شناسهٔ خبر: 66791070 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۱ خرداد ۱۳۸۰: مراسم تشییع پیکر ۱۰۰۰ شهید مفقود الاثر؛ انتقاد دوم خردادی‌ها به راست‌ها چه بود؟

خاطرات هاشمی رفسنجانی: به مصلاى تهران رفتیم؛ براى مراسم تشییع جنازه ۱۰۰۰ شهید مفقودالاثرى که اخیراً پیداشده و یک‌هفته‌اى در شهرهاى کشور مى‌گردانند و شور زیادى برپا کرده‌اند. رهبرى هم بودند، ولى جمعیت زیاد متناسب با تبلیغات و ۱۰۰۰ شهید نبود. دوم خردادى‌ها همزمانی این برنامه‌ها با دوران تبلیغات انتخابات [ریاست‌جمهوری] را نوعى سوءاستفاده ابزارى از شهدا مى‌دانند. آقاى [محمود] محمدى‌عراقى، [رییس سازمان تبلیغات اسلامی] گفت، رهبرى بنا بود صحبت کنند که منصرف شده‌اند. از من خواست که سخنرانى‌کنم، گفتم آمادگى ندارم؛ خودش صحبت کرد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
۱ خرداد ۱۳۸۰: به مصلاى تهران رفتيم؛ براى مراسم تشيیع جنازه 1000 شهيد مفقودالاثرى كه اخيراً پيداشده و يك‌هفته‌اى در شهرهاى كشور مى‌گردانند و شور زيادى برپا كرده‌اند. رهبرى هم بودند،ولى جمعيت زياد متناسب با تبليغات و 1000 شهيد نبود.دوم خردادى‌ها همزماني اين برنامه‌ها با دوران تبليغات انتخابات[ریاست‌جمهوری] را نوعى سوءاستفاده ابزارى از شهدا مى‌دانند. آقاى[محمود] محمدى‌عراقى،[رییس سازمان تبلیغات اسلامی] گفت، رهبرى بنا بود صحبت كنند كه منصرف شده‌اند.از من خواست كه سخنرانى‌كنم، گفتم آمادگى ندارم؛خودش صحبت كرد. 
 
گزارش گروه حقيقت‌ياب دربارة مسأله فلسطين و انتفاضه،به رياست [جورج] ميچل، سناتور سابق آمريكايى منتشر شد. هر دو طرف بخشى از آن را پذيرفته‌اند؛ نظر داده كه توسعه شهرك‌هاى اسرایيلى بايد متوقف شود و اسرایيل از سلاح جنگى استفاده نكند و دولت خودگردان [فلسطین]، مانع خمپاره‌پرانى فلسطينى‌ها شود و اسرایيل اجازه بدهد كه كارگران عرب به داخل اسرائيل بروند و ماليات‌هاى مسدود شده را به فلسطينى‌ها بپردازد و مذاكرات صلح از سرگرفته شود.اسرایيل پذيرفته، مذاكرات را شروع كنند و آمريكا با گزارش موافقت كرده است و دولت‌هاى عربى استقبال كرده‌اند، ولى گزارش با حضور نيروهاى صلح سازمان ملل در منطقه، مخالفت كرده كه فلسطينى‌ها آن را مى‌خواهند و با اين نظر مخالفت كرده‌اند. 
 
دو روز است كه شوراى امنيت سازمان ملل، دربارة طرح انگليس در مورد تحريم‌هاعليه عراق بحث مى‌كنند.اين طرح به نام تحريم «هوشمند» مى‌گويد، تحريم‌هاي غيرنظامى و نيز كالاهاى دومنظوره لغو شود.آمريكا و فرانسه با آن طرح موافق‌اند.خود عراق، مخالف است و صدام [حسین، رییس‌جمهور عراق] گفته است، اين عمل مثل آخرين لگد به قاطر در حال مرگ است. روسيه و چين ترديد دارند؛ ظاهر طرح براى كم‌كردن فشار از روى مردم عراق كه انتقادهاى زيادى را عليه آمريكا و غرب به وجود آورده و هدايت فشارها برحكام عراق است. خبرى پخش شده كه رشيد دوستم، [رهبر حزب جنبش ملی اسلامی] در افغانستان ناپديد شده است. 
 
خيابان‌هاى تهران و شهرستان‌ها، هنوز آثارى از تبليغات و رقابت‌هاى انتخاباتى ندارند.
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما