شناسهٔ خبر: 66445466 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی:

شماره ۱۸ کتاب «هدهد سفید» در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود

مدیرک ل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: شماره هجدهم کتاب هدهد سفید ویژه کودکان و نوجوانان در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود و در دسترس علاقمندان قرار می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

محمدرضا اسفاری چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان «دوست من کتاب» در استان همدان، با اشاره به تغییر رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی طی چند سال اخیر و تبدیل به یک نهاد خدمت‌محور اظهار کرد: در کتابخانه‌های مرکزی و استان‌ها نزدیک به ۶۰ خدمت ارائه می‌شود و بخشی از این خدمات ویژه کودکان و نوجوانان است به طوری‌که کمتر از سه سال گذشته طرح «هدهد سفید» در ابعاد مختلف برای فعالیت‌های کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه در همین زمینه کتابخانه‌های ویژه کودکان و نوجوانان با نام هدهد سفید فعالیت می‌کنند و کتابخانه‌های سیار نیز به همین نام مزین هستند، افزود: در فاز دوم، مجله و کتاب هدهد سفید است که شماره ۱۸ این کتاب در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود و در دسترس علاقمندان قرار می‌گیرد و در گام بعدی جشنواره دوسالانه هدهد سفید که جزو پرطرفدارترین جشنواره‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی است، به صورت مجازی و حضوری برگزار خواهد شد در ضمن برنامه تلویزیونی هدهد سفید در شبکه کودک پخش شده است.

اسفاری با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی خدمات جذاب و ویژه که تقریباً رایگان است، ارائه می‌دهد، خاطرنشان کرد: اگرچه بهره‌مندی از ظرفیت رسانه برای معرفی این خدمات نیز در دستور کار است و معرفی کتابخانه، ترویج فرهنگ مطالعه و ترویج فرهنگ استفاده از کتابخانه مجدانه پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه حرکت به سمت ایجاد عدالت فرهنگی در سراسر کشور رویکرد نهاد کتابخانه‌هاست، ادامه داد: تلاش داریم خدمات کتابخانه‌های عمومی چه در پایتخت و چه بین قشر عزیز و زحمتکش عشایر به جهت دسترسی به امکانات به طور یکسان ارائه شود و در این راستا طرحی به منظور ارائه خدمت به عشایر در حال اجراست.

مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه به فعالیت ۷۵۰۰ کتابدار در حدود ۴۰۰۰ کتابخانه اشاره کرد و با بیان اینکه کتابدار در خط مقدم ارائه خدمات است، گفت: ترویج هر چه بیشتر کتاب و کتابخوانی با جشنواره‌هایی همچون جشنواره رضوی، هدهد سفید و دیگر عناوین که در حال برگزاری است به جد پیگیری می‌شود.

استاندار همدان نیز گفت: باید به تاریخ و تمدن کشور و آنچه در طول قرون به یادگار مانده افتخار کنیم، در دوران دفاع‌مقدس، ادبیات کهن حس تعلق خاطر به ارزش‌ها و اعتقادات را در رزمندگان نوجوان و جوان تقویت کرده بود.

علیرضا قاسمی‌فرزاد افزود: امروز اگر کشور ما با ثبات و امنیت است، مرهون تلاش گذشتگان و نسل حاضر است که توانستند در راستای حفظ و اعتلای فرهنگ ایران‌اسلامی موثر واقع شوند. اساسا شخصیت و تربیت در سنین کودکی، پیش‌دبستانی و دبستان که فطرت انسانی پاک است، تأثیر بسیاری می‌پذیرد به طوری‌که در دوران کودکی و نوجوانی آنچه را که در قالب شعر و داستان فراگرفتیم،  در وجود تک‌تک ما نهادینه شده و آنچه که در کنار ادبیات و کتاب به دست آوردیم نباید از یاد ببریم.

وی با بیان اینکه هنر در قالب شعر، داستان، نقاشی، خوشنویسی و فیلم می‌تواند مفاهیم بسیار ارزشمندی در وجود انسان نهادینه کند، خاطرنشان کرد: فعالان فرهنگ‌ساز در حوزه کودکان و نوجوانان نسبت به فرهنگ ملی و اعتقادی، توجه ویژه داشته باشند. شعرای بزرگی در طول قرون همچون حافظ، سعدی و باباطاهر داشتیم که سرآمد هستند و در دنیا نظیر ندارند، این بزرگان افتخارات فرهنگی و ادبی ما به شمار می‌روند.

استاندار همدان با بیان اینکه برای تداوم این زنجیره باید در نسل‌های امروز و فردا این گنجینه گرانبها حفظ شود به طوری‌که ادبیات فاخر فرهنگی را با زبان ادبیات روز منطبق و به کودکان و نوجوانان آموزش داد، مطرح کرد: فضای مجازی آسیب بزرگی است که در خلال آن، محتوای هجو و نامربوط که با فرهنگ ما همخوانی ندارد، به جوانان و نوجوانان منتقل می‌شود. ادیبان، شاعران و نویسندگان با روش‌های نوآورانه می‌توانند بین نوجوانان و جوانان و فضای مجازی فاصله ایجاد کنند.

وی با تأکید بر اینکه کودکان مظلوم غزه نباید فراموش شوند بلکه مظلومیت کودکانی که بی‌گناه به خاک و خون کشیده شدند باید در ادبیات مقاومت انعکاس یابد، بیان کرد: امروز ایران‌اسلامی افتخار دارد به برکت خون شهدا در مقابل مستکبران بایستد از همین رو نقش شعرا و نویسندگان در تقویت و انتقال این فرهنگ بسیار حیاتی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز با بیان اینکه در جشنواره ملی شعر و داستان «دوست من کتاب» ۸۵۰ اثر از ۳۱ استان ارسال شد و مورد داوری قرار گرفت و در مجموع ۴۲ نفر به عنوان برگزیده در این مراسم تجلیل می‌شوند، گفت: هدف این جشنواره شناسایی استعدادها و پرورش اندیشه‌ها در راستای غنی‌سازی و ترویج فرهنگ و ادبیات ایران است‌.

عاطفه زارعی با اشاره به اینکه همچنین هدف از این جشنواره شناخت واقع‌بینانه از ادبیات کودکان و نوجوانان و تلاش مستمر برای پی‌ بردن به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بالقوه آنهاست، خاطرنشان کرد: حمایت، هدایت و راهبری بالیدن به نسل نوجوانی است که اندیشه‌ورز جستجو کند، بخواند، بپرسد، بنویسد و روی پای فرهنگ کشور خود بایستد.

وی تصریح کرد: با توجه به رسالت و مأموریت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مبنی بر ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، راه اندازی محفل‌های ادبی و از دل این محفل «جشنواره ملی شعر و داستان دوست من کتاب» متولد شد.

زارعی با بیان اینکه آیین اختتامیه نخستین دوره جشنواره دوست من کتاب تیرماه ۱۴۰۰ برگزار شد و امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ شاهد برگزاری دومین دوره اختتامیه هستیم، ادامه داد: در کنار محفل ادبی، محفل قرآنی نیز در کتابخانه‌های عمومی شکل گرفت، به همین علت بخش ویژه دومین دوره جشنواره با محوریت قرآن و عترت پیامبر اسلام(ص) تعریف شد. 

وی با بیان اینکه در مرحله اول جشنواره دوست من کتاب ۱۹ استان مشارکت داشتند و در مرحله دوم ۳۱ استان مشارکت کردند، گفت: نقطه قوت این جشنواره حضور چهره‌های برجسته ادبی به عنوان داوران این جشنواره است که از تک‌تک آنها باید قدردانی کنیم. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه این جشنواره در دو بخش شعر و داستان ۳۷ برگزیده دارد و در مجموع از ۴۲ نفر تقدیر می‌شود، مطرح کرد: امیدوارم با شناخت عمیق و واقع‌بینانه از کودک و نوجوان و با اشتراک دانش شخصی شاهد رشد، شکوفایی و مانایی ادبیات کودکان و نوجوان باشیم.

انتهای پیام

نظر شما