شناسهٔ خبر: 66685434 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در آستانه دومین سفر هیأت دولت سیزدهم به استان:

مازندرانی‌ها و اعتماد به همت دولت برای سامانبخشی حوزه مدیریت استان

سید نوید ساداتی

مازندران شانزدهمین مقصد از دور دوّم سفرهای رئیس جمهوری به استان‌هاست و از قرار، دیار علویان روزهای پایانی هفته میزبان هیأت دولت سیزدهم خواهد بود. حال و در آستانه حضور سیّد ابراهیم رئیسی به مازندران یکی از بارزترین مطالبه مازندرانی از رئیس دولت، می‌تواند سر و سامان دادن به کرسی‌های مدیریتی در استان باشد. انجام این مطالبه می‌تواند در راستای تقویت اعتماد روزافزون عمومی به رئیس دولت باشد.

صاحب‌خبر -

۵ شهریور ۱۴۰۰ بود که دور نخست سفرهای رئیس دولت سیزدهم با ورود سیّدابراهیم به خوزستان رقم خورد؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، سفر رئیس و اعضای دولت سیزدهم به استان‌ها با هدف آشنایی با مسائل و مشکلات مردم، مدیران مناطق و به‌ویژه شناخت ظرفیت‌های اقتصادی عنوان شد که می‌تواند در جهت ایجاد اشتغال، رونق تولید، رفع مشکلات مردم خاصه فقرا و محرومان در استان‌ها فعال شود.

دور نخست سفر هیأت دولت به مازندران در ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۰ رقم خورد و دیار علویان هفدهمین مقصد سفر بود که دستاورد اصلی آن، ۱۷۶ مصوبه استانی با بیش از ۱۷۷ هزار و ۸۹۸ میلیارد ریال اعتبار برای استان مازندران بود که از این میزان اعتبار، بالغ بر ۸۸ هزار میلیارد ریال از محل منابع بودجه عمومی دولت و بیش از ۸۹ هزار میلیارد ریال نیز از فروش املاک و منابع داخلی وزارتخانه‌ها و کمک نهادها تخصیص یافت.

اما دور دوّم سفرهای رئیس‌جمهور از ۲۲ آذرماه ۱۴۰۱ با ورود سیّدابراهیم به خراسان جنوبی شروع شد و این بار مازندران شانزدهمین مقصد سفر معرفی شده است. نکته قابل تأمل اینکه در دور نخست سفرها، سیّد محمود حسینی‌پور نوری، استاندار مازندران، میزبان آیت‌الله رئیسی بود و اکنون و به فاصله بیش از ۲ سال، یوسف نوری به عنوان استاندار، پذیرای هیأت دولت است.

فارغ از تغییر نماینده عالی دولت در استان طی این بازه، آنچه باید بیش از هر نکته و مسئله‌ای مورد توجه و اولویت قرار گیرد، چالش‌های حوزه مدیریت در سطوح عالی استانی و شهرستانی مازندران است.

در آستانه دور دوّم سفر رئیس‌ جمهوری به مازندران، همچنان بسیاری از کرسی‌ها در سطوح مختلف مدیریتی استان از معاونان استاندار گرفته تا سطوح خرد وزارت کشوری با سمت سرپرست اداره می‌شوند که این خود می‌تواند پاشنه آشیلی برای قطار پیشرفت دولت محسوب شود.

به عنوان نمونه، شهرستان تنکابن در غرب مازندران از آغاز دولت آیت‌الله رئیسی همچنان با سمت سرپرست در کرسی فرمانداری ویژه اداره می‌شود و این در حالی است که تنها کمی بیشتر از یکسال از دوره ۴ ساله دولت سیزدهم باقی مانده است.

حال و در آستانه دور دوّم سفر هیأت دولت به مازندران، شاید این سوال مطرح شود که چرا استانی با این درجه از اهمیّت که یکی از استان‌های تاثیرگذار و حیاتی و از ارکان اقتصاد کشور محسوب می‌شود از حیث کرسی‌های مدیریتی ناپایدار است.

 به گواه آمار، مازندران ۷.۶ تا ۷.۷ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را تولید می‌کند که در بین ۱۰ استان برتر کشور از نظر حجم تولیدات کشاورزی قرار دارد. همچنین ۱۰ درصد اقتصاد کشاورزی کشور متعلق به مازندران است و این استان با اختلاف رتبه نخست اقتصاد کشاورزی کشور را دارد.

البته، سهم بالای مازندران در خودکفایی کشاورزی و تامین محصولات غذایی کشور و نیز جایگاه ویژه گردشگری با داشتن منابع طبیعی و خدادادی و حضور میلیونی گردشگران و مسافران، آن را به یکی از استان‌های استراتژیک کشور تبدیل کرده است.

به نظر نگارنده نخستین اقدام دولت در این دور از سفر به مازندران شاید سرو سامان دادن به حوزه مدیریتی استان باشد.

آقای رئیس جمهور! یقیناً خود بهتر می‌دانید که توصیه و رویکرد رهبری برای تصدی کرسی‌های مدیریتی، توجه به ۲ ویژگی بارزِ جوان و انقلابی بودن است که خوشبختانه مازندران و کشور از این نظر سرشار از استعدادها و ظرفیت‌ها و توانایی است. فلذا از باب مشورت استدعا می‌کنیم، قبل هر اقدام و افتتاح و جلسه‌ای، وضعیت ناپایدار مدیریتی در مازندران را ساماندهی کنید چرا که بزرگترین آفت و آسیب از همین ناحیه می‌تواند معطوف دولت و نظام اسلامی شود.

انتهای پیام

نظر شما