شناسهٔ خبر: 66426403 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

سردار زهرایی خبر داد:

تشکیل ۱۱ هزار گروه جهادی فعال در سال گذشته

رئیس سازمان بسیج سازندگی با بیات اینکه سال گذشته ۱۱ هزار گروه جهادی فعال تشکیل شد، گفت: امسال ۱۰ دهکده اقتصاد مقاومتی در کشور راه‌اندازی می‌شود. همچنین، پنج هزار فرصت شغلی در شرکت‌های دانش‌بنیان و ۱۴ هزار شغل در بخش تولید گوشت قرمز و ۱۳ هزار شغل در الگوهای مردمی ایجاد شده است.

صاحب‌خبر -

سردار محمد زهراییبه گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بسیج سازندگی کشور، سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور در نشست خبری برنامه‌های محوری و ملی جهاد خدمت که صبح امروز، ۱۱ اردیبهشت‌ماه در سالن شهید سلیمانی مجموعه فرهنگی ولی‌عصر (عج) برگزار شد، اظهار کرد: در جنگ ترکیبی که به‌ظاهر امپراتوری غرب و استکبار در برابر کشور ما آغاز کرده‌اند، همه باید جای خود را پیدا کرده و به وظایف خود عمل کنیم، همان‌گونه که اصحاب رسانه در سال جاری به وظیفه خود عمل کرده‌اند.

وی با اشاره به شعار محوری امسال برای بسیج سازندگی گفت: «همه باهم، بسیج خدمت‌رسانی» شعار امسال است. شعار امسال سه جنبه را دنبال می‌کند، اول همه با هم که بر اساس راهبرد شعار امسال است، دومین جنبه این شعار بسیج است. بسیج مردمی‌ترین، تشکیلات انقلابی و الگویی برای بلاد اسلامی شده است. بسیج مولود انقلاب و ابر حلقه میانی است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور گفت: بسیج در ساختار بسیج محدود نشده و بسیج گام دوم به همه ظرفیت‌ها می‌پردازد. اگر قرار است مشارکت تولید اتفاق بیفتد بدون بسیج به نتیجه نخواهد رسید. جنبه دیگر این شعار خدمت‌رسانی است. خدمات‌رسانی به ولی‌نعمتان انقلاب است ازسوی کسانی که برای خودشان کیسه سیاسی و اقتصادی ندوخته‌اند و خود را وقف مردم کرده‌اند چه کارت بسیج داشته باشند و چه نداشته باشند. ما مردم را به اسلام با عمل و ایمان خودمان دعوت می‌کنیم نه با گفتار تنها. بسیج ابر حلقه میانی متشکل از حلقه‌های متعدد است و بدون بسیج حلقه‌های میانی معنا ندارد.

وی ادامه داد: ما در جهاد خدمت‌رسانی به جهاد امیدآفرینی کمک می‌کنیم. دشمن با هزینه‌های زیاد فضا را مسموم می‌کند. در فتنه کبیر دو سال گذشته ۵۰ یا ۶۰ هزار دروغ را منتشر کردند تا فتنه زن، زندگی، آزادی را جا بیندازد. ما هم در این سو فعالیت می‌کنیم و دستمان خیلی پر است. اگر دشمن یک سقف خراب بر سر یک پیرزن را نشان می‌دهد، در سال گذشته ۱۱ هزار خانه برای ایتام و محرومان فقط بسیج سازندگی ساخت؛ یعنی ۱۱ هزار خبر امیدآفرین. ویژگی دیگر خدمت‌رسانی جهاد تبیین است.

وی اعلام کرد: در فرصت باقیمانده از مجلس تقاضا داریم، قانون بسیج سازندگی را تصویب کنند و از جمله جهادگران که در حین خدمت بی منت به مردم شهید می‌شوند، باید به عنوان شهید خدمت شناخته شوند با این شرط که این افراد هم در گروه جهادی باشند و هم گروه آن‌ها در سامانه اطلس ثبت شده باشد.

سردار زهرایی گفت: در حال حاضر ۶۰ نفر شهید خدمت از گروه‌های جهادی داریم که طی سال‌های گذشته حین خدمت رسانی به مردم به درجه شهادت رسیده‌اند، ولی هنوز شهید محسوب نشده‌اند.

وی خواسته دیگر از نمایندگان مجلس را حل شدن مشکل درمان گروه‌های جهادی عنوان کرد و با بیان اینکه سال گذشته ۳۳ هزار مسکن ازسوی کمیته امداد امام خمینی (ره) افتتاح شد، افزود: از این تعداد، با حضور رئیس جمهور ۱۱ هزار مسکن از سوی بسیج سازندگی برای ایتام و محرومان ساخته شده بود، افتتاح کرد که در واقع ۱۱ هزار خبر امیدآفرین بود.

سردار زهرایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما دو قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی و اقتصاد مقاومتی داریم. در قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی در گسترش کمی ۱۱ هزار گروه جهادی به ما پیوستند.

وی افزود: ۴۲ هزار گروه جهادی تا پایان سال ۱۴۰۱ ثبت شده بود که در سال ۱۴۰۲ این تعداد به ۱۱ هزار گروه جهادی رسید و اکنون در سامانه اطلس بیش از ۶۲ هزار گروه جهادی ثبت شده است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با اشاره به اینکه اکنون ۵۱ هزار گروه جهادی فعال در سطح کشور داریم که شناسنامه‌دار و قابل رصد در سامانه اطلس جهادی است که دارای تخصص‌های مختلف هستند، ادامه داد: در گسترش کیفی گروه‌های جهادی اقشار تخصصی جهادی پای کار آمده‌اند. از قرارگاه عملیات جهادی کمک گرفتیم و دوره‌های توانمندسازی را شروع کردیم و در هفته بسیج سازندگی، مدرسه جهادسازندگی رونمایی می‌شود تا بتوانیم خدمات آموزشی و هدفمند با بانک مهارت‌آموزی به جهادگران داشته باشیم.

سردار زهرایی با بیان اینکه در طول سال ۲۳ هزار گروه جهادی در رزمایش جهادگران فاطمی شرکت کرده‌اند، گفت: در یک رزمایش ما که ۱۰ روزه بود، ۱۳۰ هزار جهادگر شرکت کردند که بیشتر آن‌ها جوانان بودند.

وی در ادامه گفت: جشنواره فرهنگی و هنری جهادگران در ۴۴ نقطه در ۳۱ استان برگزار شد و اختتامیه آن در هفته بسیج سازندگی به صورت ملی با حضور مسئولان لشکری و کشوری برگزار می‌شود.

سردار زهرایی درباره یادواره شهدای جهادگر نیز اظهار کرد: از مجلس یازدهم در مدت باقی مانده درخواست می‌شود که اصلاحیه قانون بسیج سازندگی که مربوط به شهدای جهادی است و از سوی ستاد کل نیرو‌های مسلح و ستاد کل سپاه، شهدای جهادگران به عنوان شهدای خدمت پذیرفته شده‌اند را در صحن آورده و تصویب کنند تا مدیون شهدای جهادگر راه خدمت و حوزه درمان نشویم.

رئیس سازمان بسیج سازندگی با اشاره به اینکه در ادامه برگزاری یادواره‌های استانی، سال گذشته یادواره ملی شهدای جهادگر در شیراز برگزار شد و امسال اجلاس ملی شهدای جهادگران را برگزار می‌کنیم، گفت: سال آینده کنگره ملی جهاد و خدمت برگزار خواهد شد.

سردار زهرایی با بیان اینکه سازمان بسیج سازندگی ۱۱۰ قرارگاه پهنه‌ای و ۵۴۶ قرارگاه منطقه‌ای و ۱۲۸۰ قرارگاه‌های محلی دارد، گفت: در کمک‌های مؤمنانه سال گذشته ۳۴ هزار جهیزیه و ۴ میلیون بسته معیشتی با کمک مردم و نهاد‌های انقلابی و خیرین اهدا شد و همچنین، دو هزار و ۹۰۰ زندانی را آزاد کردیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۲۰ هزار پروژه محرومیت‌زدایی توسط جهادگران و بسیج سازندگی در سراسر کشور انجام شد، تصریح کرد: بسیج سازندگی در تعامل صد درصدی با نهاد‌ها و سازمان‌ها کار می‌کند بر همین اساس از تعداد هفت هزار و ۱۳۸ روستایی که قرار بود آبرسانی شود، ۳۵۰۰ روستا توسط بسیج سازندگی و بسیج پذیرفته شد که از این تعداد ۱۷۰۰ روستا آبرسانی شد و به بهره‌برداری رسید.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور اظهار کرد: در مسکن مددجویان کمیته امداد در سال ۱۴۰۱ بسیج سازندگی ۱۳ هزار واحد با حضور رئیس‌جمهور تحویل داده شد و برای سال ۱۴۰۲ نیز ۱۱ هزار مسکن تحویل مددجویان شد.

سردار زهرایی با بیان اینکه یکی دیگر از کار‌های قرارگاه محرومیت‌زدایی، حضور در بحران‌ها است گفت: در روز اول سیل سیستان و بلوچستان قرارگاه جهادی راه‌اندازی شد و ماشین‌آلات سنگین بسیج سازندگی به کمک آمدند و جهادگران نشان دادند که از زلزله سرپل ذهاب تا سیلی که در ۲۴ استان در سال ۱۳۹۸ آمد، اولین و آخرین نفرات جهادگران بودند که در میدان حاضر شدند.

وی درباره قرارگاه اقتصادی مقاومتی این سازمان هم گفت: در قرارگاه اقتصاد مقاومتی طرح‌های اشتغال‌زایی اقشار را داریم که بر همین اساس در سال گذشته به دولت تعهد اشتغال داده و ۱۲۳ هزار شغل ایجاد شد که سامانه رصد دولت بخشی از آن را ثبت و تأیید کرد و در صحت‌سنجی با ۹۱ درصد بسیج سازندگی، جزو رده‌های بالا در صحت آمار اجرایی است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور درباره این تعداد اشتغال افزود: بستر کار ما صندوق‌های قرض‌الحسنه است که ۳۰ هزار صندوق قرض‌الحسنه به مردم خدمت می‌کنند و یک میلیون و ۴۰۰ عضو دارند که از طریق حق عضویت و کمک‌هایی که از طریق بانک‌ها می‌شود، ۳۰ هزار فرصت شغلی از سوی این صندوق‌ها ایجاد شده است.

سردار زهرایی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲، ۱۸۰۰ صندوق قرض الحسنه جدید و ۵۱۷ تعاونی جدید اشتغال زا را به کمک مردم ایجاد کردیم که همه آن‌ها اشتغال‌زا است. همچنین ۲۷ هزار فرصت شغلی توسط بسیج صنعت ایجاد شد و یک هزار و ۱۹۹ مانع زدایی و احیای صنایع اتفاق افتاد که تایید و ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان ۵ هزار اشتغال ایجاد شد، ظرفیت جهادگران را بیش از این دانست و گفت: هر چه تسهیلات در اختیار بسیج قرار گیرد، در راستای خدمت واقعی به مردم و اشتغالزایی استفاده خواهد شد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با بیان اینکه سال گذشته ۱۰ دهکده اقتصاد مقاومتی راه‌اندازی شد، اظهار داشت: در هفته بسیج سازندگی چند دهکده دیگر اقتصاد مقاومتی را افتتاح می‌کنیم و برنامه داریم که تا آخر سال ۱۴۰۳ چند دهکده اقتصادی هم افتتاح شود.

سردار زهرایی در ادامه با بیان اینکه در هفته بسیج سازندگی چند برنامه ملی داریم گفت: حلقه‌های میانی با محوریت قرارگاه‌های جهادی و عملیات جهادی با همکاری وزارت راه و شهرسازی با حضور ۷۰۰ نفر و به صورت کارگاهی ۱۶ و ۱۷ اردیبهشت ماه در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما