت ایرانی اسلامی را مدنظر دارد. از ابتدای ثبت نام تاکنون ۵۲ تیم آثار خود را در رویداد ثبت کرده‌اند‌.

عبداللهی ادامه داد: از بین آثار ارسالی، ۲۰ اثر به مرحله نهایی رویداد راه پیدا کردند. تنوع آثار در محورهای مختلف رویداد نشان می‌دهد که ظرفیت بازی‌سازی کشور خیلی خوب است. ما کسانی را داریم که آماده سخن گفتن با مخاطب نوجوان در بستر بازی‌های رایانه‌ای هستند که این‌ مسئله نیازمند حمایت است. 

وی بیان کرد: پس از انتخاب آثار برتر جلسات آموزش و رهیاری آغاز شد که هر تیم تاکنون چهار جلسه رهیاری در هفت محور داشته‌اند که در این جلسات تجربیات تیم‌های مختلف به یکدیگر منتقل شد‌. تیم‌هایی از استان‌های مختلف کشور در رویداد بازی‌آرا اثر ارائه کردند و جا دارد از تمامی بازی‌سازان خوب کشور که زمینه برگزاری رویداد فاخر بازی‌آرا را فراهم کردند، قدردانی کنم. امیدوارم این رویداد در سه روز اختتامیه ۲۰ اثر خوب را به کشور معرفی کرده و ظرفیت‌های خوبی برای ورود بازی‌های رایانه‌ای به سبد خانوار را ایجاد کند.

در ادامه، حاجی‌هاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز در سخنانی اظهار کرد: در حال حاضر در شرایطی هستیم که در دنیا جنایت بی‌سابقه‌ای در حال رخ دادن است و رژیم صهیونیستی مرتکب اقدام ضد انسانی و نسل‌کشی شده و طی ماه‌های اخیر از سمت دیگر نوعی بیداری وسیعی در دنیا علیه این ظلم اتفاق افتاده است. مردم کشورهای غربی امروز بیدار شده و از مظلومیت مردم فلسطین حمایت می‌کنند‌.

حاجی‌هاشمی ادامه داد: این حرکت تازه شروع ماجراست و حتما ادامه پیدا خواهد کرد. پس از اینکه مردم این کشورها درخواست خود را اعلام کردند، نخبگان و دولت‌ها نیز وارد میدان شده و ارتباط خود را با رژیم صهیونیستی قطع کردند. نخبگان پس از مردم به عرصه آمدند و امروز رژیم کودک‌کش صهیونیستی باید به جایی برسد که جنایات خود را قطع کند. 

وی افزود: تصمیم نخبگان در غرب به ویژه در آمریکا تأثیر فراوانی در جهان دارد‌. به زودی فعالان رسانه‌ای و سلبریتی‌ها و بازی‌سازان نیز وارد میدان خواهند شد و محصولاتی در این زمینه منتشر می‌کنند. فضای رسانه دنیا نیز به این ترتیب فعال شده و شاهد خیزش‌های رسانه‌ای در این حوزه خواهیم‌ بود. رویداد بازی‌آرا به عنوان یک رویداد شتابدهی و سرمایه‌گذاری آغاز به کار کرد و از طراحان این عرصه درخواست شد تا آثار خود را در رویداد ثبت کنند. 

حاجی‌هاشمی تصریح کرد: خانواده امروز دغدغه‌های زیادی در حوزه محتوا و بازی‌ برای فرزندان خود دارد. به همین مناسبت فراخوان رویداد بازی‌آرا اعلام‌ شد و در بخش مقاومت رویداد در مجموع شش اثر با موضوع غزه و فلسطین ارسال شد که نشان دهنده توجه فعالان صنعت بازی‌سازی کشور به موضوع غزه است. البته مخاطبان نیز حتماً در این راستا توجه ویژه‌ای خواهند داشت و ما وظیفه داریم حرف خود در حوزه رسانه را به مخاطبان انتقال دهیم.

شتابدهی به تولید محصول

وی اظهار کرد: رویداد بازی‌آرا قصد دارد تا حرکت کامل کننده برای تولید و عرضه بازی‌ها باشد. رشد زیست‌بوم داخلی تولید بازی‌های موبایلی و رایانه‌ای از اهداف اصلی ما در برگزاری رویداد بازی‌آرا است. این رویداد صرفا یک رویداد بازی‌محور نیست بلکه نوعی فرآیند شتابدهی است تا محصولات تولید شده و به مرحله انتشار برسد. همچنین، در این زمینه با مجموعه‌های مختلفی همکاری کردیم و جا دارد از تمامی همکاران در مؤسسات مختلف مانند تبیان، مرکز ملی فضای مجازی و ... قدردانی کنم.

حاجی‌هاشمی گفت: در حال حاضر تیم‌ها در حال تکمیل نمونه‌ها و آثار خود هستند تا بتوانند در روزهای آینده وارد فرآیند شتابدهی شوند و امیدواریم این رویداد مکمل فجر نیز باشد. بازی‌های رایانه‌ای صنعتی خلاق هستند و هر محصولی در این حوزه حرف نویی دارد. طی هفته آتی در رویداد سه روزه بازی‌آرا میزبان بازی‌سازان و مسئولان خواهیم بود و پس از این رویداد نیز در کنار تیم‌های مختلف هستیم تا تلاش آن‌ها به ویژه در حوزه تولید محتوا در بخش مقاومت به نتیجه برسد‌. 

در ادامه، کاظمی، مدیرعامل مؤسسه تبیان نیز در سخنانی اظهار کرد: امیدوارم صنعت بازی در کشور ما به شکوفایی برسد. امروز حوزه بازی از حوزه‌های مغفول و مظلوم کشور ماست و رویدادهایی مانند بازی‌آرا می‌تواند گام مؤثری در توسعه این حوزه باشد. مؤسسه تبیان در کنار خانواده‌ها به دنبال شناخت خانواده‌ها در انتخاب بازی‌های مناسب ویژه نوجوانان است تا خانواده‌ها بتوانند بازی‌های خوبی متناسب با فرهنگ‌ ایرانی، اسلامی در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد.

در ادامه برگزاری این نشست، تیم‌های بازی‌ساز حاضر در نشست در حضور سرمایه‌گذاران به ارائه محتواها و بازی‌های تولیدی خود پرداخته و سرمایه‌گذاران نیز با توجه به این تولیدات، آمادگی خود برای حمایت و سرمایه‌گذاری در این برنامه‌ها را اعلام کردند‌.

یادآوری می‌شود، نخستین دوره رویداد بازی‌آرا از اسفند 1402 با انتشار فراخوان مبنی بر ارسال اثر در 5 محور اصلی محتوایی، کار خود را آغاز کرده است. با پایان مهلت ارسال اثر، 52 اثر به دبیرخانه رویداد «بازی‌آرا» ارسال شد و نهایتا 20 تیم یا اثر به این رویداد راه یافتند. آثار دریافتی در هفت محور «محتوایی»، «فنی و برنامه نویسی»، «هنری»، «طراحی بازی»، «ارائه»، «بازاریابی»، «مدیریت تولید» مورد ارزیابی و داوری قرار گرفتند. 20 تیم برگزیده ضمن بهره‌گیری از منتورینگ‌های کارشناسان رویداد، وارد رویداد سه روزه‌ اختتامیه می‌شوند.

انتهای پیام

نظر شما