شناسهٔ خبر: 66685810 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

تبلیغات

راهنمایی برای سفر به جزایر زیبای خلیج فارس

در این مقاله قصد داریم تا راهنمایی برای سفر به جزایر زیبای خلیج فارس به شما ارائه دهیم تا هر زمان که خواستید برنامه سفر به این جزایر را ترتیب ببینید بتوانید با کمک نکاتی که خواهیم گفت سفری خاطره‌انگیز و فراموش‌نشدنی در کرانه‌های وسیع خلیج فارس برای خود رقم بزنید.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

نزدیک به ۴۰ جزیره بزرگ و کوچک که تحت مالکیت کشورمان هستند در خلیج فارس جاگرفته است. تقریباً نیمی از آن‌ها جزو جزایر سکونت پذیر محسوب می‌شوند و مقصد گردشگرانی هستند که شیفته تماشای جز و مد خلیج فارس و جزیره گرد در میان جزایرش هستند. در این مقاله قصد داریم تا راهنمایی برای سفر به جزایر زیبای خلیج فارس به شما ارائه دهیم تا هر زمان که خواستید برنامه سفر به این جزایر را ترتیب ببینید بتوانید با کمک نکاتی که خواهیم گفت سفری خاطره‌انگیز و فراموش‌نشدنی در کرانه‌های وسیع خلیج فارس برای خود رقم بزنید.

بهترین و زیباترین جزایر خلیج فارس برای سفر کدام‌اند؟

از میان تمام جزایر خلیج فارس جزیره کیش از همه پرطرف‌دارتر و معروف‌تر است به‌طوری که همیشه در زمان تعطیلات آمار‌ها از تعداد بالای تقاضا برای رزرو بلیط هواپیما به این مقصد خبر می‌دهند. در رتبه بعد جزیره قشم قرار دارد که چند سالی است با وجود اماکن تاریخی و طبیعی بکرش نظر گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است. مابقی جزایر خلیج فارس علی‌رغم همه جذابیتشان برای عده زیادی از گردشگران ناشناخته هستند.

بی‌شک همه جزایر خلیج فارس جذابیت خاص خودشان را دارند، اما بسیاری فرصت سفر به همه آن‌ها را ندارند بنابراین بهتر است به سراغ فهرستی از بهترین‌ها بروند. اگر قصد دارید تا تفریحات لوکس در جزایر خلیج فارس را تجربه کنید کیش بهترین انتخاب است. اما در صورتی که قصد سفر به مقصدی دنج‌تر با طبیعی بکر هستید که در آن مشغول جاذبه‌گردی و خرید شوید جزیره قشم انتخاب مناسبی است.

اما اگر بار‌ها به این دو جزیره سفر کرده‌اید و دلتان می‌خواهد تجربه متفاوتی داشته باشید و یا بیشتر تمایل دارید تا از هیاهوی کلان‌شهر‌ها و مناطق گردشگری شلوغ به آرامش محض در کنار آب‌های خلیج فارس پناه ببرید سفر به جزایر هنگام، هرمز، لاوان و البته جزیره مارو مشهور به مالدیو ایران بهترین انتخاب‌ها هستند. این جزایر در مقایسه با کیش و قشم وسعت کمتری دارند، اما مکان‌هایی پر از آرامش برای خلوت کردن در سواحل ماسه‌ای خلیج فارس هستند و شیفتگان طبیعت را به حضور در محیطی آرامش‌بخش در کنار دریا با فرصت کشف و تماشای حیات وحش زنده دعوت می‌کنند. تجربه گشت و گذار در این جزایر به قدری خاص و تمایز است که تنها با سفر کردن می‌توان آن را درک کرد.

برنامه‌ریزی برای دسترسی به جزایر خلیج فارس

مسلماً برای سفر به دو جزیره کیش و قشم و جاذبه‌گردی در آن‌ها نیاز است تا دست کم سه روز در سفر باشید، اما ازآنجاکه جزایر گردشگری دیگر در خلیج فارس فضای کوچکی دارند می‌توانید برنامه‌ای ترتیب ببینید که در کنار سفر به کیش یا قشم یک روز را به گشت و گذار در جزایر نزدیک و کنار یکدیگر اختصاص دهید. جزیره هنگام و هرمز به جزیره قشم نزدیک‌تر هستند در حالی که جزایر شیدور یا مارو و جزیره لاوان به جزیره کیش نزدیک‌ترند. برای سفر به جزایر بکر خلیج فارس لازم است تا مسیر را با قایق‌های سواری از بنادر مهمی مثل بندر مقام یا بندر لنگه طی کنید. معمولاً قایق سواری در مسیر جزایری که نام بردیم در عرض نیم ساعت به پایان می‌رسد. می‌توانید ابتدا با رزرو بلیط هواپیما خودتان را به کیش یا قشم برسانید و بعد از آنجا از طریق قایق‌های اجاره‌ای به چندین جزیره کوچک بروید و بعد از کمپ کوتاه در هر کدام مجدد به این جزایر برگردید و شب را در آن‌ها اقامت کنید.

نکات مهمی که برای جزیره‌گردی در خلیج فارس باید بدانید

اگر قصد سفر‌های خانوادگی به جزایر خلیج فارس را دارید بهتر است بدانید ازآنجاکه کیش و قشم مناطق پر گردشگری هستند امکانات رفاهی بیشتری هم دارند، اما جزایر دیگر خلیج فارس به اندازه این دو مقصد امکانات رفاهی و گردشگری ندارد البته پیش بینی می‌شود با توجه به آنکه رفته‌رفته گردشگران بیشتری در حال سفر به آن‌ها هستند در چند سال آینده امکانات رفاهی بیشتری در آن‌ها تعبیه شود. با این وجود به نظر می‌رسد برای سفر به این دسته جزایر بهتر است به طور دسته‌جمعی و همراه با دوستان یا از طریق تور‌های طبیعت‌گردی اقدام کرد.

اگر قصد دارید تا در جزایر کوچک خلیج فارس زمان بیشتری را بگذرانید بهتر است تمامی تجهیزات ایمنی لازم برای کمپینگ در آن‌ها را همراه داشته باشید.

هزینه سفر به جزایر زیبای خلیج فارس

هزینه سفر به جزایر خلیج فارس می‌تواند بر حسب ترجیحات شخصی و شیوه سفر گردشگران متغیر باشد. اما اگر بخواهیم از پرخرج‌ترین و لوکس‌ترین جزایر خلیج فارس نام ببریم در رأس آن‌ها باید از کیش نام ببریم، زیرا تفریحات آن هزینه‌بر است. بعد از آن به جزیره قشم می‌رسیم که هرچند در مقایسه با کیش هزینه کمتری دارد، اما در فهرست گران‌ترین‌ها قرار دارد. گفتنی است پاساژ‌ها و بازار‌های رنگارنگ قشم وسوسه خرید را در گردشگران بالا می‌برد و یکی از پرخرج‌ترین فعالیت‌های گردشگران در این مقصد محسوب می‌شود. اما سفر به جزایر دیگر مانند لاوان، مارو، هنگام و هرمز به اندازه دو مقصدی که از آن‌ها نام بردیم هزینه‌بردار نیستند و بیشترین هزینه‌ای که در سفر به این جزایر صرف می‌شود هزینه کرایه قایق و خورد و خوراک است.

بهترین زمان برای سفر به جزایر خلیج فارس

همان‌طور که می‌دانید خلیج فارس در ناحیه جنوبی کشورمان قرار دارد و جزایر آن نیز به طور کلی آب و هوای گرم و مرطوبی دارند. ازاین‌رو اگر بخواهید در بهترین شرایط آب و هوایی به این جزایر سفر کنید از اواخر زمستان تا اواخر فصل بهار بهترین زمان برای این کار است. اما اگر بخواهید سفرتان کمی اقتصادی‌تر باشد می‌توانید درست در آغاز فصل تابستان و قبل از آنکه گرمای طاقت فرسای هوا از راه برسد راهی سفر شوید.

کلام آخر

مطلب حاضر را به ارائه یک راهنمای کاربردی و کلی برای سفر به جزایر خلیج فارس اختصاص داده‌ایم. امیدواریم که با خواندن آن از جزایر کمتر شناخته شده، اما جذاب و بکر در این منطقه باخبر شوید و با توجه به سلیقه و مسیرتان دست به انتخاب از میان آن‌ها بزنید و در نهایت با به‌کارگیری نکاتی که درباره سفر به جزایر گفته شد دیدگاه روشن‌تری برای برنامه‌ریزی برای سفر به این جزایر پیدا کنید.

نظر شما