شناسهٔ خبر: 66441940 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه ( طنز پهلو ) در فومن برگزار شد ؛

طنز امروز باید به استاندارد طنز گل ‌آقا برسد / در تلاشیم نخبگان این حوزه تقویت شوند

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در جریان کاستی‌های حوزه طنز هستیم ، گفت : برای جبران آن تلاش می‌کنیم .

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ، مراسم اختتامیه هشتمین دوره جشنواره ملی طنز و رسانه ( طنز پهلو ) « یادمان کیومرث صابری فومنی ( گل آقا ) » عصر روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه 1403 با حضور مهدی رمضانی چابک مدیرکل دفتر هماهنگی امور استانها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، عباس محمدیان مدیرکل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ، فرشاد مهدی پور معاون امور رسانه ای و تبلیغات وزارت ، عباس حسین نژاد دبیر جشنواره طنز پهلو ، اسدالله عباسی استاندار گیلان ، امیرحسین طاهری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ، قاسم مصفا سرپرست معاونت امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ، فرامرز مرجانی فرماندار شهرستان فومن ، یوسف نیک انجام رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فومن و دیگر مسئولان استانی و شهرستانی در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فومن زادگاه گل ‌آقا برگزار شد .

 

گفتنی است در این مراسم که با اجرای رضا رفیع برگزار شد و این طنز پرداز برنامه را با ذکر خاطراتی از روز‌های پایانی حیات مرحوم صابری فومنی آغاز نمود  .

 

فرامرز مرجانی فرماندار فومن به عنوان نخستین سخنران پشت تریبون ایستاد و در جایگاه میزبان این رویداد به حاضران خوشامد گویی کرد و سپس پیام تصویری محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نمایش در آمد .

 

*طنز می‌تواند اخم‌ها را از چهره جامعه باز ‌کند

 

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ارزش جایگاه طنز در جامعه ما گفت : طنز بیان واقعیت‌های تلخ جامعه به صورتی است که مخاطب را درگیر کند . طنز پرداز با خنده نشاندن روی لب آسیب را مطرح می‌کند . جامعه ما دچار مشکلات اقتصادی است و این جامعه را عبوس نشان می‌دهد و طنز می‌تواند اخم‌ها را از چهره جامعه باز می‌کند .

 

*نارضایتی وزیر ارشاد از وضعیت روزنامه‌نگاران حوزه طنز

 

وی با اعلام این مسئله که طنز در ایران پس از گل ‌آقا جایگاه خود را از دست داده دست ، با انتقاد از مدیران رسانه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : از تلاش دوستان معاونت رسانه‌ای در حوزه طنز راضی نیستم . باید از روزنامه ‌نگاران این حوزه حمایت کنیم و تلاش کنیم به حوزه طنز به صورت جدی‌تر بپردازیم . این مسئله را به عنوان یک مطالبه مطرح می‌کنم و امیدوارم بتوانم گزارش‌های فصلی در راستای پیشرفت این حوزه در کشور داشته باشیم .

 

*وزارت فرهنگ اماده پشتیبانی کامل از طنزپردازان و نویسندگان این حوزه است

 

محمدمهدی اسماعیلی در انتهای سخنانش گفت : ما در وزارت فرهنگ آماده پشتیبانی کامل از طنز پردازان و نویسندگان این حوزه است و از متخصصان این حوزه درخواست دارم که ما را برای ارتقای وضعیت فعلی یاری نمایند .

 

*آموزش طنز نیز به آموزش‌های حوزه رسانه در کشور اضافه می شود

 

در ادامه مراسم عباس حسین نژاد دبیر دو دوره اخیر جشنواره « طنز پهلو » پشت تریبون قرار گرفت و با ارائه آماری در مورد این رویداد گفت : امسال تعداد آثار رسیده از سال گذشته بسیار بیشتر بود و امسال ۱۱۲۹ اثر به جشنواره رسید و امروز از ۲۰ نفر از این دوستان تقدیر می‌شود . سال گذشته ما برگزیده ای از استان گیلان داشتیم ولی امسال این اتفاق نیفتاد و گیلانی ها از نظر ارسال آثار در کل کشور در رتبه ششم قرار گرفتند و تهرانی‌ها بیشترین آثار را ارسال نمودند . همچنین امسال ۱۲۱ رسانه نیز در این رویداد شرکت نمودند و در مجموع ۴۴۸ اثر از رسانه‌های رسمی و ۶۸۱ اثر از رسانه‌های شخصی به ما رسید . 

وی با اشاره به سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و درخواست برای توجه بیشتر به طنز گفت : دفتر طنز حوزه هنری توافقاتی با معاونت مطبوعاتی داشت تا آموزش طنز نیز به آموزش‌های حوزه رسانه در کشور اضافه شود و امسال شاهد اجرای این طرح خواهیم بود .

 

اسدالله عباسی استاندار گیلان نیز در ادامه مراسم گفت : آنچه که نعمت و زیبایی‌های خداوند بوده به این شهر داده شده و شخصیت هایی مثل کیومرث صابری فومنی ، شیون فومنی ( شاعر ) و آیت الله بهجت ، نعمت‌های معنوی این خطه است .

 

*نقد سازنده باعث اصلاح امور می‌شود

 

وی با استقبال از نقد عملکرد خود گفت : ما از نقد استقبال می‌کنیم چون نقد سازنده باعث اصلاح امور می‌شود . بعضی از رسانه‌های خبری در استان گیلان فضای خوبی ندارند و نیاز به کمک دارند . ما دوست داریم افراد صاحب قلم در این رسانه‌ها سواد رسانه داشته باشند ، چارچوبی تعیین کنند و کار ماندگاری را به یادگار بگذارند ، همانطور که مرحوم صابری فومنی انجام داد . وقتی می‌بینیم در عرصه‌های مختلف رسانه‌ها می‌توانند آنچه را که در کف جامعه رخ می‌دهد انعکاس دهند و زبان مردم باشند بسیار مهم است که به آن‌ها توجه نشان دهیم . رسانه‌ها گاهی نیاز نیست صد صفحه مطلب بنویسند و می‌توانند با یک جمله یا یک عکس پیام را به مخاطب برسانند و دریافت کننده پیام هم می‌فهمد که زیر نظر رسانه‌هاست و باید بداند کارش در مواردی اشکال دارد .

 

*شیرین شدن کام مدیران با طنزهای تلخ

 

استاندار گیلان ادامه داد : با نقد و طنز تلخ گاه کام مدیران شیرین می‌شود . نکته مهم این است که یک جمله و کلمه بتواند تحولی ایجاد کند ، تحولی که می‌تواند در عملکرد یا رویکرد هر مدیری تغییر ایجاد کند . در حقیقت باید فضا به سمتی برود که آحاد جامعه بتوانند از نتایج آن استفاده کنند . ما باید به دنبال قلم متعهد باشیم و این باید در رسانه‌های ما خود را نشان دهد . کسانی که سالیان سال در این حوزه کار کردند باید سوادشان را به نسل جوان و امروزی منتقل نمایند . ما باید به فکر افزایش نشاط اجتماعی باشیم . کنشگران اجتماعی باید خوراک مورد نیاز جامعه را بررسی و مشخص کنند و از رسانه‌ها بخواهند در آن مسیر حرکت نمایند .  

 

فرشاد مهدی پور معاون امور رسانه ای و تبلیغات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه مراسم پشت تریبون ایستاد و گفت : ما سال ۱۴۰۱ یادبود مرحوم گل آقا را داشتیم و این پیشنهاد مطرح شد جشنواره محلی مربوط به ایشان ملی شود تا خدماتی به حوزه طنز ارائه شود . دنیای طنز فومنی معتقد و منتقد است و طنز امروز باید به این دنیا برسد . من به عنوان مخاطب گل آقا به خاطر می‌آورم که این مجله تا چه حد مورد استقبال مردم بود . اینطور نبود که یک مجله ساده باشد بلکه گل آقا صراحت عمومی داشت . طنز کارکرد عمومی دارد و مردم با آن همراه هستند .

 

*در جریان کمبودها و کاستی‌های این حوزه هستیم / در تلاشیم نخبگان این حوزه تقویت شوند

 

فرشاد مهدی‌پور با اشاره به نقدهای وزیر نسبت به وضعیت طنز و طنز نویسی گفت : ما در جریان کمبودها و کاستی‌های این حوزه هستیم و وقتی این رویداد رشد قابل توجهی داشته و در دو سال آثار رسیده رشد بیش از دو برابری داشته است ، این بیانگر توجه ویژه به این حوزه است که البته باید بیشتر هم شود .

مهدی‌پور در پایان سخنانش گفت : ما تلاش می‌کنیم نخبگان این حوزه تقویت شوند و بتوانند کارهای انتقال تجربه را به خوبی انجام دهند .

 

 

نظر شما