شناسهٔ خبر: 66487636 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

فعالیت بیش از ۸۵۰ نفر ماما در استان کرمانشاه

مسئول دفتر مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه بهترین کُنشگران جوانی جمعیتی ماما‌ها هستند، گفت: بیش از ۸۵۰ نفر ماما در استان در سه حوزه آموزش، بهداشت و درمان مشغول به فعالیت هستند.

صاحب‌خبر -

شیوا کاظمی، مسئول دفتر مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با گرامیداشت ۱۷ اردیبهشت‌ماه روز جهانی ماما با شعار «نقش ماما در نجات محیط ریست»، گفت : در کشور ایران به دلیل مشکلاتی که از نظر پیری جمعیت داریم این شعار با عنوان «هر ماما، یک سفیر جوانی جمعیت» اعلام شده است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت عهده‌دار بیش از ۶۰ درصد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است که عمده‌ترین این نقش‌آفرینی توسط ماما‌ها اجرا می‌شود.

مسئول دفتر مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه بهترین کُنشگران جوانی جمعیتی ماما‌ها هستند، افزود: هدف از نامگذاری این روز به نام ماما بیان توانایی و نقش حرفه مامایی در ارتقای سلامت مادران و نوزادان است.

وی در رابطه با ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین، تصریح کرد: براساس ماده ۵۰ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور سالانه باید ۵ درصد زایمان‌های سزارین را کاهش دهند.

کاظمی در مقایسه زایمان طبیعی و سزارین، گفت: سزارین سبب محدود شدن تعداد بارداری‌ها می‌شود، مادران سزارینی ۲ نهایتا ۳ تا بچه می‌توانند باردار شوند، اما زایمان طبیعی محدودیتی برای بارداری ندارد، لذا لازمه جوانی جمعیت ترویج زایمان طبیعی است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از کار‌های صورت گرفته برای تشویق مادران برای زایمان طبیعی استفاده از ماما همراه است.

مسئول دفتر مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: مامای همراه، مامایی تحصیل‌کرده است که اصول زایمان بدون دخالت پزشکی را با گذراندن دوره‌های آمادگی زایمان و روش‌های کاهش درد را فرا گرفته و به مادران باردار خدمات متناسب با شرایط آنها ارائه می‌دهد.

وی اضافه کرد: ماما همراه از هفته ۲۰ تا ۳۷ حاملگی به مادر باردار در ۸ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای با ارائه آموزش‌های لازم خدمات ارائه می‌دهد و در صورت تمایل مادر می‌تواند بعد از این مدت هم به فعالیت خود ادامه دهد.

کاظمی خاطرنشان کرد: در بیمارستان‌ها، مامای همراه می‌تواند همراه مادر در اتاق زایمان حاضر شوند و به او در زایمان کمک و پشتیبانی دهد، اگرچه مامای همراه اجازه دخالت در فرآیند زایمان را نخواهد داشت.

کاظمی با بیان اینکه ۴۰ ماما در این طرح مشارکت دارند، تصریح کرد: تمامی ماما‌های شاغل در بیمارستان و بهداشت در این زمینه آموزش دیده‌اند که مادران باردار در صورت تمایل می‌توانند و با مراجعه به خدمات مشاوره مامایی درخواست ماما همراه کنند.

وی گفت: بیش از ۸۵۰ نفر ماما در استان در سه حوزه آموزش، بهداشت و درمان مشغول به فعالیت هستند که تعدادی در بخش خصوص به عنوان ماما مطب‌دار در حال فعالیت هستند.

نظر شما