شناسهٔ خبر: 66396936 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آغاز جشنواره فیلم دینی رضوی/ لطیفی: جای آثاری با ارزش‌های دینی در فیلمسازی خالی است

تهران- ایرنا- دبیر اولین جشنواره بین‌المللی فیلم دینی رضوان با اشاره به انتشار فراخوان این رویداد گفت: جای آثار دینی در حوزه فیلم‌سازی که پر از محبت و گذشت و ایثار باشد، خالی است در حالی که این آثار اول در جان نویسنده و کارگردان و بعد بر دل مخاطب و بیننده می‌نشیند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمدحسین لطیفی امروز -دوشنبه ۱۰ اردیبهشت- در نشست خبری نخستین جشنواره بین المللی فیلم دینی رضوان که در سازمان سینمایی سوره برگزار شد، با تاکید بر ضرورت توجه به فیلم دینی گفت: جای خالی آرامشی که از دین نصیب انسان ها می شود در دنیای کنونی در حال نمایان شدن است و با تولید این گونه آثار دینی موقع دیدن یک فیلم حتی کوتاه، حال قشنگی به آدم ها دست می دهد.

وی افزود: اگر بخواهیم گستره سینمای دینی را نگاه کنیم، جای آثار دینی که پر از محبت و گذشت و ایثار باشد، خالی است و رویکرد جشنواره دینی رضوی رویکرد مورد نیاز کشور است که الان در بخش ملی برگزار می شود و بخش بین الملل در اردیبهشت ۱۴۰۳ و امیدواریم در اردیبهشت ۱۴۰۵ دو بخش در کنار هم برگزار شود.

در این جشنواره به دنبال آن هستیم که در طول سالیان آینده به تعداد بیشتری از آثار سینمایی با مبنای دینی نسبت به حال حاضر برسیملطیفی خاطرنشان کرد: ایجاد فضایی برای فیلمسازانی که از الان می خواهند کار کنند و خلق آثار از جمله اهداف ما در این رویداد است.

به گفته وی به دلیل محدود بودن زمان برای تولید، در این دوره، فیلم بلند داستانی مد نظر قرار نگرفته و برای فیلم های داستانی حداقل ۴۵ دقیقه و کوتاه ۲۰ دقیقه برای متقاضیان در نظر گرفته شده است.

لطیفی همچنین با این تعبیر که لای چرخ دنده های حاصل دوری از خدا گیر کرده ایم، گفت: فیلمساز عوض نمی شود، حال دل خودش را می سازد و فیلمسازانی که به حوزه ساخت آثار دینی وارد می شوند نیز مستثنا نیستند، پس ما در این جشنواره به دنبال آن هستیم که در طول سالیان آینده به تعداد بیشتری از آثار سینمایی با مبنای دینی نسبت به حال حاضر برسیم.

تولید آثاری با محوریت امام رضا(ع) به صورت جدی پیگیری می شود

فرهاد قائمیان دبیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) نیز در این نشست اظهار کرد: اولین جشنواره بین‌المللی فیلم دینی رضوان از امروز با فراخوان منتشر شده کار خود را به شکل جدی آغاز می کند. بنیاد امام رضا (ع) با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور جدی پیگیر تولید آثاری با محوریت امام رضا (ع) است. چون در دوره های قبل با یک فراز و نشیب در جشنواره فیلم رضوی مواجه بودیم.

وی افزود: به منظور شناسایی استعدادها در حوزه فیلم سازی با پیگیری بنیاد و جشنواره سعی داریم کارگاه هایی آموزشی را در این فرصت چندماهه تا اختتامیه جشنواره فیلم دینی برگزار کنیم.

این بازیگر سینما تاکید کرد: سعی کردیم با شیوه نوین وارد این جریان شویم تا بتوانیم تولید فیلم در استان های مختلف را سرعت ببخشیم و ساخت یک فیلم با فرهنگ رضوی را که سال هاست سعی داشتیم به مرحله تولید برسانیم، شروع کرده ایم تا سریع تر به تولید برسد که عنوان فعلی اش «از عشق آباد تا عشق آباد» است.

قائمیان تاکید کرد: امسال در مرحله نخست بخش فیلم ملی دینی رضوان را برگزار خواهیم کرد که اختتامیه آن مهر یا آبان خواهد بود اما برای بخش بین الملل مرحله جدیدی را تا اردیبهشت سال بعد با موضوع دین آغاز خواهیم کرد تا در خدمت همه انسان های دین دار باشیم.

چرا جشنواره فیلم رضوی تعطیل شد؟

سیدجواد رفاهی مشاور راهبردی مدیرعامل بنیاد امام رضا (ع) نیز در این نشست گفت: اولین دوره جشنواره فیلم رضوی در سال ۱۳۸۳ و آخرین دوره آن در سال ۱۳۹۸ برگزار شد، با بررسی های انجام گرفته پس ۱۴ دوره برگزاری مشخص شد بسیاری از آثاری که به این رویداد می رسند هیج ربطی به امام رضا (ع) نداشته و فقط یک اشاره کوتاه داشته یا غیر مرتبط بوده اند، در حالیکه باید از لحاظ محتوایی مربوط به امام رضا (ع) باشند.

وی افزود: اولین جشنواره فیلم دینی در دوره جدید در دو بخش اصلی دینی با محوریت تمام ادیان و بخش رضوی با محوریت جهان اسلام و امام رضا (ع) برگزار می شود و یکی از مهمترین اهداف مان توجه ویژه به فیلم اولی هاست که آثارشان جداگانه بررسی خواهد شد.

وی تاکید کرد: ما همچنین بخش فیلم سازی با موبایل را داریم که عمومی است و به نوعی دعوت از همه مردم برای فیلمسازی است. همچنین بخش «ایده تا فیلم» با عنوان سراج داریم که به منظور حمایت از کسانی است که ایده فیلمسازی دارند اما امکانات ساخت اثر برای آنها مهیا نیست و ما در نظر داریم از ایده و استعداد آنها استفاده کنیم.

در این مراسم همچنین از پوستر نخستین جشنواره بین المللی فیلم دینی رضوی رونمایی شد.

بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) قرار است با مشارکت سازمان سینمایی و امور سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی سوره مهر حوزه هنری، مرکز ارتباطات و رسانه و موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی، سازمان اوقاف و امور خیریه و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به مناسبت دهه کرامت اولین دوره جشنواره فیلم دینی را در قالب های داستانی، مستند و پویانمایی در بخش ویژه رضوی به صورت رقابتی برگزار کند که امروز فراخوان این جشنواره در پایگاه اینترنتی شمس توس منتشر شد.

نظر شما