شناسهٔ خبر: 66386703 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روش‌های کلاهبرداری با ارز دیجیتال

ایرنا بازار- با گسترش بازار کریپتو، کلاهبرداری با ارز دیجیتال به یکی از روش‌های شایع کلاهبرداری از کاربران تبدیل شده است. بسیاری از کاربران تازه‌کار با وعده‌ کسب درامد ثابت و سودهای نجومی وارد پروژه‌های کلاهبرداری می‌شوند و سرمایه خود را در این راه از دست می‌دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا بازار، با گسترش بازار کریپتو، کلاهبرداری با ارز دیجیتال به یکی از روش‌های شایع کلاهبرداری از کاربران تبدیل شده است. بسیاری از کاربران تازه‌کار با وعده‌ کسب درامد ثابت و سودهای نجومی وارد پروژه‌های کلاهبرداری می‌شوند و سرمایه خود را در این راه از دست می‌دهند. آشنایی با روش‌های کلاهبرداری با ارز دیجیتال و استفاده از پلتفرم‌های امنی مثل صرافی ارز دیجیتال رابکس تنها راهی است که می‌تواند به کاربران در این زمینه کمک کند.

در حال حاضر کلاهبرداران روش‌های مختلفی را برای گول زدن کاربران به کار می‌گیرند. از آن‌جایی که تراکنش‌های با ارز دیجیتال در خیلی از مواقع قابل پیگیری توسط نهادهای قانونی نیست، اسفاده از این روش‌های برای کلاهبرداران امن‌تر از دیگر روش‌ها به شمار می‌رود. در ادامه به بررسی روش‌های کلاهبرداری با ارز دیجیتال و نحوه شناسایی کلاهبرداران ارز دیجیتال می‌پردازیم.

کلاهبرداری با ارز دیجیتال

اگرچه ظهور بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال به منظور بهتر کردن فعالیت‌های آنلاین و اقتصادی کاربران صورت گرفته است اما عدم وجود قانون‌گذاری ارزهای در بسیاری از کشورها و عدم توانایی دولت‌ها و نهادهای نظارتی در بررسی کامل تراکنش‌های این حوزه سبب روآوردن کلاهبرداران به کلاهبرداری با ارز دیجیتال شده است.

کلاهبرداری با ارزهای دیجیتال اشکال مختلفی دارد. همانطور که مجرمان مالی سعی می کنند از حساب بانکی شما پول بدزدند، کلاهبرداران ارز دیجیتال از روش‌های متعددی برای به دست آوردن دارایی‌های ارز دیجیتال شما می‌کنند. به عنوان مثال یک کلاهبردار ممکن است سایت مشابه صرافی معتبر https://rabex.ir را ایجاد کرده و از این طریق اطلاعات کاربری شما را به دست آورد.

برای محافظت از رمزارزهای خود، شما باید بدانید چه زمانی و چگونه هدف قرار می گیرید و اگر مشکوک به کلاهبرداری با ارز دیجیتال هستید روش‌های مقابله با آن را بلد باشید. در ادامه مقاله به بررسی روش‌های مختلف کلاهبرداری با ارز دیجیتال و روش‌های مقابله با کلاهبرداران ارز دیجیتال می‌پردازیم.

روش‌های کلاهبرداری با ارز دیجیتال

کلاهبرداران ارز دیجیتال از روش‌های مختلفی برای کلاهبرداری با ارز دیجیتال استفاده می‌کنند اما به صورت کلی می‌توان آن‌ها را در دو دسته کلی طبقه‌بندی کرد. هدف روش اول دستیابی به کیف پول دیجیتال کاربران یا اعتبارنامه‌های احراز هویت آن‌ها است. این بدان معناست که کلاهبرداران سعی می‌کنند اطلاعاتی را به دست آورند که به آن‌ها امکان دسترسی به کیف پول دیجیتال یا انواع دیگر اطلاعات خصوصی مانند کدهای امنیتی را می‌دهد. این نوع کلاهبرداری با ارز دیجیتال می‌تواند شامل دسترسی به سخت‌افزار فیزیکی، مانند رایانه یا تلفن هوشمند کاربران باشد.

دسته دوم کلاهبرداری با ارز دیجیتال شامل انتقال مستقیم ارز رمزنگاری شده کاربران به یک کلاهبردار، به دلیل جعل هویت، سرمایه گذاری تقلبی یا فرصت های تجاری یا سایر ابزارهای مخرب است. در این حالت کلاهبرداران ارز دیجیتال سعی می‌کنند با تکیه بر ایده‌های مختلف شما را وادار به ارسال ارزهای دیجیتال خود به کلاهبرداران کنند. در ادامه به صورت جزئی روش‌های کلاهبرداری با ارز دیجیتال بررسی می‌شوند.

کلاهبرداری با ارز دیجیتال به روش مهندسی اجتماعی

بسیاری از فعالان و کاربران ارزهای دیجیتال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فعال هستند و کلاهبرداران ارز دیجیتال با فعالیت مخرب در این فضا به دنبال به دام انداختن کاربران هستند. برای کلاهبرداری‌های به روش مهندسی اجتماعی، عاملان از دستکاری روانی و فریب برای به دست آوردن کنترل اطلاعات حیاتی مربوط به حساب‌های کاربری استفاده می‌کنند.

کلاهبرداران موفق کاری می‌کنند که افراد فکر کنند با یک نهاد قابل اعتماد مانند یک سازمان دولتی، یک شرکت تجاری معروف، پشتیبانی فنی، یک عضو معتبر، یک همکار یا یک دوست سروکار دارند. پس از جلب اعتماد کاربران کلاهبرداران ارز دیجیتال ممکن است از فرد بخواهند که کلیدهای خصوصی خود را فاش کند یا به کیف پول دیجیتال آن‌ها پول بفرستد.

بنابراین، اگر کسی از شما در مورد اطلاعات شخصی مربوط به کیف پول سوال کرد یا ادعا کرد که دوست شما است و نیاز است که شما هرچه سریعتر برای او ارز دیجیتال ارسال کنید به طور قطع با یک کلاهبردار طرف هستید. قطعا سازمان‌ها و نهادهای معتبر با استفاده از فضای مجازی و ارزهای دیجیتال از شما درخوسات کمک یا هر گونه فعالیت دیگر نخواهند داشت.

کلاهبرداری در سایت‌های دوستیابی

یکی از روش‌های کلاهبرداری با ارز دیجیتال استفاده از سایت‌های دوستیابی است. کلاهبرداران اغلب از وب‌سایت‌های دوستیابی استفاده می‌کنند تا افراد ناآگاه را به این باور برسانند که در یک رابطه واقعی عاشقانه هستند. هنگامی که فرد به کلاهبردار اعتماد می‌کند، مکالمات اغلب به سمت فرصت‌های سودآور ارزهای دیجیتال تغییر می‌کند و از فرد خواسته می‌شود که ارزهای خود را برای سرمایه‌گذاری و کسب سود به آدرس کلاهبردار ارسال کند.

طبق گزارش کمیسیون تجارت فدرال (FTC)، در سال 2022، تقریباً 20 درصد از پولی که در کلاهبرداری‌های عاشقانه از دست رفته، مربوط به ارزهای دیجیتال بوده است. طبق گزارش FTC، به طور کلی، در بین تمام کلاهبرداری‌های پولی، کلاهبرداری عاشقانه رتبه اول را دارد. میانگین مبلغ کلاهبرداری در این روش 4400 دلار و کل مبلغ آن به 1.3 میلیارد دلار می‌رسد.

کلاهبرداری با وعده‌های سودآوری و دریافت هدیه

یکی از روش‌های رایج کلاهبرداری با ارز دیجیتال استفاده از وعده‌های کسب سود، درآمد و دریافت هدیه است. بسیاری از کلاهبرداران ارز دیجیتال ادعا می‌کنند که می‌توانند سرمایه شما را در مدت زمان کوتاهی چندین برابر کنند یا در ازای سرمایه‌گذاری شما سود ثابت روزانه و ماهانه با درصدهای خیلی بالا پیشنهاد دهند.

اغلب پیام‌های منتشر شده در این نوع کلاهبرداری با ارز دیجیتال با ایجاد فوریت و سود کلان همراه است. عبارت‌هایی مثل فرصت افسانه‌ای سرمایه‌گذاری که یک بار در زندگی اتفاق می‌افتد، می تواند افراد را به انتقال سریع وجوه به امید دریافت بازده فوری سوق دهد. این قضیه از طرف افرادی که ادعا می‌کنند از تیم‌های امنیتی یا پشتیبانی صرافی ارزهای دیجیتال هستند معمولا بیشتر جواب می‌دهد.

توجه داشته باشید که این نوع از کلاهبرداری در ایران بسیار رایج است. بسیاری از طرح‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری در شبکه ترون و بایننس و دریافت سود ثابت ماهانه با دعوت از دوستان خود از این نوع است. پروژه‌های کلاهبرداری مانند کینگ مانی و یونیک فایننس از این روش برای جذب کاربران استفاده کردند و سرمایه بسیاری از کاربران در این طرح‌ها از بین رفت.

فیشینگ رایج‌ترین کلاهبرداری با ارز دیجیتال

فیشینگ یکی از رایج‌ترین انواع کلاهبرداری‌های آنلاین است که با گسترش رمز ارزها در بازار ارز دیجیتال نیز قوت گرفته است. در این روش کلاهبرداران یک ایمیل با پیوندهایی ارسال می‌کنند که سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال را به یک وبسایت خاص هدایت می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد کلیدهای خصوصی کیف پول خود را وارد کنند. با دسترسی به کلیدهای خصوصی، کلاهبرداران می‌توانند ارزهای دیجیتال کاربران را به سرقت ببرند.

طبق گزارش FBI، بیش از 300000 نفر در سال 2022 قربانی کلاهبرداری‌های فیشینگ شدند. در مجموع، این افراد بیش از 52 میلیون دلار را به کلاهبرداران ارز دیجیتال پرداختند. برای جلوگیری از این نوع کلاهبرداری‌ها کاربران باید آدرس اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی که از آن استفاده می‌کنند را به دقت چک کنند و از کلیک بر روی لینک‌هایی که از آن‌ها مطمئن نیستند خودداری کنند.

اخاذی و باج‌گیری از سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال

یکی دیگر از روش‌های کلاهبرداری از کاربران استفاده از تکنیک‌های اخاذی و باج گیری است. در این روش مهاجم می‌تواند با روش‌های مختلف به ایمیل یا حساب کاربری شبکه اجتماعی دسترسی پیدا کند و با ادعای اینکه اطلاعات شخصی شما را منتشر خواهد کرد شما را وادار به ارسال ارزهای دیجیتال خود به کلاهبردار یا افشا کردن عبارت بازیابی کند.

برای جلوگیری از این نوع کلاهبرداری با ارز دیجیتال بهتر است اطلاعات شخصی خود را به کیف پول ارز دیجیتال خود متصل نکنید. همچنین استفاده از رمز عبور مطمئن و روش‌های افزایش امنیت، حساب‌های کاربری خود را ایمنتر کنید تا کالاهبرداران به سادگی امکان دسترسی به حساب‌های شما را نداشته باشند. توجه داشته باشید که بسیاری از ادعاهای کلاهبرداران در مورد اطلاعاتی که از شما دارند نیز دروغ است.

کلاهبرداری با ارز دیجیتال توسط روش‌های کسب درامد

روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال مثل شرکت در عرضه اولیه، خرید و فروش NFT یا استیکینگ ارز دیجیتال، راه‌های بیشتری را برای کلاهبرداران ارز دیجیتال فراهم می‌کنند تا به پول شما دسترسی پیدا کنند. به یاد داشته باشید که اگرچه سرمایه گذاری‌های مبتنی بر رمزارزها ممکن است سودآور به نظر برسد، اما همیشه واقعیت را منعکس نمی‌کند.

به عنوان مثال، برخی از کلاهبرداران، وب‌سایت‌های جعلی را برای ICOها ایجاد می‌کنند و به کاربران دستور می‌دهند که ارزهای دیجیتال را به یک کیف پول در معرض خطر واریز کنند. در مواردی ممکن است تیم برگزارکننده عرضه اولیه کلاهبردار باشد. بنیان‌گذاران می‌توانند توکن‌هایی را توزیع کنند که غیرقانونی هستند، یا از طریق تبلیغات نادرست، سرمایه‌گذاران را درباره محصولات خود گمراه کنند.

کلاهبرداری با ارز دیجیتال به روش راگ پول

روش Rug pull به معنی کشیدن قالیچه از زیر پای یک نفر است. در کلاهبرداری با ارز دیجیتال به روش راگ پول تیم توسعه‌دهنده برای جمع‌آوری سرمایه و نقدینگی از کاربران می‌خواهد که بر روی پروژه سرمایه‌گذاری کنند اما پس از دریافت مبالع کل نقدینیگ را برداشته و پروژه را حذف می‌کند. این روش برای توکن‌هایی که از طریق صرافی‌های غیرمتمرکز خرید و فروش می‌شوند بسیار رخ می‌دهد.

برای جلوگیری از کلاهبرداری به روش راگ پول بهترین روش این است که از خرید ارز دیجیتال ناشناخته از طریق صرافی‌های غیرمتمرکز خودداری کنید یا حداقل کد قرارداد هوشمند مربوط به توکن مورد نظر را بررسی کنید تا مطمئن شوید توابعی که در قرارداد هوشمند مورد نظر استفاده شده است امکان راگ کردن ندارد.

روش‌های کلاهبرداری با ارز دیجیتال

کلاهبرداری ارز دیجیتال با استخراج ارز دیجیتال

یکی دیگر از روش‌های کلاهبرداری ارز دیجیتال دعوت کاربران به استخراح ارز دیجیتال به صورت رایگان و با استفاده از موبایل یا دستگاه شخصی یا استخراج ارز دیجیتال با استفاده از سرویس‌های ابری است. در حالت اول ممکن الست کلاهبرداران از امکانات لپ تاپ یا گوشی شما برای استخراج ارز دیجیتال برای خودشان استفاده کنند یا بدتر از آن با استفاده از نرم‌افزار به هک سیستم یا کیف پول شما بپردازند و اطلاعات و دارایی‌های شما را به سرقت ببرند.

در روش دوم ممکن است از شما هزینه راه‌اندازی سرویس استخراج ابری بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال را دریافت کنند اما در اصل تنها چیزی که برای شما نشان می‌دهند یک عدد در اسکرین شما باشد. بهتر است اگر به دنبال استخراج ارز دیجیتال هستید این کار را تنها برای ارزهای معتبر انجام دهید. مطمئن باشید که امکان استخراج بیت کوین و ارزهای معتبر با گوشی وجود ندارد و همه ادعاها در این مورد کلاهبرداری است.

چگونه از کلاهبرداری با ارز دیجیتال جلوگیری کنیم؟

روش‌های متعددی برای کلاهبرداری با ارز دیجیتال وجود دارد و از آن‌جایی که قانون‌گذاری شدیدی نیز در این حوزه وجود ندارد کاربران و سرمایه‌گذاران باید خود به دنبال روش‌های تامین امنیت دارایی‌ها خود باشند. برای جلوگیری از کلاهبرداری با ارز دیجیتال توجه به نکات زیر می‌تواند بسیار مفید باشد.

به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی نباید عبارت بازیابی کیف پول خود را در اختیار کسی قرار دهید.

عبارت بازیابی خود را در یک جای امن نگهداری کنید. نگهداری این عبارت در ایمیل یا تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی دارایی شما را در معرض خطر قرار می‌دهد.

به هیچ عنوان بر روی لینک‌هایی که در فضای مجازی، ایمیل یا پیامک شما ظاهر می‌شود و ادعای کسب سود می‌کند کلیک نکنید.

از فعالیت در گروه‌های تلگرامی با عنوان پامپ و دامپ خودداری کنید.

به هیچ عنوان ارزی را که به تازگی ایجاد شده و هیچ اطلاعاتی در مورد آن وجود ندارد را خریداری نکنید.

از نصب نرم‌افزارهای ناشناس که با عنوان کسب سود و استخراج و درآمدزایی معرفی می‌شوند در سیستم‌هایی که کیف پول در آن قرار دارد خودداری کنید.

از ابزارهای تشخیص کلاهبرداری با ارز دیجیتال مثل Wallet guard یا Revoke.cash در مرورگرهای خود بهره ببرید.

هرجا صحبت از سود و درآمد ثابت غیرمعقول با سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال مشاهده کردید مطمئن شوید که پروژه کلاهبرداری ارز دیجیتال است.

خرید و فروش ارز دیجیتال خود را از صرافی‌های معتبری مانند Rabex.ir خریداری کنید و به هیچ عنوان به شخص یا سایت ناشناس برای خرید ارز دیجیتال اعتماد نکنید.

جمع‌بندی

با گسترش بازار ارزهای دیجیتال، کلاهبرداری با ارز دیجیتال نیز به شدت افزایش یافته و کلاهبرداران به روش‌های مختلف به دنبال سرقت دارایی‌های دیجیتال کاربران است. در این مقاله روش‌های مختلف کلاهبرداری با ارز دیجیتال برسی شد و روش‌هایی برای جلوگیری از آن‌ها بررسی شد.

نظر شما