شناسهٔ خبر: 66416456 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی | لینک خبر

مانور روز ایمنی و بهداشت کار در مجتمع معدنی مس چهل کوره زاهدان برگزار شد | وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان گفت: به مناسبت نهم اردیبهشت‌ماه روز ایمنی و بهداشت کار و همزمان با سراسر کشور، مانور ایمنی در مجتمع معدنی مس چهل‌کوره زاهدان برگزار شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان، «خلیل احمد سلامی» با گرامیداشت هفته کار و کارگر اظهار کرد: ایمنی و بهداشت‌کار از مهمترین موضوعاتی است که هر فرد در هر سطحی در محیط کار و زندگی باید به آن توجه کند، چراکه غفلت از آن باعث صدمات و ضایعات جبران‌ناپذیری می‌شود.
 وی با بیان اینکه آموزش نکته کلیدی پیشگیری از حوادث کار است، افزود: طبق قانون کار، کارگاه‌ها پیش از راه‌اندازی باید چارچوب ایمنی را داشته و آموزش‌های لازم را به نیروهای خود داده باشند.
 مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: طی سال گذشته با مجموع اقدامات نظارتی بازرسان کار و ارائه آموزش‌های کاربردی به جامعه هدف، میزان حوادث ناشی از کار در استان نسبت به سال قبل‌تر، ۱۰ درصد کاهش یافت.
 سلامی از فعالیت ۳۹۶ کمیته حفاظت فنی و بهداشت‌کار در استان هم خبر داد و گفت: از وظایف این کمیته می‌توان به طرح مسائل و مشکلات حفاظتی و بهداشتی در جلسات کارگروه و ارائه پیشنهادها لازم به کارفرما برای رفع نواقص و سالم‌سازی محیط کار و همکاری با کارشناسان بهداشت حرفه‌ای و بازرسان کار برای اجرای مقررات حفاظتی و بهداشت‌کار اشاره کرد.
 وی افزود: در سیستان و بلوچستان ۶۰ هزار و ۱۲۴ بنگاه اقتصادی مشمول قانون کار وجود دارد که ۵۹ هزار بنگاه، زیر ۱۰ نفر کارکن دارند.
سلامی با بیان اینکه در این کارگاه‌ها الزام قانونی برای استقرار مسئول ایمنی و کارشناس بهداشت محیط حرفه‌ای وجود ندارد، خاطرنشان کرد: بر این‌ اساس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با برگزاری همایش‌ها و دوره‌های آموزشی کاربردی، توانمندسازی کارفرمایان کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر را در دستور کار قرار داده است.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان در خصوص عملکرد بازرسی کار در دوازده‌ماهه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیان کرد: تعداد بازرسی از کارگاه‌ها «ادواری و موردی» در ۱۲ماهه ۱۴۰۱ به ۱۱ هزار و ۴۲۴ بار و در سال گذشته ۱۱ هزار و ۲۸۴ مورد بوده، همچنین تعداد بازرسی از کارگاه‌های پر خطر در سال ۱۴۰۱، دو هزار و ۶۱۲ مورد و در سال گذشته سه هزار و ۴۵۸ مورد بازرسی بوده که باعث رشد حدود ۳۳ درصدی شده است.
وی در خصوص تعداد صدور ابلاغیه رفع نقض در سال ۱۴۰۲ تصریح کرد: در سال گذشته ده هزار و ۳۹۳ مورد ابلاغیه صادر شده که ۱/۳۷ درصد افزایش صدور ابلاغیه را شاهد هستیم.
سلامی همچنین در خصوص برگزاری دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی مرتبط با ایمنی و بهداشت‌کار ویژه کارگران و کارفرمایان بیان کرد: ۳۵۵ هزار و ۲۴۶ نفر ساعت طی سال گذشته‌ دوره آموزشی مرتبط در استان برگزار شده است. 
 

نظر شما