شناسهٔ خبر: 66416220 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

بررسی ویژگی های ارز دیجیتال لونا کلاسیک و آینده توکن LUNC

صاحب‌خبر -

لونا کلاسیک به‌عنوان توکن بومی پروژه Terra 2 خرید و فروش می‌شود. در ادامه ویژگی های ارز دیجیتال لونا کلاسیک با نماد LUNC را بررسی می‌کنیم.

بازار ارزهای دیجیتال، پروژه‌های موفق و شکست‌خورده بسیاری به خود دیده که یکی از آنها شبکه سقوط کرده ترا – Terra است. این بلاک چین که توکنی به نام لونا و استیبل کوینی به نام UST داشت پس از طی فراز و نشیب‌هایی نتوانست مقاومت کند و سرانجام شکست خود را پذیرفت.

معرفی ویژگی های ارز دیجیتال لونا کلاسیک

لونا کلاسیک رابطه تنگاتنگی با شبکه ترا و توکن‌های دارد و پس از این‌که بلاک چین مورد بحث با شکست مواجه شد، توسعه‌دهندگان آن تصمیم گرفتند شانس خود را دوباره امتحان کرده و یک پروژه جایگزین راه‌اندازی کنند. ایجاد پروژه جدید ترا باعث شد تا سرمایه‌گذاران و معامله‌گران دچار سردرگمی عجیبی شوند.

سوالی که ذهن اغلب تریدرها را درگیر کرده این است که لونا کلاسیک چیست و توکن آن چه تفاوتی با توکن لونا دارد؟ تلاش می‌کنیم تفاوت‌های دو بلاک چین Terra را به‌خوبی بیان کنیم و توکن‌های هر پروژه را به آن نسبت دهیم. تا انتهای این مطلب همراه گجت نیوز باشید. همچنین می‌توانید با ارز دیجیتال جسمی کوین و ارز دیجیتال فانتوم که قبلا مورد بررسی قرار گرفته‌اند، آشنا شوید.

ماهیت لونا کلاسیک

بلاک چین ترا در سال 2018 راه‌اندازی شد و یک توکن بومی به نام لونا کلاسیک با نماد LUNK داشت. از زمانی که در سال 2022 میلادی استیبل کوین این شبکه سقوط کرد، جامعه تصمیم گرفت بلاک چین جدیدی به نام ترا 2 – Terra 2.0 راه‌اندازی کند. بعد از این راه‌اندازی مجدد، توکن لونا به لونا کلاسیک تغییر نام داد.

در واقع شرکت ترالبز (Terra Labs) که توسعه‌دهنده دو کوین لونا و لونا کلاسیک است، قصد داشته تمامی پروتکل‌ها و اپلیکیشن‌های شبکه سقوط کرده اولیه را به شبکه بلاک چین جدید انتقال دهد. متاسفانه پس از گذشت دو سال از راه‌اندازی شبکه جدید ترا همچنان آینده آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

ویژگی های ارز دیجیتال لونا کلاسیک ویژگی های ارز دیجیتال لونا کلاسیک

در زمان نگارش این مطلب، قیمت هر واحد از توکن LUNK حوالی 0.000096 دلار است. جالب اینجاست که بدانید لونا در زمان اوج خود سطح قیمتی 120 دلار را هم تجربه کرده بود و جزو ده ارز دیجیتال برتر بازار قرار داشت. بیایید نگاهی به تاریخچه شبکه ترا و ارز دیجیتال لونا و استیبل کوین UST بیندازیم.

نگاهی به شبکه ترا، رمزارز لونا و استیبل کوین UST

گفتیم که شبکه بلاک چین Terra در سال 2018 میلادی توسط دو توسعه‌دهنده به نام دو کوان و دنیل شین راه‌اندازی شد و یک سال بعد، مین نت خود را راه انداختند. هدف تیم توسعه دهنده ترا این بود که بتواند به تریدرها و سرمایه‌گذاران، ثبات ارزهای فیات را در قالب ارزهای دیجیتال ارائه دهد. همچنین برای تحقق این هدف از فناوری بلاک چین به‌منظور تسریع فرآیند تراکنش و مقرون‌به‌صرفه بودن بهره ببرد.

دو کوان و شین می‌خواستند تکنولوژی بلاک چین را به پذیرش عموم مردم برسانند. پشتیبان شبکه ترا شرکت Terra Alliance بود و دو رکن مهم این پروتکل را می‌توان استیبل کوین UST و رمزارز لونا دانست. در دوران طلایی شبکه ترا شاهد اکوسیستمی 40 میلیارد دلاری بودیم که آینده درخشانی برایش ترسیم می‌شد؛ ولی متاسفانه در سال 2022 به‌طرز فاجعه‌باری سقوط کرد و پیامدهای مخربی برای سایر آلت کوین‌ها به ارمغان آورد.

همزمان با ریزش شدید قیمت لونا و سقوط بلاک چین ترا، مارکت ارزهای دیجیتال دچار ریزش شدیدی شدند که بی‌سابقه بود. همچنین در پی شکست بزرگ این شبکه، پروژه‌های نوظهور دیگری هم سقوط کردند و به آستانه ورشکستگی رسیدند و بازار با این حادثه تلخ، وارد فاز اصلاحی عمیقی شد.

کمتر از یک هفته طول کشید تا ارزش توکن یو اس تی که جزو بزرگ‌ترین استیبل کوین‌های الگوریتمی بود، به‌همراه توکن لونا به صفر برسد؛ در حالی که لونا قرار بود قیمت استیبل کوین UST را ثابت نگه دارد. تا پیش از فروپاشی گسترده، این دو توکن جزو رمزارزهای برتر بازار بودند و سقوط آنها اعتماد سرمایه‌گذاران را نسبت به مارکت از بین برد.

همچنین بخوانید:
معرفی بهترین صرافی های ارز دیجیتال خارجی برای ایرانی ها

استیبل کوین شبکه ترا و ارز دیجیتال آن

همان‌طور که گفتیم، شبکه ترا یک استیبل کوین به نام یو اس تی داشت که الگوریتمی بود و از طریق مکانیسم آربیتراژ سعی می‌کرد نسبت 1:1 خود را با ارز فیات (دلار آمریکا) حفظ کند. رمزارز لونا نیز توکن بومی شبکه ترا بوده و از آنجایی که بلاک چین Terra مکانیسم اثبات سهام را دنبال می‌کرد از این ارز دیجیتال به‌منظور پردازش تراکنش‌های شبکه و جمع‌آوری پاداش استفاده می‌شد.

ویژگی های ارز دیجیتال لونا کلاسیک ویژگی های ارز دیجیتال لونا کلاسیک

سوال اینجاست که یک استیبل کوین الگوریتمی چطور نسبت 1:1 خود را با دلار آمریکا حفظ می‌کند؟ به‌لحاظ تئوری از طریق یک بازخرید ساده می‌توان نسبت فوق را رعایت کرد: همواره می‌توان یک واحد یو اس تی را در ازای یک دلار از رمزارز لونا معامله کرد:

  • در صورتی که هر واحد UST از یک دلار کمتر باشد، آربیتراژورها می‌توانند یک واحد از این استیبل کوین خریداری کنند و با مینت کردن مقداری ارز دیجیتال لونا و فروش آنها کسب سود کنند.
  • همچنین اگر ارزش یک UST از یک دلار بیشتر باشد، آربیتراژورها باز هم می‌توانند با خرید مقداری رمزارز لونا به ارزش یک دلار و مینت یک یو اس تی، آن را برای کسب سود بفروشند.

سوال مهمی که پس از دانستن شیوه کسب سود از استیبل کوین الگوریتمی پیش می‌آید این است: چرا سرمایه‌گذاران به خودشان زحمت و دردسر بدهند و مراحل به‌ظاهر دشوار فوق را اجرا کنند؟ پاسخ چنین است که اگر هر استیبل کوین الگوریتمی یک کاربرد مشخص داشته باشد که سایر استیبل کوین‌ها ندارند، نزد مردم با پذیرش بیشتری مواجه می‌شود و اعتبار آن افزایش خواهد یافت. کاربرد به‌خصوص UST از طریق پروتکل انکور به‌دست آمد.

بلاک چین ترا برنامه داشت در آینده طولانی‌مدت خود یک اکوسیستم پررونق شامل برنامه‌های مالی پرکاربرد تدوین کند و آنها را در پرداخت‌های دنیای واقعی ادغام نماید. با این حال برای این‌که Stablecoin ترا بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به اعتبار بالایی دست پیدا کند، این شبکه به دارندگان آن سودهای تشویقی زیادی داد.

اعطای سودهای تشویقی به دارندگان استیبل یو اس تی از طریق پروتکل انکور صورت می‌گرفت و 20 درصد سود به دارندگان این توکن می‌داد. اعطای سود باعث افزایش تقاضای UST شد و کار به جایی رسید که عرضه در گردش این رمزارز به 18 میلیارد دلار رسید و پروتکل انکور هم حدود 15 میلیارد دلار ارزش قفل شده داشت.

سقوط یو اس تی و رمزارز لونا

سقوط استیبل کوین یو اس تی یعنی این‌که نسبت 1:1 آن از دست رفته و دیگر پشتوانه‌ای برای ثبات ندارد. در دنیای کریپتو به چنین اتفاقی دی-پگ گفته می‌شود. همه چیز از 7 می 2022 میلادی آغاز شد و فرآیند depeg به جریان افتاد. بعد از این‌که پروتکل انکور سودهای 20 درصدی به کاربران داد، سرمایه‌گذاران تصمیم گرفتند سودهایشان را برداشت کنند.

ویژگی های ارز دیجیتال لونا کلاسیک ویژگی های ارز دیجیتال لونا کلاسیک

علاوه بر این، برداشت 150 میلیون دلار یو اس تی از استخر Curve Wormhole برای راه‌اندازی یک استخر جدید به نام 4pool ضربه مهلک‌تری بر پیکره این استیبل کوین زد. به‌دنبال سلسله وقایع ناگواری که برای شبکه ترا در حال رخ دادن بود، یک مهاجم فرضی نزدیک به 350 میلیون دلار یو اس تی در ازای یو اس دی سی فروخت و تعادل این استیبل کوین را عملا به هم ریخت. پس از آن، دارندگان UST دچار ترس شدند و ارزهای خود را به فروش گذاشتند.

برای مدتی یو اس تی فشار فروش شد و مارپیچ مرگ گریبان آن را گرفت. آربیتراژورها این رمزارز را در ازای لونا فروختند و سپس ارز دیجیتال لونا را هم به فروش رساندند که باعث اصلاح قیمتی شدید UST شد. هر چقدر قیمت این رمزارز استیبل بیشتر کاهش می‌یافت، مینت لونا افزایش پیدا می‌کرد و نتیجه ایجاد یک لوپ تورمی در مقدار عرضه لونا شد.

در میانه این بحران عظیم بود که سازمان ال اف جی تصمیم گرفت از UST حمایت کند و به همین خاطر، ذخایر خود را به بازار این استیبل کوین تزریق کرد، اما فایده‌ای نداشت. فروپاشی شبکه ترا و ارز دیجیتال یو اس تی بازار را به کام یک اصلاح عمیق و شدید کشاند.

همچنین بخوانید:
به روزرسانی جدید پولکادات؛ Polkadot 2.0 را بیشتر بشناسید

جامعه ترا در پی سقوط چه تصمیمی گرفتند؟

شبکه ترا در حال سقوط به جهنم خودساخته‌ای بود که داشت سایر آلت کوین‌ها را با خود به زیر می‌کشید. جامعه ترا در مواجهه با این اتفاق ناگزیر بودند که بین دو گزینه، یکی را انتخاب کنند:

1. تدوام مکانیسم آربیتراژ

با ادامه یافتن مکانیسم فوق، عرضه توکن لونا با تورم بیشتر همچنان ادامه می‌یافت و قیمت آن در نتیجه جمع‌آوری یو اس تی توسط آربیتراژورها و سوزاندن آنها و مینت لونا کاهش پیدا می‌کرد و بعد از آن می‌توانستند ارز دیجیتال لونا را در بازار دامپ کنند. مهم‌ترین مزیت این سازوکار، این بود که احتمال ارزشمند شدن مجدد استیبل کوین UST وجود داشت. البته ریسک بزرگی در انتظار اعضای جامعه بود؛ شاید قیمت لونا به صفر می‌رسید و متعاقب آن ارزش یو اس تی صفر می‌شد.

2. رها کردن UST و دی پگ شدن آن

گزینه دومی که پیش پای اعضای جامعه ترا وجود داشت، رها کردن این استیبل کوین و توقف سازوکار آربیتراژ بود. با پیروی از این گزینه و اعمال آن، یو اس تی دی پگ می‌شد و لونا از مارپیچ خطرناک تورم نجات پیدا می‌کرد.

ویژگی های ارز دیجیتال لونا کلاسیک ویژگی های ارز دیجیتال لونا کلاسیک

پس از ارزیابی‌های فراوان، اعضای جامعه ترا تصمیم گرفتند با انتخاب گزینه نخست، مشکلات شبکه و استیبل کوین و ارز دیجیتال لونا را حل کنند. متاسفانه با انتخاب این گزینه، بدترین اتفاق ممکن رخ داد و بهای رمزارز LUNA به صفر رسید و صرافی‌های پشتیبان این توکن، معاملات آن را متوقف کردند.

ارز دیجیتال لونا کلاسیک چطور به دنیا آمد؟

داستان سقوط شبکه Terra و ارز دیجیتال لونا را مرور کردیم و دانستیم که تصمیم‌های نسنجیده و چالش‌های فراوان این پلتفرم، نهایتا آن را به کام مرگ کشاندند. حال که با گذشته این پلتفرم آشنا شده‌ایم، می‌توانیم درک کنیم که فروپاشی آن چه نتایج مخرب و فاجعه‌باری برای کاربران و سرمایه‌گذاران آن داشت.

شوربختانه سرمایه‌گذاران بسیاری با سقوط این رمزارز، دارایی‌های خود را از دست دادند و به خاک سیاه نشستند. همچنین گروه توسعه‌دهندگانی که روی پروژه‌های مرتبط به ترا کار می‌کردند، پس از مرگ آن شغل خود را از دست دادند. امید همواره برای گروهی از سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان وجود داشت و به همین دلیل آنها تلاش خود را در راستای احیای این شبکه قدرتمند کردند.

دو کوان که بنیانگذار شرکت ترالبز است، رهبری پروژه احیای پلتفرم ترا را بر عهده گرفت و پروپوزال «احیای اکوسیستم ترا» را پیشنهاد داد. به‌اعتقاد ایشان می‌شد با استفاده از یک فورک، بلاک چین جدیدی ایجاد کرد و با توزیع توکن‌های جدید بین اعضای جامعه مشکلات را حل کرد. جمع کثیری از اعتبارسنج‌ها با این پیشنهاد موافقت کردند.

در سال 2022 میلادی با نظر اکثریت اعضای جامعه و به‌خصوص اعتبارسنج‌ها، اکوسیستم جدید Terra 2 راه‌اندازی شد. بلاک چین قدیمی که با نام ترا کلاسیک شناخته می‌شد، همان‌طور بلااستفاده یک گوشه افتاده بود و هیچ برنامه‌ای برای توسعه آن وجود نداشت.

بعد از این‌که دو کوان و تیم توسعه‌دهنده‌اش موفق شدند ترا 2 را راه‌اندازی کنند، توکن بومی شبکه قدیمی را با اسم و رسم جدید معرفی کردند. همان بلاک چین قدیمی ترا کلاسیک کار خود را ادامه داد و به لونا کلاسیک تغییر نام داد. با این اوصاف در حال حاضر دو بلاک چین ترا به‌صورت موازی با دو رمزارز متفاوت کار می‌کنند:

  • شبکه قدیمی ترا که هم‌اکنون به لونا کلاسیک تبدیل شده
  • بلاک چین جدید ترا با ارز دیجیتال لونا

توزیع ایردراپ لونا چطور بود؟

ویژگی های ارز دیجیتال لونا کلاسیک

پس از این‌که پیشنهاد دو کوان اجرایی شد و به‌کمک فورک، یک بلاک چین جدید راه‌اندازی گردید، مسئله مهمی ذهن توسعه‌دهندگان را مشغول کرد و آن نحوه توزیع توکن‌های جدید لونا و ایردراپ آنها بود. سرانجام این‌طور مقرر شد که لونا عرضه یک میلیاردی داشته باشد و به‌صورت زیر توزیع شود:

  • 30 درصد متعلق به استخر جامعه
  • 35 درصد متعلق به هولدرهایی که قبل از دی پگ، لونا داشتند
  • 10 درصد هولدرهایی که قبل از دی پگ، یو اس تی داشتند
  • 10 درصد هولدرهایی که بعد از سقوط، لونا داشتند
  • 15 درصد هولدرهایی که بعد از سقوط، یو اس تی داشتند

با توزیع توکن‌ها به شیوه فوق، شبکه ترا سعی کرد بخشی از ضرر و زیان سرمایه‌گذاران خود را جبران کند. با این حال، تمامی سرمایه آنها بازنگشت و تنها قسمت کوچکی از ضرر آنها جبران شد.

همچنین بخوانید:
شت کوین چیست؛ ارزهای دیجیتال سرگردان و بی ارزشی که بازار رمزارزها را تسخیر کرده‌اند

پیش بینی ارزش لونا کلاسیک و توکن آن

متاسفانه بعد از راه‌اندازی ترا 2 و درج ارز دیجیتال لونا کلاسیک در صرافی‌ها، قیمت آن در پایین‌ترین سطح خود قرار داشت؛ زیرا بازار رمزارزها به‌طور گسترده‌ای نزولی بود و جو حاکم بر آن، تمام آلت کوین‌ها را قرمزپوش کرده بود. وقتی مکانیسم Tax Burn برای شبکه ترا تصویب شد، بهای این رمزارز برای مدت کوتاهی افزایشی شد.

ویژگی های ارز دیجیتال لونا کلاسیک ویژگی های ارز دیجیتال لونا کلاسیک

سازوکار تکس برن این‌طور بود که 1.2 درصد از هزینه‌های تراکنش را در بلاک چین می‌سوزاند تا عرضه توکن لونا کلاسیک را کاهش داده و به همان میزان، تقاضا را افزایش دهد. دیری نپایید که صرافی بایننس اعلام کرد که تمامی کارمزدهای معاملات اسپات و جفت ارزهای توکن LUNC را کاهش خواهد داد. اطلاعیه بایننس باعث شد قیمت لونا کلاسیک در عرض چند ساعت از 0.00018 به 0.0003 دلار برسد و افزایشی 60 درصدی را تجربه کند.

البته ناگفته نماند که افزایش قیمت این ارز دیجیتال موقتی بود و دوام نیافت. اوایل دسامبر 2023 قیمت لونا کلاسیک از 0.0000778 به 0.00027 دلار رسید و تا مدتی کاهش اندکی داشت.

آینده لونا کلاسیک چگونه خواهد بود؟

طبق نظر تحلیل‌گران ارشد بازار ارزهای دیجیتال و فعالان این حوزه، آینده خوبی در انتظار رمزارز لونا کلاسیک خواهد بود. دیجیتال کوین پرایس پیش‌بینی کرده که بهای این ارز دیجیتال تا سال 2025 میلادی به سطح 0.00067 دلار و سپس تا سال 2039 میلادی به 0.0019 دلار می‌رسد.

همچنین سایر تحلیل‌گران بر این باورند که پیش‌بینی فوق محقق خواهد شد و قیمت این توکن در سال آینده میلادی به 0.00046 و تا پایان دهه میلادی به 0.001 خواهد رسید. باید خاطرنشان کرد که پس از سقوط شبکه ترا در سال 2022 و صفر شدن ارزش ارز دیجیتال لونا، بسیاری از سرمایه‌گذاران و فعالان این صنعت نسبت به آینده آن بدبین شدند و اعتماد خود را به‌طور کامل از دست دادند.

حتی بسیاری از سرمایه‌گذارانی که دارایی خود را از دست داده بودند، انگ کلاهبرداری به این پلتفرم زدند و بازگشت مجدد آن را غیر ممکن و محال دانستند. به هر حال توسعه‌دهندگان باری دیگر اقدام به راه‌اندازی اکوسیستم ترا کرده‌اند و رویدادهای اخیر نشان می‌دهد که امیدواری‌ها برای رشد مجدد این شبکه در حال افزایش است.

اگرچه لونا کلاسیک در حال دست و پنجه نرم کردن با چالش‌های پیش روی خود است؛ اما می‌توان امیدوار بود که با برنامه‌های شبکه به روزهای اوج خود بازگردد.

لونا کلاسیک بخریم؟

شاید پیش خودتان فکر کنید که یک پروژه شکست‌خورده برای سرمایه‌گذاری مجدد مناسب نیست و می‌توان از سایر ارزهای دیجیتال بازار که از قضا پتانسیل رشد خوبی هم دارند، برای کسب سود کمک گرفت؛ اما بی‌شک نمی‌توان با قطعیت گفت که لونا کلاسیک راه لونا را در پیش می‌گیرد و ترا 2 مثل ترا شکست می‌خورد!

ویژگی های ارز دیجیتال لونا کلاسیک ویژگی های ارز دیجیتال لونا کلاسیک

بنابراین اگر تمایل به سرمایه‌گذاری در این رمزارز تازه متولد شده را دارید و فکر می‌کنید آینده خوبی در انتظار آن است، ادامه مطلب را از دست ندهید. آسان‌ترین راه برای خرید توکن LUNC استفاده از صرافی های ایرانی است. صرافی‌های ایرانی نیازمند احراز هویت هستند و اگر این فرآیند را قبلا انجام نداده‌اید باید ابتدا آن را تکمیل کنید.

راه دیگر خرید از طریق وب سایت لونا کلاسیک است. احراز هویت از طریق سایت در لحظه انجام می‌شود و با وارد کردن اطلاعاتی نظیر کد ملی و تلفن به صفحه پرداخت هدایت خواهید شد.

کدام کیف پول‌ها مناسب لونا کلاسیک هستند؟

باید بدانید که توکن لونا کلاسیک دو نسخه دارد که یکی روی بلاک چین ترا اجرا شده و یک نسخه هم به‌صورت ERC20 در دسترس است. برای خرید نسخه بومی باید از کیف پول رسمی Terra Station استفاده کرد. همچنین از کیف پول‌های دیگری مثل موارد زیر می‌توان بهره گرفت:

  • تراست ولت
  • متامسک
  • توکن پاکت
  • کوین بیس ولت
  • توراس
  • لجر
بیشتر بخوانید:
تلگرام دارایی های کاربران ایرانی را مسدود کرد پرداخت با تتر در شبکه TON تلگرام ممکن شد راهنمای بازیابی ارزهای دیجیتال دزدیده شده + راهکارهای افزایش امنیت حساب

برچسب‌ها:

نظر شما