شناسهٔ خبر: 66685797 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

کتابخانه عمومی شهید آیت الله دستغیب شیراز بازگشایی شد

فارس- کتابخانه عمومی شهید آیت الله دستغیب، کتابخانه ۷۵ ساله شهر شیراز، پس از بازطراحی و بازسازی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار فارس بازگشایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، کتابخانه عمومی شهید آیت‌الله دستغیب، قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی شهر شیراز و استان فارس، پس از انجام بازطراحی، بازسازی و تجهیز کامل چهارشنبه شب با حضور مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همزمان با دهه کرامت بازگشایی شد.

در آیین بازگشایی کتابخانه عمومی شهید آیت الله دستغیب که چهارشنبه شب همزمان با روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع)، در شیراز برگزار شد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خدا را شاکریم که در روز بزرگداشت شاهچراغ (ع) در سومین حرم اهل بیت (ع) حاضر شدیم و در ماه اردیبهشت که با نام شیراز گره خورده است این کتابخانه بازگشایی می شود.

محمدمهدی اسماعیلی افزود: یکسال پیش که از این کتابخانه بازدید کردم کار در مراحل اولیه بود و تصور نمی کردم به زودی به ثمر بنشیند اما با پیگیری دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و استاندار فارس خوشبختانه این اهتمام نتیجه داد. خدا را شاکریم که این مجموعه در یک نقطه مهم تاریخ و فرهنگی به مردم شیراز بازگشت.

وی با اشاره به نام شهید آیت الله دستغیب عنوان کرد: بخش بزرگی از ما از خردسالی خواننده آثار این فقیه عالیقدر بودیم و همه اطلاعات دینی را از کتابهای ایشان فرا گرفتیم.

اسماعیلی در ادامه از آخرین مراحل پروژه کتابخانه مرکزی شیراز هم نام برد و اعلام کرد: در سفر استانی تلاش داشتیم که مصوبه کتابخانه مرکزی را داشته باشیم که با همکاری وزارت نفت ۲۵۰ میلیارد تومان و از جانب استانداری فارس و مولدسازی ۱۵۰ میلیارد تومان به این منظور قرار داده خواهد شد تا این پروژه به سرانجام برسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از موفقیت دولت سیزدهم در سه سال اخیر در حوزه عمرانی و فضاهای فرهنگی خبر داد و افزود: بسیاری از گام های عقب افتاده فرهنگی به اهتمام این دولت جبران شده است.

تاکید بر نقش گردشگری کتابخانه دستغیب در محور زندیه

استاندار فارس نیز در این مراسم از جذب گردشگر به واسطه کتابخانه آیت الله دستغیب در محور زندیه خبر داد و گفت: جا دارد در این محوطه که اماکن تاریخی و گردشگری قرار دارد این کتابخانه که مدتها شاید برای مدیران فعلی نوستالژی داشته است مورد توجه قرار می گرفت.

محمدهادی ایمانیه بازسازی مجدد کتابخانه فوق را از گام های موثر در دولت سیزدهم عنوان کرد و تلاش نهاد کتابخانه ها در این مسیر را ستود.

وی در عین حال از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست که مژده شروع به ساخت کتابخانه مرکزی شیراز را در این مراسم بدهد.

تدوین «سند خواندن» در دولت سیزدهم

محمدمهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم در این آیین از همت دولت سیزدهم در تغییر کتابخانه های عمومی به فضایی با نشاط خبر داد و گفت: دولت در دو بخش سخت افزار و نرم افزار تلاش خود را مبذول داشته و در این راستا «سند خواندن» مورد تاکید قرار گرفته است.

به گفته او، در مناطق حاشیه ای و روستاها و شهر شیراز رویکرد تغییر فضای کتابخانه ای فراهم شده است و درحال انجام است.

آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز نیز بازگشت این فضای تاریخی دوره معاصر ایران را ستود و گفت: کتاب نوشتن و داشتن در شیراز و فارس سابقه طولانی دارد.

وی تصریح کرد: قاعدتاً باید به عنایت شما به فارس و شیراز در راستای اهداف شما افزون شود.

آیت الله دژکام ادامه داد: مقام معظم رهبری در سفر به فارس در فرمایشی در رابطه با شیراز اشاره کردند که شما مردم هر وقت خواستید چیزی را برای ایران تثبیت کنید موفق بودید.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ بیگانه به این سادگی در شیراز نفوذ نمی کند.

سه نوبت کار شبانه روزی برای آماده‌سازی کتابخانه ۷۵ ساله شیراز

همچنین محمدحسین فیروزی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی های استان فارس نیز در این مراسم با تبریک دهه کرامت و سالروز بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) اعلام کرد: از نیمه بهمن ماه گذشته تا امروز سه نوبت کار انجام گرفت تا این کتابخانه به بهره برداری رسید.

وی با یادآوری اینکه در سال ۹۶ مطالعات پروژه آغاز شد و سال ۹۸ بازآرایی شروع شد. امروز با کمتر از چهارده ماه این پروژه به سرانجام رسید. بیش از ۷۰ نفر در این پروژه از همکاران ما مشارکت داشتند.

فیروزی ادامه داد: این نوید را می دهم با اهتمام دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور انشالله کتابخانه های که در شیراز داریم که در شأن مردم شیراز نبود با تلاش همکاران ما به لطف خدا و همکاری استاندار فارس بیش از ۴۰ درصد رشد داشته است.

وی اعلام کرد: با به پایان رسیدن ۳ پروژه مجموعاً ۴۵۰۰ متر مربع به فضای کتابخانه ای شیراز افزوده می شود.

به گزارش ایبنا؛ کتابخانه عمومی شهید آیت الله دستغیب با ۲ هزار مترمربع زیربنا از گنجینه‌های فرهنگی شهر شیراز و استان فارس است و طرح بازطراحی، بازسازی و تجهیز آن در بخش‌های تأسیسات، ابنیه و به‌روزرسانی و زیباسازی تجهیزات با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال انجام شده است.

نظر شما