شناسهٔ خبر: 66433154 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک پژوهشگر :احیای دوباره تالاب‌ها در گرو آموزش همگانی است

شیراز-ایرنا-یک پژوهشگر که معتقد است علت اصلی خشکی تالاب‌ها ایجاد موانع و انحراف مسیر آب در ورودی آنها و برداشت از منابع آبهای زیرزمینی است، گفت: آموزش همگانی در زمینه حفظ منابع آب و محیط زیست می‌تواند برای احیای دوباره تالاب‌های از دست‌رفته امیدوار کننده باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید مهدی مرتضوی در همایش آشنایی با تالاب‌ها در شهرستان اقلید افزود: میزان بارندگی در کشور نسبت به میانگین بلندمدت تغییر چندانی ندارد و حتی در سال‌های اخیر در برخی از مناطق از میانگین بلند مدت هم فراتر رفته و ترسال بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به global warming (گرمایش زمین) نوع بارش دچار تغییر شده اما میزان آن تغییری نداشته؛ به طور مثال با ورود سامانه بارشی در گذشته، بارش در فصل سرد بصورت برف بوده که امروز همان میزان رطوبت بصورت باران فرو می‌ریزد.

این پژوهشگر هواشناسی ادامه داد: با توجه به موارد اشاره شده، علت خشکی تالاب‌ها و رودخانه‌ها را در عوامل دیگری همانند تغییر مسیر روان آبها در فصل بارش، توسعه سد سازی و برداشت بیش از حد آب از منابع زیرزمینی اطراف بستر حوضه آبریز دریاچه‌ها باید جستجو کرد.

یک  پژوهشگر :احیای دوباره تالاب‌ها در گرو آموزش همگانی است

مرتضوی در تشریح راه‌حل های احیای تالاب‌ها در کشور گفت: نظارت بر عدم برداشت و انحراف مسیر آب در بالادست تالاب‌ها، جلوگیری از گسترش چاه‌های آب و برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی، عدم اصرار بر ترویج کشاورزی محصولات آب‌بر و آموزش همگانی در زمینه حفظ منابع آب و محیط زیست می‌تواند برای احیای دوباره تالاب‌های از دست رفته امیدوار کننده باشد.

رییس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان اقلید هم گفت: تالاب کافتر از تالاب‌های آب شیرین در جنوب کشور بود که زیستگاه گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری بود که متأسفانه امروز خشک شده است.

علی بخش نجاتی ادامه داد: متاسفانه این تالاب ارزشمند در کنوانسیون رامسر ثبت نشده و امیدواریم با حمایت دولت، اختصاص اعتبارات و همچنین همکاری مردم و انجمن‌های فعال در محیط زیست بتوانیم در آینده نزدیک شاهد احیای دوباره آن باشیم.

همچنین در حاشیه این همایش، دبیر انجمن اندیشه نیکان طبیعت زاگرس به خبرنگار ایرنا گفت: این همایش در ادامه برگزاری همایش های تخصصی است که به طور مستمر در برنامه‌های آموزشی انجمن قرار دارد.

یک  پژوهشگر :احیای دوباره تالاب‌ها در گرو آموزش همگانی است

سید ضیاء شریفی ادامه داد: هدف از برپایی این گونه نشست‌ها، آموزش اقشار مختلف مردم برای پی بردن به اهمیت تالاب‌ها، ارزش‌ها و نقش آن در محیط زیست است.

به گزارش ایرنا این همایش با همکاری اداره کل محیط زیست استان فارس و با حضور اساتید دانشگاه و تعدادی از مسئولان شهرستانی و فعالین محیط زیست برگزار شد.

شهرستان اقلید در ۲۶۷ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

نظر شما